Gå till innehåll

Rättigheter till typsnitt


Jonnybravo

Recommended Posts

Google ser att frågan har ställts förut och ur en diskussion på http://capdesignc.idg.se/forum/showthread.php?t=33 saxar jag:

"Enligt en strikt tolkning av definitionen "verk" menar de flesta jurister att ett teckensnitt inte kan skyddas eftersom det inte har tillräckligt stark särprägel. Leverandtörerna av teckensnitt hävdar givetvis motsatsen. Det har dock aldrig prövats av Högsta domstolen, så en entydig tolkning är svår att göra.

 

/.../

 

Möjligen kan fonten betraktas som ett program. I så fall har det ett visst skydd. Men eftersom fonten inte själv kan köras som ett program och skapa något utan måste passera en skrivardrivrutin för att framträda som bokstäver är denna tolkning svår. Eftersom fonten inte är ett körbart program utan i strikt mening en textfil, kanske den skulle kunna ses som ett litterärt verk. I så fall krävs särprägel och att den givetvis ska kunna betraktas i textform. Båda dessa saker är svåra att uppnå. Filen är i sin textform knappast skapad för att vara originell så den tesen håller inte heller."

 

 

http://www.kb.se/bibsam/juridik/fos/q-allmant.htm saxar jag följande:

 

Fråga:

Har normala fonter/typsnitt så som Times, Arial, Coronet m.fl. ett upphovsrättsligt skydd?

 

Svar:

Nej, men kanske mönsterskydd?! Fonter och typsnitt kan inte anses vara verk i upphovsrättslagens mening. Mönsterskydd måste till skillnad från upphovsrättsskydd sökas hos Patent- och registreringsverket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant. Så fallet har aldrig prövats? Är det svårt att avgöra om man ens begår ett lagbrott känns det ju väldigt korkat att köpa svindyra teckensnitt när nästan allt finns gratis på annat håll.

 

Det finns ju avancerade teckensnitt som har en väldigt markant särprägel, inte kan det vara okej att dessa typsnitt hursomhelst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte bara du. Eftersom det inte prövats är det ingen annan heller som hänger med. Det är mao inte olagligt, men likt förbannat kan du i värsta fall bli dömd (om man kommer fram till att det är olagligt).

 

Min tolkning är att om typsnittet inte finns hos patent och registreringsverket så är det bara att tuta och köra.

Edit; Och om boktäverna är uppräknade i alfabetisk ordning tror jag inte det kan upphöjas till verk...

Länk till kommentar
Share on other sites

Möjligen kan fonten betraktas som ett program. I så fall har det ett visst skydd. Men eftersom fonten inte själv kan köras som ett program och skapa något utan måste passera en skrivardrivrutin för att framträda som bokstäver är denna tolkning svår. Eftersom fonten inte är ett körbart program utan i strikt mening en textfil, kanske den skulle kunna ses som ett litterärt verk. I så fall krävs särprägel och att den givetvis ska kunna betraktas i textform. Båda dessa saker är svåra att uppnå. Filen är i sin textform knappast skapad för att vara originell så den tesen håller inte heller."

Om jag förstår detta rätt har de fel. :-) I alla fall kan delar av typsnitt i ren teknisk mening betraktas som program. TrueType-fonter kan innehålla program som används för att hantera hur typsnittet renderas i olika storlekar. Programmen är riktiga program med möjlighet till branching (if-satser), loopar etc. och exekveras av en virtuell maskin i TrueType-systemet. Nu blev jag visst lite teknisk...

 

Men i alla fall: Det verkar lite som om den där frågan svarar mer på huruvida man får kopiera typsnitt än huruvida man får använda dem hur som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Intressant frågeställning, men nog måste de typsnitt som levereras i standardinstallationen av Windows kunna användas på alla upptänkliga sätt utan att söka tillstånd? Hur många dokument har inte skapats och spritts med Arial, Courier, Times etc?

 

Samma regler måste ju gälla både för ett dokument och för en videosekvens, så har du en laglig licens för ett OS måste det ju ingå rätten att använda ingående objekt?

 

Sådana typsnitt som man måste köpa för att få använda i dokument måste man ju också köpa för att få använda i videosekvenser. Det är ju användandet man betalar för?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...