Gå till innehåll

Svenska tutorials till AE


carbe

Recommended Posts

Håller med, off topic. Det är bara det att program som After effects är så avancerat att man kan inte lära sig det på några dagar. Söka tutorials på svenska kan man ju göra. Nog tjatat om det. Som i tidigare trådar finns alltså inte många som kan EA i Sverige fullt ut. Ett komplext program som man vill sätta sig in i bör man fundera om man verkligen ska lära sig det eller 3D-program. Allt har sin tid. Många som har prövat trial i Maya t.e.x ger upp efter ett tag.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Någon som har någon riktigt bra nybörjar genomgång?

Här har du en fantastisk start som du aldrig ångrar att du köper: Total Training for Adobe® After Effects® 7 Pro Essentials

 

Ännu mer finns här som du heller aldrig ångrar att du köper:

- Total Training for Adobe® After Effects® 7 Pro Professional Features

- Total Training Masters Collection: Advanced Adobe® After Effects® 7 Pro Broadcast Design Secrets

 

För ett tag sedan sålde dom ut träningen för AE 6.5 till ett vrakpris men nu är den slutsåld.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med, off topic. Det är bara det att program som After effects är så avancerat att man kan inte lära sig det på några dagar. Söka tutorials på svenska kan man ju göra. Nog tjatat om det. Som i tidigare trådar finns alltså inte många som kan EA i Sverige fullt ut. Ett komplext program som man vill sätta sig in i bör man fundera om man verkligen ska lära sig det eller 3D-program. Allt har sin tid. Många som har prövat trial i Maya t.e.x ger upp efter ett tag.

/nils

 

Jag håller inte med. Första gången jag öppnade After Effects så tog det mig kanske 5-10 min innan jag hade klurat ut hur jag skulle göra det jag ville.

Nu påstår jag inte att jag kunde "hela" programet efter 5-10min utan att jag förstog hur interfacet funkade och hade hittat manualen (något som dom flesta fullkomligt skiter att kolla i).

 

Ett program som Maya, 3ds studio max osv är dock en helt annan sak. Där kan det ta veckor innan man ens lärt sig interfacet någorlunda.

 

Jag tycker att 99% av alla nybörjare som frågar efter hjälp försöker lära sig det på fel sätt. Det finns ingen nytta i att lära sig programet först och göra sina effekter sen, då man lika gärna kan börja göra sina effekter med en gång och lära sig programet eftersom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Rogge-som vanligt bra info ;)

Jawo-AE är ju lättare än 3D, som nybörjare var jag hela tiden där i programmet utan att läsa manualer. Jag skulle bara göra effekter, misstag på misstag. Sen började det blev hyfsat tillsammans med manualer och böcker. Tror som du att nybörjare gör samma sak. Som att öppna datorn man fått i Julklapp och trycka on.;)

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Surfa genast ut till http://www.lynda.com

Där finns tutorials i mängder till alla möjliga program och alla håller sjukt bra kvalitet rakt igenom.

Kostar en 20 dollas i månaden och är enbart på english dock.

Men det är de bästa pengarna du spenderat på länge kan jag lova!

 

Har faktiskt precis själv lärt mig AE 7 därifrån :)

 

André Hedetoft

Geek Movie Director

Gå med i min Fan Club så att jag får göra min nästa film på http://www.andrehedetoft.com

Länk till kommentar
Share on other sites

En request jag har på tutorial angående effekter i AE, är när man har text som skimrar ut ljus. Dvs ljusstrimlor som rör sig längs texten (brukar vara rätt vanligt på intros till olika filmbolag eller liknande).

Hujj vad dåligt förklarat, hoppas det iaf säger nåt till någon :)

 

Kanske rent av finns tutorial där ute redan? Vet bara inte vad man kallar en sådan effekt.

 

Tack!

 

Effekten du beskriver kallas Shine och produceras genom en plug-in vid samma namn. Du hittar den på http://trapcode.com/products_shine.html

 

Ang. tutorials så har total training bra sådana för nybörjare och även för personer med tidigare erfarenheter från tidigare versioner av AE och som vill sätta sig in i de nya funktionerna. Däremot är det knappast några fördjupningar. http://www.totaltraining.com/ (endast engelska)

 

CreativeCow har också en hel del bra tutorials för mer erfarna användare som vill lära sig om effekter, keylight osv. http://www.creativecow.net/articles/aftereffects.html

 

Hoppas inlägget hjälper något :)

 

// David

Länk till kommentar
Share on other sites

Effekten du beskriver kallas Shine och produceras genom en plug-in vid samma namn. Du hittar den på http://trapcode.com/products_shine.html

 

Tusen tack David!!

Har haft denna tråd på prenumeration för att se ifall jag skulle kunna få ett svar på vad denna eftersökta effekt heter. Så ett STORT tack!

