Gå till innehåll

Varför tar det 100 år för mig att göra en film?


sonocronic

Recommended Posts

Varje gång jag ska göra en film så tar det 100År innan jag är färdig. Jag har gjort ganska många små filmklipp med allt från trailers till informationsvideos och ihopklippning av en resa t.ex.

Jag checkade med en polare som är väldigt duktig och han klipper ihop en asgrym 2.5 minuters film med massa klipp och effekter på en kväll! För mig skulle det ta minst 15 timmar! Både han och jag sitter i Premiere och Aftereffects.

 

Vad är det jag gör fel???

 

Min fråga är väl egentligen, Hur går man till väga för att så EFFEKTIVT som möjligt gå från idé till färdig film ?

 

Peppra mig full med info tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

När det gäller film så är det så att det får ta den tid den tar - om man försöker göra det snabbare så sjunker sannolikt även filmen i värde - den blir dålig med andra ord.

Dra ner på antalet filmer du gör istället och satsa på att så bra film som möjligt.

 

Men jag vet hur detär - förr gjorde jag typ 1 film i veckan o stressade med det och hade mig men det blev sällan mycket bättre. Nu gör jag kanske max två-tre filmer i halvåret och ägnar mycket tid åt alla aspekter inom filmen. Det blir mycket mycket bättre då och man lär sig så mycket mer...

Länk till kommentar
Share on other sites

Asså jag har gjort väldigt många filmer... och de allra flesta är max 3-5 minuter långa. Och visst man lär sig nya saker. Men jag VET att jag är väldigt oeffektiv. Så därför undrar jag hur man kan effetivisera filmskapandet... bara för att man gör en film snabbt så behöver det ju inte betyda att man stressar eller att det blir dålig kvalle... det handlar ju bara om att man vet vad man gör... som jag uppenbarligen inte vet

Länk till kommentar
Share on other sites

Varje gång jag ska göra en film så tar det 100År innan jag är färdig. Jag har gjort ganska många små filmklipp med allt från trailers till informationsvideos och ihopklippning av en resa t.ex.

Jag checkade med en polare som är väldigt duktig och han klipper ihop en asgrym 2.5 minuters film med massa klipp och effekter på en kväll! För mig skulle det ta minst 15 timmar! Både han och jag sitter i Premiere och Aftereffects.

 

Vad är det jag gör fel???

 

Min fråga är väl egentligen, Hur går man till väga för att så EFFEKTIVT som möjligt gå från idé till färdig film ?

 

Peppra mig full med info tack!

Du kanske funderar för mycket. Var inte rädd att klippa ihop film eller att klippa ned den i småbitar. Filmen förstörs inte. Använd musikexempel vid redigeringen. Roy Andersson tar väl lång tid på sig. Refererar till som jag tycker årets bästa film under "kolla mina film"

Ihopklippt abstrakt. Filmad med enkel dv-kamera.;)

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11160

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

För mig kan det ta runt en vecka att få en kortfilm på 3 minuter, troligen för att jag är så kräsen. Men poängen är, det blir alltid bra. Stressar man och försöker göra saker så snabbt som möjligt så blir det helt enkelt inte lika bra som om du skulle tagit lite extra tid.

Länk till kommentar
Share on other sites

För mig kan det ta runt en vecka att få en kortfilm på 3 minuter, troligen för att jag är så kräsen. Men poängen är, det blir alltid bra. Stressar man och försöker göra saker så snabbt som möjligt så blir det helt enkelt inte lika bra som om du skulle tagit lite extra tid.

 

Amen to that ! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Suck... Ni är verkligen inte rätt personer att snacka med helt enkelt... Jag kan ge er ett exempel då... Denna filmen gjorde min syrras man (och hans son =D ) på en kväll! Filmning OCH redigering. Det hade tagit mig minst 15 - 20 timmar att göra samma film!

 

http://www.youtube.com/watch?v=yjwsrbaZ_x0

 

Jag ställer frågan igen. Hur jobbar man mer effektivt???

Länk till kommentar
Share on other sites

Suck... Ni är verkligen inte rätt personer att snacka med helt enkelt... Jag kan ge er ett exempel då... Denna filmen gjorde min syrras man (och hans son =D ) på en kväll! Filmning OCH redigering. Det hade tagit mig minst 15 - 20 timmar att göra samma film!

 

http://www.youtube.com/watch?v=yjwsrbaZ_x0

 

Jag ställer frågan igen. Hur jobbar man mer effektivt???

Jag tror du skojar med oss;) Har sett din film och tror att det är du som gjort den. 15-20tim för denna roliga film är väl mindre än 100år om jag räknar rätt.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Att de gör klart sin film på mindre tid kan bero på många saker, de kan vara bättre förberedda, de kan ha fler resurser eller så kanske de helt enkelt är mer erfarna än vad du är.

