Gå till innehåll

Varför tar det 100 år för mig att göra en film?


sonocronic

Recommended Posts

2.5 minuter på 15 timmar är tycker jag låter fort för film. Små reportage från bygden där jag bor brukar jag ha som mål att filma och klippa på samma dag. Den pressen använder jag som ren träning och för att få mig själv att prestera.

 

Min första film En Dag i Helsingborg tog ca en vecka att göra. Med facit i hand (eller på min hemsida :P ) skulle jag ägnat den mera tid och kärlek. Just nu sitter jag med en annan film där siktet är inställt på ca 35 minuter färdig film. Denna hoppas jag ha klar till nästa vår eller sommar. Som amatör (som faktiskt betyder älskare) är det skönt att inte känna den press som faktiskt proffsen har, att dels prestera och dels leva upp till en produkt som måste skapas så att folk vill ha den och sen köper den.

 

Så att det tar tid ska man nog inte hänga upp sig på så länge man kan göra något för att man älskar det. Där med inte sagt att proffsen inte älskar det de håller på med, bara att de aldrig kommer i närheten av den frihet vi amatörer har. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Vad jag ville få er att förstå var att jag befinner mig i ett sammanhang där jag hela tiden har press på mig. Ofta i evenemangssammanhang. Då FÅR det inte ta mer än kanske några dar vissa gåner. Såklart varrierar det ju beroende på vad man ska göra. I vilket fall som helst så var det därför jag kom med alla frågor om hur man kan effektivisera.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem har sagt att man måste vara Picasso för att rita storyboards? :) Jag kan inte heller rita så bra men de få gånger jag gjort storyboards så kör jag hej vilt med streckgubbar och huvudfotingar. Så länge du själv förstår vad du menar så kan det väl vara hur fult som helst? (om man ska kommunicera filmens visuella uppbyggnad till andra via storyboarden så blir det givetvis annorlunda)

 

Jag börjar alltid mina storyboards med att rita fina scenerier med skuggningar och kärnfulla bilder. Efter några sidor blir det dock bara minimalistiska streckfigurer som snabbt går att teckna ned.

 

Det viktigaste, tycker jag, är att:

 

  • rita pilar som visar hur både kamera och motiv ska röra sig
  • försöka fånga ansiktsuttryck
  • visa grod-, normal- eller fågelperspektiv
  • bildkomposition (typ sned kamera, inramningar genom fönster, oskarp förgrund/ljus bakgrund etc)
  • utelämna allt oväsentligt, det vill säga detaljer och hur bakgrunden ser ut (förutsatt att det inte är viktigt för berättelsen)

 

http://www.voodoofilm.org/artikel/storyboard.aspx

 

Andra bra sätt att spara tid är att göra en "pilotfilm". Testa att skjuta igenom hela filmen på några timmar och se vad som passar ihop. Klipp direkt i kameran om möjligt. Titta sedan på materialet och bestäm hur väl flödet i historien och bildberättandet fungerar. Använd sedan erfarenheterna i den riktiga produktionen. Övning ger färdighet sägs det, och du övar också på att lösa eventuella problem som kan uppstå för just den här produktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

jag säger som de andra satsa mer på en film än flera i taget! förra året gjorde jag och 4 kompisar en film för ett skolprojekt den blev 10 minuter lång och det tog ungefär 2-3 veckor att bli klar med filmen , manuset tog 2 dar, filmandet 1 vecka, sen klippte jag på 3 dar, sen så fixa vi allt annat med effekter och sånt på 1 vecka

Länk till kommentar
Share on other sites

går det snabbare i premiere än after effects?

Använder After Effects nu och det tar aslång tid främst för att jag inte kan få filmen att spelas upp i realtid.

 

du ska inte redigera hela filmen i after effects. det är till för effekter!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...