Gå till innehåll

Bygg din egen steadycam


vetgirig

Recommended Posts

[citat=jakobnordstrom]vad tror ni om en dämpande fjäder i y-led på en liten steadycam/pogocam? nån som har testat att lägga till den attiraljen på tex 14$ steadycamen eller liknande? tror ni det kan fungera bra?[/citat]

 

Annars är din armbåge relativt dämpande i y-led eftersom dina muskler och leder är dynamiska. Risken med en fjäder där är att hela anordningen bara guppar ännu mer när du går.. som en såndär studsgrej dom hade i lågstadiet och i lekparken när man var liten du vet? :)

 

EDIT: boijk boijk boijk boijk...

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bygga mig en sån här: http://www.regnstrom.com/flystand, tror den modellen kan funka bra.

 

Men hjälp mig! Vart köper man Aluminiumstång och rör!? Nått tips på nån affär. Bor i Västmanland men åka till Stockholm är inga problem. Bara jag får tips på nån affär någonstans.

 

Edit: Efter ihårdigt letande så hittade jag ett företag i Västerås som nog säljer till privatpersoner. Kollar det på måndag.

 

Edit2: Nej det var fasen lättare sagt än gjort 6m-längder går att få tag på. Kortare blir tydligen inte just någe billigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

hej

Jag undrar hur man bygger en egen sådan sak som man fäster kameran på , och som man kan vrida så kameran åker "i luften" så att säga. Åkningar , från ner till upp , sidan osv .

Någon manual någonstans? En till sak:

Om man inte kan göra en sådan , eller ej har råd att hyra , vad kan man använda för att få kameran att åka åt sidan utan att det skakar , elelr att den "åker i luften" , tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte bygga mig en sån här: http://www.regnstrom.com/flystand, tror den modellen kan funka bra.

 

Men hjälp mig! Vart köper man Aluminiumstång och rör!? Nått tips på nån affär. Bor i Västmanland men åka till Stockholm är inga problem. Bara jag får tips på nån affär någonstans.

 

På den där hemsidan så stod det ju resources och det var ju i stockholm. På metallvaruhuset kunde du ju hitta metallstång.

Länk till kommentar
Share on other sites

ett kvistfritt kvastskaft, en styrketräningsvikt, ett perforerat vinklat järn från lokala byggvaruhuset och en skruv och vingmutter som passar under kameran, så bygger man ju en flystand för kanske några tior som fungerar minst lika bra? Eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

hej på er! måste komma med ett inlägg i denna hysteriska jakt på den heliga steady camen. har någon testat en utav manfrottos nya uppfinningar, deras så kallade Fig Rig. ok, den kostar drygt 2000 men det är ju fortfarande billigare än att köpa en steady eller glide cam för typ 45 000! eftersom att de flesta på detta forum använder sig av lättare dv kameror så tycker jag att den verkar som ett utmärkt alternativ.

fig rig.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 5 veckor senare...

Jag satt och funderade på hur jag skulle få min nyinköpta Canon MVX450 att inte skaka så mycke när man går och filmar med den.

Googlade lite och kom hit. -En kanontråd

 

Så jag kom fram till att det var en "Glidecam 2000 Pro" jag behövde. Så nu är jag också i byggartagen med en sådan.

 

Bilder kommer naturligtvis under byggets gång, än är bara ritningen klar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

i en annan tråd nämndes det om Walkam för under 3000 i norge... en sak jag blev intresserad av med den var att från handtaget gick ett armstöd som påminde om de där sakerna som sitter på kryckor... Tycker ju jag vore ett perfekt sätt att lösa handleds-ontet som jag inbillar mig lätt blir av att gå omkring med kamera och vikter på det viset i endast handen...

 

eller förtar man lite av funktionaliteten om man styvar upp mellan handtag och underarm? Man har ju fortfarande Gimbalen och armbågen...

 

KF.ent: ser ju lagom hemmagjord ut den där ;)... hoppas den fungerar. har du ritningar och tips på inköpsställen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 2 månader senare...

Den här byggde jag ihop igår, allt på den är möjligt att justera, vikten, det roterbara handtaget, och det horisontella handtaget. Kameran går även att montera "uppochned" så att det går att filma riktigt lågt.

 

Ganska lätt är det också med tanke på att kameran väger strax över ett kilo och den är byggd i aluminium (förutom vikten).

 

Det som är kvar nu är att måla vikten svart och öva... träna, öva, träna...

Stabil.JPG

Stabil2.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Den här byggde jag ihop igår, allt på den är möjligt att justera, vikten, det roterbara handtaget, och det horisontella handtaget. Kameran går även att montera "uppochned" så att det går att filma riktigt lågt.

 

Ganska lätt är det också med tanke på att kameran väger strax över ett kilo och den är byggd i aluminium (förutom vikten).

 

Det som är kvar nu är att måla vikten svart och öva... träna, öva, träna...

 

Var fick du tag på plastdetaljerna? Kopplingarna mellan de olika dimensionerna (som du fick tag på...var...? Eller var det ett gammalt monopod du använt?) och den som fäster handtaget.

 

Jonaz_p: kopplingen till handtaget - var kommer den ifrån?

Länk till kommentar
Share on other sites

Min pappa är finmekaniker och har en fullt utrustad verkstad så vi svarvade till grejer och byggde lite en dag :) Så det mesta har vi gjort från scratch.

 

Nästa projekt blir någon liten räls och därefter en jibb.

Pappa finmekaniker...?! *hata* *avis*

 

 

 

Från the Interweb:

 

Börjar bra med ett stolsunderrede, men sedan blir det simsalabim en Glidecam 4000?! Ohyggligt epilepsifrakallande frame-in-frame under hela filmen, men värd att titta på för det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
[citat=vetgirig]Tänk vad enkelt det låter:

 

http://www-2.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/[/citat]

 

Hade tänkt bygga en sån, men finns verkligen såna där rör man behöver i Sverige? Har frågat hos min välsorterade järnaffär och de hade inte såna rör. Har dock inte kollat hos nån rörmokare. Nån som vet var såna finns?

 

Man kan beställa för 47$ inkl frakt. Var och kollade på några av delarnac coopforum, kan säga att man lätt kommer billigare undan genom att beställa en färdig. Iaf om man hadlar på coop bygg/badrum

Länk till kommentar
Share on other sites

jag var tvungen att bygga en.

Ledig lördag och inget att göra, bygg steadycam.

 

Moddade ett enbenstativ. Vikt i botten i form av en gammal transformatorkärna. Handtag ett gammalt plastöverdraget stålrör.

 

Byggtid ca 1 timme.

Kostnad, lite eltejp, och skrot ca 5 kr.

se bifogade bilder.

 

 

 

/KN

P1030278.JPG

P1030283.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

Hehe, det behövde (behöver?) jag med. Mest sidostabiltet är svårt. När man får in snittsen kan man hålla rätt stadigt med sidohandtaget. Men jag överväger att lägga på riktigt mycket vikt för att se hur länge man orkar filma ett klipp.

 

Ett annat experiment jag har är ett stort kors med vikter i alla fyra hörnen. DET blev stadigt det. Men man kommer inte ostraffat genom dörrar eller andra trånga utrymmen. Det går inte heller att filma efter marken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...