Gå till innehåll

Bygg din egen steadycam


vetgirig

Recommended Posts

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Jag och mina polare byggde en förut, fungerade rätt bra till mindre kameror, men allt sånt där fancy är ganska onödigt tycker jag. Lättaste sättet är att sätta fast kameran på något som är större och stadigare än kameran själv. Bäst resultat fick jag när jag fäste kameran på ställningen till en golfvagn. (jag tog bort hjulen, rullade den alltså inte)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har byggt precis en sån. Den funkar fint. Jag har en XM1:a som, med lite tillbehör och så, väger runt 1.7 kilo, och har byggt steadycamen med en tvåkilosvikt. Har man tyngre grejer får man se till att vara rejält styrketränad.

 

Jag kan ju tillägga att materialet kostade runt en femhundring här i Sverige.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag och en kompis snickrade ihop en steadycam ganska snabbt. Och kostnaderna blev exakt noll spänn. Vi gjorde den endast av sånt som vi hittade runt huset och växthusen. Självaste ramen tog vi av en gräsklippare, altså vi kapa av styret lr va det heter på en knuffgräsklippare. Tyngden tog vi från motorn på en gammal golf. Fästet till kameran gjorde vi så att vi tog en skruv som passa i kameran och limma fast den på en platta. Och sen tog vi lite vinkorkar som vi slipa ner så att när man skruva fast kameran så blev den riktad rakt frammåt då den är som mest fastskruvad. Och handtaget är ett handtag från ett cykelstyre som vi kapade av.

Allt funkar rätt bra och det blir mycket mindre skak när man filmar. Vår speciella limning håller också riktigt bra. Synd bara att ramen är lite rostig :)

DSCF0013.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Den svenska flystand verkar ju ganska trevlig och billig. En nackdel är dock att den är ganska skakig runt den vertikala axeln (panorering). Detta torde dock vara ganska enkelt att lösa genom att sätta kullager på handtaget så det snurrar runt.

 

Min fråga är dock, vad blir det egentligen för skillnad om man sätter på ett handtag som GlideCam har mot om man håller direkt i själva pinnen?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Som du säger själv så är det kullagret i den horisontella ledden som gör det bättre med ett handtag som GlideCams, det är också ledat på vertikalen för att skilja kameran från handens rörelse så mycket som möjligt. Bästa lösningen som jag ser det, är en kulled, precis som på orginalet från SteadiCam. Alternativt kan man använda en kullänk som finns att köpa lite överallt till överkomligt pris. Jag har försökt att hitta en kulled, men inte hittat nån. Fördelen med kulled jämfört med en kullänk är att den är ledad i panoreringsledden också. Problemet går ju iof. att lösa med en kullänk+kullager.

Testade för skojs skull idag att fästa en 2 kilos hantelvikt vid änden på mitt kamerastativ. Den passade perfekt! Och vips hade man förvandlat stativet till en fullt fungerande kamerastabilisator! väl värt att testa!

kullänk.jpg

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är min sled. Armen är och vesten är klara, bara små justering som väntar på armen. Armen är byggt för att klara 23+kg. Nästan månad ska jag byta ut 'the post' och 'gimbal' sen blir det klart med 'the sled'.

mysled.jpg

mysled2.jpg

vest.JPG

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=vetgirig]Tänk vad enkelt det låter:

 

http://www-2.cs.cmu.edu/~johnny/steadycam/[/citat]

 

Hej!

Intressant tråd...

-om man har ett stativ (vilket jag har alltså)

-kan man inte bara hänga en vikt med lagom tyngd i kroken som finns på denna

(nu låter jag säkert som en video-kamera-newbie...men det ÄR jag så...)

-hadtag för den andra handen finns ju också, vilket borde få motsvarande effekt som "steady-cam-byggsatsen" (låg stabil tyngdpunkt osv)

 

mvh/Hwagang

Länk till kommentar
Share on other sites

jag tror det borde funka. Enbenta stativ med en tyngd borde också gå bra, det är väl bara att testa. Dock tror jag att allt måste sitta stadigt för att det inte skall bli ännu skakigare. Och så måste det väl vara någolunda balanserat så att inte tyngden pendlar vid rörelse.

 

Jag fick ett begagnat stativhuvud av en kompis som hade ett havererat stativ. Då fick jag snabbfäste, skruv och gummiplatta helt gratis med proffsig design. På huvut finns gängade hål, så det blir antagligen "bara" att skruva fast pinnar och vikter. Nu är jag också byggtagen. :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=gorse]jag tror det borde funka. Enbenta stativ med en tyngd borde också gå bra, det är väl bara att testa. Dock tror jag att allt måste sitta stadigt för att det inte skall bli ännu skakigare. Och så måste det väl vara någolunda balanserat så att inte tyngden pendlar vid rörelse.

 

Jag fick ett begagnat stativhuvud av en kompis som hade ett havererat stativ. Då fick jag snabbfäste, skruv och gummiplatta helt gratis med proffsig design. På huvut finns gängade hål, så det blir antagligen "bara" att skruva fast pinnar och vikter. Nu är jag också byggtagen. :-)[/citat]

 

-du har rätt: en för stor pendling blir nog inte bra.

-jag får försöka fästa en tyngd på ett mer fast vis längst ner på stativet.

-men om jag lyckas med det så borde väl stativet ha samma egenskaper?

(låg tyngdpunkt, ett handtag under kameran och ett för den andra handen...)

 

/Hwagang

 

http://www.hwagang.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Gorse...

 

Det finns billiga skruvar (som passar i kameran) hos välsorterade bult/skruv/fjäder företag.

 

Det finns säkert lite överallt... men i Söderhamn finns det ett som heter Inseco. Jag åkte dit med en bult som passade från ett stativ och så mätte dom den å kom tillbaka med ett tjugotal av olika längder bara för ett par tior.

 

Skulle inte förvåna mig nå om det kanske finns lämpliga fjädrar till steadycam hemma rigg att köpa också.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 11 månader senare...

[citat=ti]Här är min sled. Armen är och vesten är klara, bara små justering som väntar på armen. Armen är byggt för att klara 23+kg. Nästan månad ska jag byta ut 'the post' och 'gimbal' sen blir det klart med 'the sled'.[/citat]

 

Den ser riktigt bra ut... är sugen att bygga själv men vet inte vilken model som är bäst. Får vänta och se var det blir.. men det va ett bra bygge ti

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...