Gå till innehåll

Bygg din egen steadycam


vetgirig

Recommended Posts

Jag förväntar mig ett svar snarast!

/ReAzoR

 

Tyngden är endast till för att stabilisera upp kameran och "dra" kamerans botten mot marken. Jag skulle alltså inte tro att det spelar någon roll hur tung vikten är, men du måste tänka på att det ju ska gå att hålla i steadi'n utan att du dör efter mindre än en sekund (av vikten).

 

Jag använder en 1kg vikt i botten på min steadicam. Jag tillverkade den enligt Johnny Chung Lee-modellen, med stålrör som visserligen är ganska tunga i sig - alltså ej rekommenderat att använda. Den här modellen tillåter mig dock att enkelt skruva av eller på vikter av olika tyngd efter behov.

 

Men som sagt, tanken med en tyngd är endast att rikta kamerans botten mot marken så att den hålls upp perfekt och således stabiliserar bilden. Det är nog därför inte nödvändigt att kalkylera vilken vikt som vore ultimat för kameran. 1kg fungerar nog bra, annars kan du ju öka/minska vikten efter hands och testa dig fram. :)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta om jag lånar din tråd men jag frågar hellre här än att skapa en ny tråd för denna fråga.

Detta kanske låter lite nybörjaraktigt för er men jag frågar ändå istället för att inte veta. Jag har arbetat på en soptipp och tjänat runt 650 spänn vilket är bra för en dags arbete. Jag använder alla pengarna till inköp av en steadycam. Nu undrar jag bara, hur i helskotta fäster man en kamera på en sån? Passar alla videokamerar till en stadycam? Vill vara säker innan jag ödslar pengar på en sådan manick.

 

Kanske dålig fråga men jag har alltid undrat hur man fäster en kamera på en steadycam för det enda jag ser är en fyrkantig sak på tre ben. Tack på förhand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Under kameran sitter ett gängat hål. Det är i det hålet man skruvar fast alla pinnar och stativ du ser på internet och i forumet. Kom dock ihåg att det är tum-gänga i hålet. Vanlig mm-skruv passar INTE. Det ser ut som mm-skruven passar eftersom den går att skriva i första gängan men går sen trögt. Tar man i går gängan sönder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Under kameran sitter ett gängat hål. Det är i det hålet man skruvar fast alla pinnar och stativ du ser på internet och i forumet. Kom dock ihåg att det är tum-gänga i hålet. Vanlig mm-skruv passar INTE. Det ser ut som mm-skruven passar eftersom den går att skriva i första gängan men går sen trögt. Tar man i går gängan sönder.

Låter ju bra, kollade på mina föräldrars kamera och där fanns ett hål som du sa (har inte köpt egen kamera än). Men jag förstår inte vad tum-gänga betyder riktigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

I sverige mäter vi med så kallade metriska mått. Tex meter, centimeter och millimeter med mera.

 

I usa är de kvar på stenåldern och mäter med enheter som tum, fot, aln och gallon och diverse konstigheter som är svåra att förstå för en svensk.

 

De flesta skruvar och muttrar som man hittar i järnaffären och som passar på moppar är skruvens storlek angiven i milimeter, typ M4 och gängorna i antal gängor per mm (eller nått i den stilen).

 

I USA anges en skruvs stolek i andelar av en tum, typ 3/4" (trefjärdedels tum). För det mesta finns ingen chans i h-vete att får en USA-skruv att passa i en Sverigemutter, men just storleken på kamerafäste råkar vara förvånansvärt nära. Men inte tillräckligt nära för att fungera utan att man pajar gängan.

 

I kameror brukar det vara hål med USA-gängor.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...
Håller på o designar min SteadyCam i 3D

Kommit på en del lösningar efter videon men kom gärna med förslag om ni ser nått som inte kommer att funka.

Länken:

http://www.yablo.se/SteadyCam_Anim_1-Pablo_QT_H264.mov

 

 

Love your design. The base is original. I like that. But one question...where is your side-to-side adjustment for the camera mount? Also, you do not need the extra adjustment for your gimbal. One is enough. What camera weight will you be flying? You can answer in swedish if you want. Jag utryker mig bättre på engelska än svenska. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej alla igen :)

jag byggde en steadicam enligt Johnny Chung Lee's modell.

