Gå till innehåll

Efter-/förtexter. Subtitles. Final Cut.


Adam88

Recommended Posts

Vill bara säga först att jag har gjort film och redigerat, skrivit både för- eftertexter och subtitles. Så jag är inte helt grön på området. :)

 

har bara börjat kika lite extra på andras texteroch de ser rätt proffsiga ut. Jag undrar bara om man kan göra dessa proffsiga texter direkt i final cut, och undrar främst vilket typsnitt som gäller? har inte klurat ut det än nämligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hejsan Adam88!

 

Jag har själv försökt otaliga gånger med rullande eftertext i FCP men aldrig lyckats få till det. För det mesta blir den orolig och hoppar lite även om jag tagit en ganska "fet" text, dragit ned den vita färgen till ca 80% och provat med att scrolla i olika hastigheter.

 

En på fcpug sweden snacka om att bygga en plugg för detta. Har inte hört hur det gick dock. Men det kunde kanske vara värt att nämna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm. Okej... Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar eller kan säga att det hänt mig. (Låter jag väldigt okunnig nu kanske).

Jag undrar mest hur jag ska få typsnittet på texten att se proffsigare ut. Typ vad använder man. Times new, Arial eller courier new osv osv?

 

Jag tror att det är där problemet hos mig sitter. Att jag inte luskat ut rätt typsnitt. Annars går det som en dans. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...