Gå till innehåll

Är det brott mot upphovsrättslagen om man inte tjänar pengar på verket?


kalle112

Recommended Posts

Jag har en del funderingar om copyright och undrar om nån skulle kunna reda ut det här hos mig?

 

Om en person t.ex. tar musik från en känd film och använder det i sin egen film som han inte tänkt tjäna pengar på - klassas det som ett brott mot upphovsrättsskyddet eller copyrighten?

 

Eller om vi nu tänker oss att han efter att ha snott musiken och gjort filmen även lägger upp det på en hemsida - är det ett brott mot upphovsrättsskyddet och har produktionsbolaget rätt att stämma personen i fråga?

 

tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Man får använda kommersiell musik i sin film om den bara ska visas i slutet sällskap. Familjen, vänner osv. Vet inte precis var gränsen går.

 

2. Lägger man upp filmen på en hemsida, dvs world wide web, så hör man direkt att detta definitivt inte är slutet sällskap. Det är brott mot upphovsrättslagen. I Sverige kan man inte "stämma" varandra, utan produktionsbolaget kan begära skadestånd som det sedan är upp till domstol att besluta om.

Länk till kommentar
Share on other sites

1. Man får använda kommersiell musik i sin film om den bara ska visas i slutet sällskap. Familjen, vänner osv. Vet inte precis var gränsen går.

 

2. Lägger man upp filmen på en hemsida, dvs world wide web, så hör man direkt att detta definitivt inte är slutet sällskap. Det är brott mot upphovsrättslagen. I Sverige kan man inte "stämma" varandra, utan produktionsbolaget kan begära skadestånd som det sedan är upp till domstol att besluta om.

 

Hur ofta har det vart så att produktionsbolag begärt skadestånd från privatpersoner som gjort en film med deras musik och som de inte tjänat/tänkt tjäna pengar på?

 

Pace --> ska tänka på det till nästa gång!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en del funderingar om copyright och undrar om nån skulle kunna reda ut det här hos mig?

 

Om en person t.ex. tar musik från en känd film och använder det i sin egen film som han inte tänkt tjäna pengar på - klassas det som ett brott mot upphovsrättsskyddet eller copyrighten?

 

Eller om vi nu tänker oss att han efter att ha snott musiken och gjort filmen även lägger upp det på en hemsida - är det ett brott mot upphovsrättsskyddet och har produktionsbolaget rätt att stämma personen i fråga?

 

tacksam för svar!

Din fråga är motsägelsefull. Klart att det inte är olagligt att tjäna pengar på ditt verk. Gör du din film i lugn o ro först oavsett var du tagit musiken ifrån. Behåll den privat i datorn. Om du sedan märker att filmen skulle gå att visa för andra utanför din omgivning, eller som lilla farbrorn säger på webben, ska du inte vara rädd kontakta upphovsrättsmakarna. På nybörjarstadiet ska man göra film, inte behöva vara rädd. ;) Jag tror att du vet vad som är lagligt och olagligt när du surfat runt på detta forum.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

så man kan säga att det INTE är olagligt att ta musik från filmer och kanske även röster som man använder i sin film och som man tänkt lägga på sin hemsida, OM det är så att man INTE ska tjäna pengar på det?!

 

Nej, det kan man inte säga. Lägger du upp det på internet är det upphovsbrott, men sannolikheten att någon väcker åtal mot dig är ytterst minimal om du inte har avsikt att tjäna pengar. De flesta artister skulle nog enbart se det som en kul grej om de ens skulle upptäcka det. MEN som sagt, det är fortfarande en olaglig handling, men du kan inte dömas för det om ingen anmäler.

Länk till kommentar
Share on other sites

Definitionen är nog inte att "tjäna pengar" utan om man "vidaresprider". Om man bara skall göra film för att själv sitta och glo tillsammans med kompisarna så kan man ta vad man vill. Även om det skulle vara olagligt lär väl ingen se det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker faktiskt att det inte borde vara olagligt så länge man INTE tjänar pengar.

 

Det är typ som du (lilla_farbrorn) sa:

 

"De flesta artister skulle nog enbart se det som en kul grej om de ens skulle upptäcka det."

 

Jag tror faktiskt inte någon skulle väcka åtal och hålla på med en massa jobb så länge en privat person som inte har nån chans att tjäna pengar på filmen, lägger upp den på nätet för spridning!

 

Bara för nyfikenhetens skull: Känner någon här till ett t.ex. produktionsbolag, artist etc som VÄCKT ÅTAL mot en privatperson på ett liknande sätt? För om det skulle va så är det väldigt intressant o veta! =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det har väl varit ett par åtal angående fildelning? Säg att jag vill sprida en maddonna-låt. Då tar jag en lämplig låt, gör lite video till den. Det kan vara så simpelt att jag själv mimar till låten och sen lägger ut den. Den som laddar ner, kastar min fula nuna och har sen låten utan att behöva betala för den. Jag har inte en tjänat nått. Om detta är rätt eller fel, kan man säkert tvista i oändlighet.

Länk till kommentar
Share on other sites

"De flesta artister skulle nog enbart se det som en kul grej om de ens skulle upptäcka det."

 

hmm... Kan inte se en skrattande Madonna eller någon annan riktigt känd artist framför mig när de märker att någon sprider runt deras musik på nätet så att alla kan införskaffa sig den gratis...

 

Så kul grej är jag väldigt tveksam till. Visst, vissa kanske är likgiltliga till det men inte mer än så. Jag skulle till exempel bli riktigt j***a sur om jag hittade en film jag gjort med dubbat ljud o annan musik på samt utan mina eftertexter på youtube. Men det kanske bara är hur jag känner :)

Länk till kommentar
Share on other sites

hmm... Kan inte se en skrattande Madonna eller någon annan riktigt känd artist framför mig när de märker att någon sprider runt deras musik på nätet så att alla kan införskaffa sig den gratis...

Det finns många kända artister som öppet stöder fildelning. Björks skivor ska tydligen vara mixade så att mp3orna man gör inte ska bli dåliga (som i många andras skivor, där vissa spår slutar i början av nästa låt så det blir ett glapp när man gör en mp3a typ).

Billy Corgan har själv varit anledningen många gånger när hans eget material spridits genom fildelning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns många kända artister som öppet stöder fildelning. Björks skivor ska tydligen vara mixade så att mp3orna man gör inte ska bli dåliga (som i många andras skivor, där vissa spår slutar i början av nästa låt så det blir ett glapp när man gör en mp3a typ).

Billy Corgan har själv varit anledningen många gånger när hans eget material spridits genom fildelning.

 

Men det finns såklart undantag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...