Det funkar väl sisådär bra.. mycket bättre med den än utan.. men nu är jag sugen på att bygga en ny steadicam som ska funka lite bättre. I min film ska jag ha en scen på ungefär 5 minuter som jag ska filma i en tagning med steadicam. därför vill jag ha något aningen bättre. har dock inte råd att köpa en steadicam...

men i alla fall..jag tänkte bygga en steadicam som liknar steadicam merlin. alltså med ett handtag som man kan röra runt utan att kameran rör sig osv.

nu undrar jag var man kan köpa en kulled att fästa handaget med. Jag har letat runt lite och hittar ingenting användbart.

/ReAzoR

Länk till kommentar
Share on other sites

Well hello there Charles ;) Frallan here :)

Nice to see you hang here

 

Thanks. Been here for some time. Always like to read what you folks are up to in my neck of the woods. Hope you are well...:)

Länk till kommentar
Share on other sites

Love your design. The base is original. I like that. But one question...where is your side-to-side adjustment for the camera mount? Also, you do not need the extra adjustment for your gimbal. One is enough. What camera weight will you be flying? You can answer in swedish if you want. Jag utryker mig bättre på engelska än svenska. ;)

 

Jo. Nu ligger det lite på is eftersom jag köpt en Flycam 3000 men jag är ganska missnöjd med den så jag kommer inom kort att börja med min egen design.

Jag ska självklart ha Side to Side. Du har rätt. 1 skruv för gimbal räcker. Vet inte exakt vad min rigg väger men tippar på 4 Kg men svårt att säga. måste väga det. Laddar upp 2 bilder:

http://www.yablo.se/Rod_Support-14.jpg

http://www.yablo.se/Rod_Support-15.jpg

 

_____________________________________________

 

 

http://www.yablo.se

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För starka = motsatt effekt :)

 

Man vill ju ha exakt och inställbart så att det är t ex perfekt i mitteninställningen.

Skammar man mer saker sen kan man då spänna fjädrarna så att det funkar med tyngre saker, och plockar man av saker vill man kunna minska spänningen.

 

Kör man för starka måste man ju med kraft dra ner kameran, och då är det ju som att köra handhållet iom att en kraft drar uppåt och man måste hålla emot.

Länk till kommentar
Share on other sites

En kanske dum fråga ang. armen från väst till gimbal, får fjädrarna vara för starka?

 

Inte dum fråga, remember if you are flying a dual arm then the fore arm is always taking the weight of both the second arm as well as the sled. So it is necessary to have a stronger spring in the first arm. Or just make sure both arms have equal strength that will handle the entire rig when loaded...depending on weight of material and strength, a commercial spring should work out.

 

If you are only using a single spring arm then one stronger spring should suffice. I have built my arms to carry one spring in each, just to keep things simple and less complicated.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Tja. Jag är klar med min väst och arm till min Flycam 3000.

Bilder finns på:

http://www.yablo.se/Steadycam_1.jpg

http://www.yablo.se/Steadycam_2.jpg

 

Ett litet klipp kommer under veckan. Första testet blev grymt bra. Väldigt förvånad över hur bra armen stabiliserade kameran. Och jag som dessutom alldrig haft på mig en steadycam.

Varför jag inte lägger upp det klippet är för att det hade hunnit bli lite mörkt och ni som kör 35mm adapters vet att det krävs mycket ljus för att det inte ska se ut som skit.

Ska försöka lägga upp nått redan imorgon, eller rättare sagt, idag när jag går upp :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser otroligt fint ut! Vad för instruktioner följde du när du byggde västen/armen?

Och vad köpte du flycam 3000 för?

 

mvh

fo8

 

Tja. Jag är klar med min väst och arm till min Flycam 3000.

Bilder finns på:

http://www.yablo.se/Steadycam_1.jpg

http://www.yablo.se/Steadycam_2.jpg

 

Ett litet klipp kommer under veckan. Första testet blev grymt bra. Väldigt förvånad över hur bra armen stabiliserade kameran. Och jag som dessutom alldrig haft på mig en steadycam.

Varför jag inte lägger upp det klippet är för att det hade hunnit bli lite mörkt och ni som kör 35mm adapters vet att det krävs mycket ljus för att det inte ska se ut som skit.

Ska försöka lägga upp nått redan imorgon, eller rättare sagt, idag när jag går upp :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ser otroligt fint ut! Vad för instruktioner följde du när du byggde västen/armen?

Och vad köpte du flycam 3000 för?

TACK :)

Jag köpte en bok med instruktionerna från USA.

Jag har dock bara följt instruktionerna för att bygga själva armen.

Jag kom på ett riktigt enkelt sätt att bygga västen.

