Gå till innehåll

Gåshuds-scen som du kan se om och om igen?


e93mw

Recommended Posts

slutduellen i Den gode, den onde, den fule!

-den är helt perfekt.

 

Jag håller verkligen med! Den tröttnar man aldrig på och jag älskar den. På sätt och vis tycker jag att det mest är gamla filmer som man orkar se om... De är bättre på sätt och vis!

 

Själv kan jag se Starwars flera gånger också :)

Men det kan bero på att jag är ett starwarsfan.

Haha...

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra trådidé. Jag ryser av David Finchers The Game i slutet. Sen, pinsamt nog ;), ryser jag av slutscenen i The Rock när Nicolas Cage slänger sig ut i slow motion och tänder bengalerna. Haha.

 

Jag ryser jäkligt ofta av filmer jag tycker är bra, sen finns det perioder när jag tycker varenda film är sorglig. Satt tårögd senast 1 vecka sedan under United 93. Ändå har jag aldrig "sörjt" 11 september-offren tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är också ett starwarsfan men jag tycker inte att Star Wars har någon scen som är speciellt bra. -Men filmerna i sin helhet är bra!

Det finns några riktigt bra scener i Empire Strikes Back, även om jag skulle inte säga att jag någon gång ryst till dem. Till exempel har du ju när Yoda lyfter Lukes X-Wing, eller när Luke och Vader inleder sin duell på Bespin.

 

Jag ryser faktiskt inte så ofta till film, men Sjätte Sinnet och Ringu har några fina stunder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har aldrig kallat känslan riktigt för gåshud... mer som en ström längs ryggraden som är totalt bedövande... och som enskild scen kan jag just nu inte komma på mer än ovan nämnda duell, och speciellt Ecstasy of Gold-sekvensen precis innan när "Den Fule" springer genom grav-fältet.

 

Andra filmer att nämna är ju BladeRunner... lite tjatigt från min sida, men jag har otroligt svårt att endast titta på en scen där... oftast slutar det med att jag sett resten av filmen ;)

 

Sen vet jag inte om jag rent emotinellt skulle överleva att se Le Grand Bleu igen... fyyy faan vilken känsla det var i ALLT(!) där...

 

En annan, om inte rent scen så, historia som jag nästan storbölar varje gång jag tänker på den är (snyft) hachi-ko (snyft)... tydligen ska det finnas en film om stackarn också... den ska jag försöka se... http://en.wikipedia.org/wiki/Hachiko buähääääää...

 

Sen vete tusan...

 

När man råkar hitta intromusiken/introsekvensen av en gammal serie man brukade titta på så är ju gåshudskänslan nära... men det är nog mer av en nostalgitripp ;)

 

Jag har ju inte sett Siste Mohikanen men jag är ju som sagt lite svag för självuppoffringssekvenser så jag antar att jag skulle gilla den scenen också.

 

Bank-shootout'en i Heat var också en total känsla... mycket tack vare ljudet som M. Mann valde att ta från inspelningen (istället för att göra som brukligt är; att dubba in allt efteråt). Det gav en fruktansvärt realistisk känsla.

 

Ska väl nämna fler när jag kommer på dom... nu är det middag och jag är hungrig :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen, pinsamt nog ;), ryser jag av slutscenen i The Rock när Nicolas Cage slänger sig ut i slow motion och tänder bengalerna. Haha.

 

Kan nästan hålla med där. Fast det finns bättre.

 

Equilibrium- när han springer och sparkar in dörren. FYYY FAN va coolt

 

Matrix - finns många scener, ta bara introt o slutfighten i tunnelbanan!

 

LOTR Konungens återkomst - Den absoluta mysrys filmen. När hästarna stormar vid minas tirith.. *rys*

 

King Kong - Kong vs T-Rex

Länk till kommentar
Share on other sites

Några nämnde slutduellen i den onde den gode den fule, så varför inte nämna slutduellen i "once upon a time in the west" - t.om. kanske ännu bättre. Ähh, varenda scen i den filmen får jag gåshud av.

 

Christopher Walken vs. Dennis Hopper i True Romance är riktigt grym...

 

/H

Länk till kommentar
Share on other sites

Skiftbytet i början av filmen Metropolis.

 

Nä dra mig baklänges på en liten vagn, jag trodde det bara var jag som var så störd att jag tokgillar den scenen! :) An nån anledning gillar jag versionen med musik av Giorgio Moroder, även om de flesta kritiker väl blev vithåriga av detta helgerån. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu kom jag på en annan scen som är bedövande bra: slutet av "The killing fields" när journalisten Sydney Schanberg och hans tolk Dith Pran möts igen efter att den senare överlevt helvetet i Kambodja. Mike Oldfields musik sitter som en smäck och inte ett öga är torrt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen är väl The usual suspects värd att nämnas, dom som sett den vet vilken scen jag menar:)

 

Första gången jag såg Usual Suspects ramlade jag nästan av stolen pga den scenen. Sjukt bra. Synd att det inte blir samma effekt andra gången man ser filmen.

 

Annars håller jag med nemo om scenen i Two Towers. Finns massor av scener i LOTR som ger mig gåshud.

 

Slutet på 6th Sense när huvudkaraktären får reda på hur saker och ting ligger till (ni som sett den vet, vill inte avslöja slutet för de som inte sett) är en sån scen med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Scener (ingen rangordning):

 

  • En dödsdömd har rymt, scenen när han flyr - hela filmen är för övrigt en "Gåshud-scen".
  • Elefantmannen, när han säger: I am not an animal. I am a human being. I am a man. (ryser varje gång)
  • Walk the Line, i scenen när han försöker få lås traktorn. (så jävla tragisk)
  • Mulholland Drive, när det dyker upp en häxa/troll eller va fan det är...
  • The Killing Fields, i scenen som redan är nämnd...

 

Finns många fler kommer bara inte på dem nu...

 

Slutscenerna i följande filmer får jag alltid "gåshud" (ingen rangordning):

 

  • Broder Sol och syster Måne
  • Döda Poeters Sällskap
  • Nostalgia
  • 2001: A space odyssey
  • Butch Cassidy and the Sundance Kid
  • Solaris (originalet, självklart)
  • Five Easy Pieces
  • Verigo
  • Gökboet
  • Mandomsprovet
  • The Verdict
  • Avlyssningen
  • Den sista färden

 

Schyst tråd för övrigt :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Slutet på Livet är underbart, inte ett öga torrt.

 

Introt i Kill Bill 2, när texten med Volume 2 kommer upp men ingen titel på filmen. O sen brudens dialog i bilen som följer "...when I get there, I am going to Kill Bill.".

 

Dialogen mellan Munny och The Schofield Kid efter att de skjutit skurkarna, i Unforgiven. "It's a hell of a thing, killing a man..." Även shootouten i slutet är ett riktigt rysarögonblick.

 

När Elias blir skjuten i Plutonen.

 

Finns massa fler men nu måste jag jobba. :) Roligt tråd!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...