Gå till innehåll

Vi söker fler moderatorer!


Pace

Recommended Posts

På grund av den ökade tillströmningen av medlemmar och inlägg känner vi att vi behöver hjälp. Vårt mål är att alltid ha två moderatorer per forum som kan överblicka diskussionerna och ingripa när det behövs.

 

Vad gör en moderator?

En moderator är en form av diskussionsledare. Ditt uppdrag blir då bland annat att flytta ämnen till rätt forum, se till att regelverket efterföljs och delta i utvecklingsdiskussioner kring forumet. Som moderator ansvarar du för ett forum, exempelvis Videoredigering.

 

Hur blir jag moderator?

Gör så här:

 

1. Berätta lite om dig själv, hur gammal du är, vad du sysslar med och dina fritidsintressen.

 

2. Skriv vilka forum du är intresserad av att moderera. Det är större sannolikhet att du får moderera ett forum som i dagsläget har färre än två moderatorer. Rangordna högst tre forum du är intresserad av.

 

3. Skriv ditt användarnamn/e-postadress du registrerat dig med. Om du blir moderator måste vi kunna koppla ditt användarnamn till ett forum som moderator.

 

Ansök om att bli moderator genom att skicka ett PM (privat meddelande) till mig.

 

Detta tar vi hänsyn till

Om du vill bli moderator så tar vi hänsyn till detta under bedömningen:

 

  • Hur länge du har varit här.
  • Hur du har uppfört dig under vistelsen.
  • Hur pass hjälpsam du varit.
  • Ditt språkbruk.
  • Din förmåga att förstå och följa instruktion.

 

Lediga forum vi söker moderatorer till

  • Filmmanus
  • Kolla mitt manus!
  • Förberedelser
  • Foto och ljus
  • Ljudinspelning
  • Personregi och skådespel
  • Rekvisita och scenografi
  • Specialeffekter
  • Videoredigering
  • För- och eftertexter
  • Musik- och ljudläggning
  • Animation
  • Digitala effekter och compositing
  • DVD-authoring
  • Komprimering och streaming
  • Kolla min film!
  • Videoteknik
  • Videokameror
  • Filmteknik
  • Filmcafé
  • Filmevenemang
  • Filmutbildningar

Länk till kommentar
Share on other sites

carbe, om du sökt som moderator, tror du verkligen att du är rätt person för jobbet? Ta inte illa upp, men du är inte särskilt erfaren, utan en nybörjare som själv har väldigt många frågor. Som moderator måste man ha ganska överskådlig kunskap om allt.

 

Ta inte illa upp som sagt.

 

Jag sökte men fick inte jobbet... :(

Men jag förstår att jag kanske är för ung och oerfaren. Men jag tänkte mer vara som en moderater som flyttar trådar rätt.

Jag kanske skall komma tillbaka något annat år eller inte, vem vet... :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Som rätt "erfaren" filmare, men hyffsat ny medlem har jag 2 mycket kompetenta förslag på moderatorer:JMALMSTEN of LULEÅ/PITEÅ och den store GORSE OF ÅTVIDABERG,mycket kapabla individer, dessa besitter stora kunskaper på vitt skilda områden och är även sprudlande entusiaster och som det verkar, stora cineaster! "And thats the wiew from here"

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

är intresserad att vara moderator men vet inte om jag är tillräckligt bra och har tid, kan man få en test tid, för att se om jag klarar av det. har inte hjälpt så mycket, typ 15 personer, mest med videoredegerings program, har fått nåra varningar även men jag anser att om jag blir moderator så lär jag mig kanske bättre.

 

//Johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle jag bli moderator skulle alla som skriver "hjälp", "problem" osv som trådrubrik åka på tempban direkt :) Alla som postar dubbla trådar likaså. Alla som skriver "film kamera"( särskirvning dessutom), fast dom menar videokamera skulle få livstids ban. Den som startar tråd nummer tio med exakt samma frågeställning som dom nio tidigare trådarna (gärna samma vecka eller dag) kommer att få sinn dator belsagtagen, portkod och lås utbytt. Postar man svar som t.e.x "Nej jag vet inte, men du kan ju fråga någon här på forumet" Kommer admin att skickas hem till vederbörande och tatuera "posthora" i ansiktet.