1 st aluminium profil (2 meter) från Bauhaus, tror den kostade 120 Kr, 2 plattor från biltema á 3:50 Kr, 8 st mutter och bultar M6 storlek som kostade runt 15 Kr på biltema, ett liggunderlägg från Biltema som kostar 59 Kr. Jag klippte sönder en gammal väska för alla rämmar och plastkopplingar.

 

Jag renderade en snabb skiss på insidan av västen. Kolla:

http://www.yablo.se/Steadycam_Vest.jpg

Den böjda delen nertill böjde jag för hand. Klämmde in profilen i en glipa mellan 2 betongväggar och läggde min egen vikt på profilen och på det viset böjde jag lite var tionde centimeter.

Sen klippte jag liggunderlägget i 2 likadana delar och limmade fast de med kontaktlimm. (Gjorde alltså en macka med aluminium profilerna i mitten).

Juste. Alla rämmar skruvade jag fast med M6 bultar och muttrar. satt in en bricka mellan muttern och rämmen så att den inte skulle gå sönder.

Testa det. Det funkade för mig iallafall.

Nästa grej blir en Remote Folow Focus som jag ska göra med delarna från min gamla Kyosho radiostyrda bil. :)

EDIT: Glömde säga att jag köpte min Flycam 3000 för 1500:- plus frakt (vad det nu var). Ångrar att jag inte köpte Flycam 5000 som bara kostade 700 Kr mer.

 

Måste erkänna att själva bygget av armen blev ganska dyr. första försöket misslyckades. (innan jag fick boken från USA)

Skulle jag börja om så skulle jag nog bara beställa den här som kostar bara 7000:- för hela kittet. (Väst + Arm + Flycam 6000 + Stativ

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370081126083&ssPageName=MERC_VI_RCRX_Pr12_PcY_BID_Stores_IT&refitem=370080894445&itemcount=12&refwidgetloc=active_view_item&usedrule1=CrossSell_LogicX&refwidgettype=cross_promot_widget&_trksid=p284.m184&_trkparms=algo%3DCRX%26its%3DS%252BI%252BSS%26itu%3DISS%252BUCI%252BSI%26otn%3D12#ebayphotohosting

Länk till kommentar
Share on other sites

Ojoj! Okej! Jag märker på en gång att du verkar ha bra koll på olika sorters skruvar och annat, jag har inte riktigt lärt mig hur den ska se ut, så det är svårt att förstå vad man behöver för delar, och varför man behöver dem, men jag ska ligga i lite granna så kommer jag säkert lyckas bygga ihop något! Västen och armen känns helt okej att bygga och förstå, men det kanske är värt att köpa en flycam 3000/5000 isfl då.. ? Prova själv först, bara föratt det kan bli kul och billigare, och om det inte går bra eller inte fungerar som jag vill så köper jag flycam!

 

Mycket fin 3D video också, Zyx som gjort?* Ska försöka mig på din vestvariant också!

 

Mitt problem är att jag hade tänkt använda min 35mm adapter mycket, och då kanske det behövs en speciell design, som är ovanligare? Känner verkligen hur "efter" jag är på detta! Dags att plugga! hehe!

 

Lycka till med ditt andra projekt också!

 

Mvh

fo8

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör med 35mm adapter på min utan problem. Det enda är att det blir svårt att fokusera manuellt när båda händerna är upptagna med att hålla Steadycamet. Därför vill jag göra en Remote Follow Focus

 

Ah! Okej, jag var inte helt hundra på vad Remote follow focus var, det säger ju sig självt i namnet, men att det just var till en 35mm adapter, men okej! Hehe blev mer att tänka på nu då, men det var precis den tanken som slog mig, det kan inte vara lätt att göra det trearmade jobbet..

 

skrev lite konstigt när jag creddade din 3D film, gjorde en edit på det förut, men menade att den var cool iaf! (Var inte säker på om du gjort den från början)

 

Mvh

fo8

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Hej alla!

Jag har också tänkt att bygga en steadycam, enligt Johnny Chung Lee instruktioner.

Men jag vill göra en liten modifiering på den.

Det jag vill modifiera är huvudet där kameran ska stå, jag vill att den ska kunna vridas 360 grader, så att när man vrider på hela stativet så ska kameran inte vara uppochner.

Här kommer en bild för att förenkla det jag menar:

http://i42.tinypic.com/binhgo.jpg

 

Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Sen kommer frågan var jag kan få tag på material för att kunna bygga detta. :P

 

EDIT: Jag vill gärna veta var jag kan köpa rör i Stockholms trakterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...