Men jag tycker iaf inte att man ska stressa när man gör film, för det kan alltid bli bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. Mycket beror på att du tänker ut vad du ska göra innan du gör det. Ju mer tid du lägger ner på att planera, ju snabbare går det på inspelningsplattsen. Att snabbt skissa ner några storyboard gör det både bättre o snabbare än att ägna tid åt att hitta de bästa vinklarna på platts o film en massa onödigt när man har massor folk på inspelningen.

 

Ibland kan det räcka med att luta sig tillbaka o tänka i huvudet hur du vill ha det, sedan luta sig framåt och göra det, innan du börjar prova 1000 olika sätt när du jobbar.

 

Alltså.... att ta sig tid o ta det lugnt innan du jobbar på "riktigt" kan spara in många dybara timmar.

 

Hoppas detta hjälpte lite!

:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Allvarligt talat, jag tror det har mycket att göra med att ha i huvudet klart för sig hur man vill ha det. För min del, vill jag slippa allt för många alternativ. Då sitter man och velar och tramsar i all evighet utan att göra nånting. Ju mer erfarenhet, ju mer rakt på sak går man.

 

Vi renoverar hemma hos oss och att spika spik går numera med rasande fart, men i början kunde det ta hela dagen att spika enda bräda. Likaså med tapeter. Första gången blev det kanske en tre våder per kväll, medan nu klistrar jag ett helt rum på en kväll. Men då har jag arbetsgången helt klar för mig när jag sätter igång.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. Mycket beror på att du tänker ut vad du ska göra innan du gör det. Ju mer tid du lägger ner på att planera, ju snabbare går det på inspelningsplattsen. Att snabbt skissa ner några storyboard gör det både bättre o snabbare än att ägna tid åt att hitta de bästa vinklarna på platts o film en massa onödigt när man har massor folk på inspelningen.

 

Ibland kan det räcka med att luta sig tillbaka o tänka i huvudet hur du vill ha det, sedan luta sig framåt och göra det, innan du börjar prova 1000 olika sätt när du jobbar.

 

Alltså.... att ta sig tid o ta det lugnt innan du jobbar på "riktigt" kan spara in många dybara timmar.

 

Hoppas detta hjälpte lite!

:D

 

 

NU börjar vi komma nånstans! De senaste inläggen börjar äntligen likna nåt!

Jo, jag håller med! Att verkligen tänka ut alla vinkar och sånt innan man börjar. Jag har många gånger fastnat när jag sitter och redigerer... sen kollar man i råmaterialer och försöker klippa ihop nån snygg övergång eller mellanklipp... SÅNT TAR TID! Jag tror att han som gjorde denna filmen som jag länkade till hade tänkt ut allt innan. Han sitter alltid med ett block och skissar var han än är. Antar att man kan vinna sjukt många timmar på det. Snabbkommandon är också väldigt bra!

En annan sak, när det gäller storyboards. Jag är inte så bra på att rita, har ni tips på hur man lätt och smidigt kan bygga upp en storyboard? Ja, utan att vara picasso.

Tack för alla tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan sak, när det gäller storyboards. Jag är inte så bra på att rita, har ni tips på hur man lätt och smidigt kan bygga upp en storyboard? Ja, utan att vara picasso.

Tack för alla tips!

 

Vem har sagt att man måste vara Picasso för att rita storyboards? :) Jag kan inte heller rita så bra men de få gånger jag gjort storyboards så kör jag hej vilt med streckgubbar och huvudfotingar. Så länge du själv förstår vad du menar så kan det väl vara hur fult som helst? (om man ska kommunicera filmens visuella uppbyggnad till andra via storyboarden så blir det givetvis annorlunda)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vem har sagt att man måste vara Picasso för att rita storyboards? :) Jag kan inte heller rita så bra men de få gånger jag gjort storyboards så kör jag hej vilt med streckgubbar och huvudfotingar. Så länge du själv förstår vad du menar så kan det väl vara hur fult som helst? (om man ska kommunicera filmens visuella uppbyggnad till andra via storyboarden så blir det givetvis annorlunda)

 

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Det är bara ta o rita - och vem vet - du kanske blir bättre med tiden... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan sak, när det gäller storyboards. Jag är inte så bra på att rita, har ni tips på hur man lätt och smidigt kan bygga upp en storyboard? Ja, utan att vara picasso.

Tack för alla tips!

 

Jag kan inte heller rita. Jag fotograferar med min mobiltelefon och skriver ut dem på papper. Dessa går att bearbeta genom att kalkera utskrifterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...