 

Nå? :) När kan jag börja?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är du inte lite taskig nu? Vissa kanske aldrig fattar att de finns en sökfunktion (eller orkar) så där av så skriver de ett ny tråd. Dock om du skulle bli "mod" så skulle jag tipsa om att istället för tempbana personerna som inte är så vana och lika duktiga än så länge, hänvisa dem till tidigare trådar och ta bort tråden. Om det gäller särskrivning så kan de kanske inte hjälpa det.. eller något liknande. Men man kan ju alltid drömma. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sedan skulle jag låsa trådar som börjar så här

 

 

Rubrik: "Ni måste hjälpa mig"

Inlägg ett:

-Öh. Hur gör man så det exploderar jätte mycket. Liksom.

 

Inlägg två:

- Lilla vän, du ska inte komma här och tro att du är något. Jag körde tvåkamera på landet runt innan du var född.

 

Inlägg tre:

-Öhhh tror du jag e någon n00b eller. Säg hur man gör explosioner. Jag har en bra film kamera. Vi har gjort massa filmer rdan och är jätte popälära på vår skola.

 

**

Nu ska jag försöka vara snäll i fortsättnigen. Men vad jag försökte säga med min sarkasm var att ibland så sjunker nivån lite väl lågt (som nu tex :) ) Jag tycker allt att tillträdande moderator kan vara lite hårdare och styra upp och kräva högre nivå och mer saklighet., I slutändan blir det trevligare och mysigare för alla. Både nybörjare och pros.

 

Danke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en svår balansgång. Vi försöker ha en stor tolerans och tillåta det mesta (inom regelverkets ramar naturligtvis). Sedan försöker vi aktivt lägga till ny information i FAQ:erna, ändra trådarnas rubriker (så att det blir lätt att vid en första anblick se vad ämnet handlar om), [thread=1003]informera om hur forumet fungerar och styrs[/thread] genom e-postutskick vid registrering och så vidare. Vi har också infört en minimumålder för att registrera sig på forumet, vilket vi faktiskt har upplevt som positivt.

 

Vi lägger också tyngdpunkten på att snabbt ge tillsägelser till nya medlemmar just för att de ska lära sig premisserna. Många klickar bara i "Jag har läst reglerna och accepterar att följa dem" och går vidare. Men där står numer klart och tydligt att vi faktiskt är hårda med att tillämpa reglerna. Det svåra är att kombinera få regler (som man orkar läsa igenom) med detaljrikedom (så att tolkningarna blir klara).

 

Det har varit mycket prat tidigare om "hög nivå". Hittills har jag inte fått någon klar definition på vad det är för något, och kan således inte göra någonting åt det. Mer saklighet, däremot, är något vi har försökt ta itu med på senare tid genom att ge tillsägelser/varningar för ovidkommande inlägg som inte tillför något i en debatt.

 

Men vi närmar oss 100 000 inlägg (enligt prognosen mitten på april) och kan inte se allt över allt, därför är det viktigt att vi får in rapporterade inlägg från er medlemmar.

 

Vidare frågor kring detta diskuteras helst i forumet Tips, förslag och frågor till Voodoo Film.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska jag försöka vara snäll i fortsättnigen. Men vad jag försökte säga med min sarkasm var att ibland så sjunker nivån lite väl lågt (som nu tex :) ) Jag tycker allt att tillträdande moderator kan vara lite hårdare och styra upp och kräva högre nivå och mer saklighet., I slutändan blir det trevligare och mysigare för alla. Både nybörjare och pros.

Problemet är att medan såna trådar faktiskt inte skadar någon, så ger hårdare regler och lägre toleransnivå från moderatorer en otrevligare stämning, speciellt för nybörjare och yngre. Jag har sett forum där moderatorer varit = poliser, där färre och färre till slut velat vistas.

