Gå till innehåll

Får jag använda "Google Earth" i min dokumentärfilm?


viktim

Recommended Posts

Hej, Det är Tema vecka i min skola, och jag har fått uppgiften att spela in allt och göra en dokumentär. Och Tema vecka handlar om Kriget i Rwanda, och jag sitter nu här och funderar över vad jag ska ha som intro till dokumentärfilmen. Och då komm jag på att jag kan använda"Google earth" och då kan jag skriva in typ "Rwanda" och så liksom zoomas bilden in till rwanda, och nu till min fråga, får man spela in en sån där videosnutt från "Google Earth" och använda i sin film?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det skulle jag väl inte tro, rätta mej om ja har fel.

 

Är det bara till plugget så är de ingen som bryr sej. Min lärare brukade uppmuntra till att använda upphovsrättskyddad musik för att få en bättre stämning. Det var ju trots allt filmer som bara skulle visas i filmklassen och ingen har ont av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Varför inte kolla med Google? Läs det finstilta, maila sen och berätta om dina funderingar.

 

Förklarar du att det är till ett skolarbete och att du ger "Google" endcredit tror jag personligen inte att det skulle vara några problem.

 

Ok, ska maila dom och fråga. Tror nog jag kommer att få, den ska ju bara visas för min skola, är ju bara 200 personer:P :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var ju trots allt filmer som bara skulle visas i filmklassen och ingen har ont av det.

jo, de som du eventuellt konkurrerade med och valde att hålla sig till lagen. och upphovsmannen kanske trots att han inte förlorar några pengar ser sin idéella upphovsrätt kränkt om han inte vill förknippas med budskapet i din film, till exempel. brottet är att använda musiken, inte att sprida den. det är *inte* samma sak som att skapa en otillåten kopia. att skapa ett härlett verk är mycket värre. du åker såklart inte fast om du inte sprider den, men du är potentiellt lika brottslig.

 

/mattias

 

skolor, elever och personal har dock vissa privilegier som inte vanliga människor har. läraren får till exempel spela musik i klassen utan musiklicens från stim, samt kopiera enskilda sidor ur böcker och dela ut. fast använda musik eller datagrafik i filmer tror jag inte täcks. testa.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att du får använda Google Earth i din film. Jag är nästan 100% på det.

 

Fick du förresten? :)

 

jag maila till dom, och då svara dom att jag skulle mejla nån annan osv:S, fatta typ inget dom mena:S.. sen stunta jag i det. får vell hitta på en annan lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...