Gå till innehåll

Högskolan på Gotland


Planting

Recommended Posts

Hej.

 

Finns det någon här som läser Filmisk gestaltning, 3D-grafik och animation eller Manus- och konceptutveckling för film på HGO? Funderar starkt på att söka till någon av utbildningarna men vet inte vilken. Kan ni rekommendera någon?

Hur är utbildningarna i allmänhet och vad krävs för att komma in?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej.

 

Finns det någon här som läser Filmisk gestaltning, 3D-grafik och animation eller Manus- och konceptutveckling för film på HGO? Funderar starkt på att söka till någon av utbildningarna men vet inte vilken. Kan ni rekommendera någon?

Hur är utbildningarna i allmänhet och vad krävs för att komma in?

 

Tacksam för svar.

 

Hej!

 

Jag läser Filmisk gestaltning, 3D-grafik och animation på högskolan. Visserligen det gamla programmet Gestaltning i konvergerade medier (inriktning animation och experimentfilm) och det har gjorts en hel del ändringar.

I allmänhet så är min linje ganska självgående. Första året var mycket jobb och många 5 poängs kurser men bra upplagt. Det är nu på senare tid som det har blivit mycket självgående eftersom vi är inne i en 15 veckors projektkurs och sedan kommer examensarbetet efter det. Man får bestämma själv vad och hur man vill jobba vilket är mycket positivt. Jag kanske skulle rekommendera att du tittar lite på manuslinjen eftersom den verkar vara lite bättre upplägg på i de här stora projektkurserna.

Det som krävs för att komma står väl i kursboken? Jag sökte in på en dokumentäridé som jag hade, skrev både synopsis och bildspel. Men så länge du har en idé och vill genomföra den så ska det nog inte vara några problem att komma in på programmet. Du har möjlighet att byta program om det inte känns rätt med t ex manus för båda programmen jobbar tillsammans.

 

Hoppas att du väljer Gotland för det är riktigt skönt att bo här och skolan är jättebra!

 

Mvh Jonna

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar synnerligen intressant. Krävs det några speciella förkunskaper - måste man vara extremt duktig på att teckna och måla för att gå animation?

Är det endast individuella projekt eller arbetar ni gruppvis också? Hur stora är klasserna?

Är det svårt att hitta boende på Gotland?

 

Tack för svar. (=

Länk till kommentar
Share on other sites

Det verkar synnerligen intressant. Krävs det några speciella förkunskaper - måste man vara extremt duktig på att teckna och måla för att gå animation?

Är det endast individuella projekt eller arbetar ni gruppvis också? Hur stora är klasserna?

Är det svårt att hitta boende på Gotland?

 

Tack för svar. (=

 

Jag hade inga förkunskaper förutom en kurs i rörlig bild. Men du måste absolut inte vara extremt duktig på att teckna om du väljer animation. Det räcker att du kollar på mina arbeten på min hemsida. :)

 

Nej, första året arbetar man mycket i grupp. Första året är det roligaste. Sedan bestämmer du själv om du vill arbeta i grupp eller individuellt. Jag valde individuellt för det känns bäst för mej. Men det bestämmer du själv. T ex, du kan jobba tillsammans med en av manusstudenterna och sedan göra animationen till manuset. En idé. Klasserna är väl inte större en 20-25 personer. I min klass går det dock bara 7 st. Men jag tror att det har blivit fler och fler som sökt utbildningen.

 

Boende på Gotland? hm, nja, jag tycker inte det. Du har ju boendegaranti här på gotland. Läs mer om det på hgo.se eller på rindis (studentkåren) hemsida. Studentkåren har även en sida där man både kan söka boende och även hitta annonser kring boende. Det var så jag hittade mitt nuvarande boende. Detta är bara tips, men är väldigt användbart. Om du kanske ska börja till hösten så blir mitt rum ledigt. *L. Fast det är ute i Vibble (4km från söderport)... Men om du är intresserad så kan jag självklart meddela det till mina nya hyresvärdar.

 

Hoppas detta hjälper dej lite mer. Annars är det bara att skriva igen. Fast som sagt programmet har gjorts om en del. Men titta gärna på hgo's hemsida.

 

Mvh Jonna

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 år senare...

Här hittar du kurserna:

 

Kurser på Campus Gotland sommar och höst 2015

 

Gestaltning/Speldesign

  • 2D-datorgrafik - teori och tillämpning III, 7,5 hp
  • 3D-datorgrafik - teori och tillämpning IV, 7,5 hp
  • 3D-modellering och visualisering med Zbrush, 15 hp - campus eller distans - engelska
  • API för spelutveckling, 7,5 hp
  • Concept Art, 15 hp campus eller distans
  • Grafisk design för webb, 7,5 hp - campus eller distans
  • Motion Capture för spel, 7,5 hp - engelska
  • Motion Graphics - en introduktion, 15,0 hp - campus eller distans, engelska
  • Speldesign i praktiken, 15,0 hp
  • Teori och metod inom speldesign, 7,5 hp
  • Vektorgrafik, 15 hp - campus eller distans
  • Visualisering med 3D-datografik, 7,5 hp - engelska

 

Det verkar inte som någon renodlad filmkurs finns kvar, dock.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...