 

Jag tycker inte det finns någon egentlig anledning till att jaga de som begår små petitessfel. De där trådarna du nämner försvinner nästan direkt i mängden ändå, så varför bry sig?

Länk till kommentar
Share on other sites

håller med Java ex Machina till fullo. finns inget värre än moderatorer och admins som leker poliser för småsaker. jag tycker det här forumet är det som är trevligast att vistas på. man lär sej nåt litet varje dag och de e rätt bra ordning ändå. inga direkta krig har jag märkt heller så jag tycker det sköts riktigt bra. tummarna upp för det

Länk till kommentar
Share on other sites

jag säger bara dvdforum. Katastrof, och voodoofilm är inte katastrof. Det är faktiskst ganska konstigt. Under hela tiden jag varit medlem i voodoofilms forum har det aldrig (förutom små vågkrusningar) varit något flammornas krig. De flera uppför sig förvånansvärt väl och om någon beter sig korkat så kommer tillrättavisningar direkt och den korkade ber som regel om ursäkt. Jag vet inte vad det beror på, men det är värt att bevara. vad som är ännu konstigare är att stämningen består fastän nya medlemmar tillkommer.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag säger bara dvdforum. Katastrof, och voodoofilm är inte katastrof. Det är faktiskst ganska konstigt. Under hela tiden jag varit medlem i voodoofilms forum har det aldrig (förutom små vågkrusningar) varit något flammornas krig. De flera uppför sig förvånansvärt väl och om någon beter sig korkat så kommer tillrättavisningar direkt och den korkade ber som regel om ursäkt. Jag vet inte vad det beror på, men det är värt att bevara. vad som är ännu konstigare är att stämningen består fastän nya medlemmar tillkommer.

 

Det är faktiskt en medveten strategi som var planerad innan forumet startades. Det låter väl kanske pretentiöst med facit i näven, men jag ljuger inte. Okej, den har utvecklats mycket under hand, men grundpolicyn fanns där från början.

 

Jag tror på en öppenhet, ödmjukhet och tolerans. Jag tror också på enkla, tydliga regler som alla är överens om och respekterar (jag tjatar mycket om reglerna känner jag :e). Människan mår inte bra om man inte ställer krav, men de måste vara rimliga. Moderatorer får exempelvis inte göra någonting utan stöd i reglerna eller allmän praxis - punkt slut. Det är också viktigt att påpeka detta och att inte se forumet som vårt utan ert. Det är ju ni som diskuterar här, och därför är det så att säga er plats att utveckla. Med begränsningar förstås. Medbestämmande och delaktighet är nödvändigt.

 

Jag har också varit medlem på flera olika forum, och behandlats mer eller mindre dåligt på de flesta. Ett forum hade en tydlig missnöjeshantering, men i slutändan blev jag bollad mellan två personer där den ene hävdar att han inte är ansvarig och den ansvarige hävdar att han inte känner till konflikten ifråga. På det här forumet är jag ytterst ansvarig för allt. Enkelt och bra för medlemmarna att komma ihåg. Moderatorer ska inte ta någon skit, det tar jag hand om.

 

Visst har det förekommit en del ordkrig, men alla har faktiskt respekterat och avslutat när tråden stängts, eller efter tillsägelser. Sedan starten har vi aldrig stängt av ett enda användarkonto (bortsett från ryska spamprogram som skrivit lite snuskigheter om Britney Spears ;)). Jag tror helt enkelt inte på tekniska begränsningar. En nära dialog med de som ansvarar för forumet och själv deltar i diskussioner är viktigare. Snabbt svar på tips och förslag är väldigt viktig (därför ser vi till att alltid svara på de förslag som kommer in i vårt förslagsforum). Det kräver ett stort intresse naturligtvis.

 

Här är några artiklar i ämnet jag skrivit:

 

8 tips för dig som planerar att starta ett forum

 

Dåligt ledarskap skapar ohälsa

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...