 

Sicken fin julklapp jag fick :)

 

Andreas

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

ursäkta om ja drar upp lite gammalt nu. Men innan den stora disskutionen började om det ''var bra eller dåligt'' med svenska turtorials så va det en kille som erbjöd sig göra en grundlig svensk turtorial av AE, JA TACK snälla gör det. Och för att lära sig grunderna i ett pogram så är det nog inte helt fel med sitt modersmål, Jag hade ju inte direkt tackat nej till en liten svensk förklaring om varje ''effekt'' i AE, istället för att gissa och testa sig fram vad allt gör, dessutom tror ja att många är som jag och kanske inte köpt AE utan bara använder det i skolan. då har man inte tillgång till några manualer.

Länk till kommentar
Share on other sites

var hittar man den ?

/nils

 

Tror det var Post nr 13, fast ja hade fel han sa inte att han kunde göra en grundlig, han sa att han kunde göra en tutorial med va som helst i.

 

Edit: vill oxå visa http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?p=91379#post91379 vilket är ett bevis på att det troligen är en ganska bra och uppskattad idee att lägga upp egna tutorials.

Länk till kommentar
Share on other sites

SÅ himla svårt är inte After effects att svenska tutoriels skulle lösa alla problem. Det som tycks vara svårt är personer som under vanlig förekommande stress vill ha sin effekt inom 10min. Det går inte. After effects är komplext men "talar samma språk" hela tiden. Lugn och ro och metodisk inlärning är inte så himla svårt. Vid STRESS framför datorn blir hela huvudet komplext och kommer att anta en fågelholks utseende.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag går och funderar på om det inte skulle vara värt att lägga ned en del tid på ett riktigt bra utbildningsmaterial på svenska för alla som vill hålla på med avancerade effekter i After Effects - och då i tutorialform. Jag är ganska säker på att jag håller på med det mest komplicerade After Effects-projektet i världen just nu med min nästa långfilm Year One och det känns som att det kanske skulle vara idé att omsätta det jag håller på med i nån slags lättbegriplig form eftersom många frågor i det här forumet rör sånt jag gör hela dagarna. Jag kommer ändå att behöva producera bakommaterial åt det hållet för DVD-releasen av filmen och det är den typen av utbildningsmaterial jag skulle älskat att komma över när jag själv började med det här. Och jag vet ju att jag inte hade råd med utbildningsmaterial som kostade ett par tusen och uppåt - så det vill jag undvika med den här idén om jag ska göra den. Jag tror också att det skulle vara kul att se hur ett skarpt projekt blir till. De flesta tutorials på nätet handlar om väldigt enkla scenarion och utgår sällan från riktigt material som måste sitta ihop och skapa en hel illusion.

 

Gör jag det så skall det helt inte vara i någon enkel kortform för webben utan mer djupgående på en eller flera DVDer.

 

För er som inte sett vad jag håller på med så finns det ett litet klipp på You Tube

 

Jag skulle helst vända mig till andra som är noviser på AE. Någon som skulle kunna vara intresserad och kanske t o m någon som har någon liten "önskelista" på vad en DVD av det här slaget borde innehålla?

Länk till kommentar
Share on other sites

Munthe: Jag skulle vara intresserad av lite mer omfattande bakommaterial, där ni som gjort filmen förutsätter att den som tittar på materialet vet hur saker och ting funkar.

Jag menar inte att ni ska gå igenom i tutorial form hur ni gjorde allt, men gärna lite mer än ryggdunk och skryta med renderingstider och modellers komplexitet som det annars brukar vara.

 

Har ni/du med sånt på dvdn så köper jag den oavsett hur bra/dålig filmen är.

 

Svenska After Effects tutorials skulle jag dock inte alls vara särskilt jätte intresserad av.

Eller kanske lite om digital grading och compositing (dock så kan det lika gärna vara på engelska).

Med andra ord videotutorials som förutsätter att man kan väldigt mycket om After Effects, datorer, 3d osv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Naturligtvis så kommer det att bli en massa vanligt extramaterial på de DVD:er som kommer att distribueras vanlig väg. Och du kan vara lugn, bakommaterialet kommer att vara på engelska. ;) Jag producerar ingenting i första hand för sverige längre eftersom mina filmer visas på SciFi Channel och distribueras på DVD i USA, Japan, Kina osv...

 

Idén om en svensk tutorial dök mest upp för att det så ofta efterfrågas i bl a det här forumet och de få böcker som berör ämnet översatt till svenska är rejält trista. Alternativen på svenska är få.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vill bara ha en allmän kurs i AE 7.0, eftersom jag inte är så bra på det. Och det är ju onödigt att ha ett program som man inte använder... :(

 

Använd programmet så kommer du lära dig efter ett tag. Bara att ha tålamod, prova dig fram & se vad resultatet blir. Är du inte nöjd med resultatet, prova en annan lösning. Funkar det också

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag såg den här tråden först nu och undrar varför den inte var nominerad till årets roligaste, i alla fall första halvan. Oj oj oj... :-)

 

Angående tutorials på svenska så är det många som vill ha dem, men det verkar vara få som är beredda att göra dem. Lite trist antagligen att göra något för en så liten publik som svenskspråkiga AE-användare är, men samtidigt har man ju större chans att nå en stor del av den publiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

 

Jag skulle helst vända mig till andra som är noviser på AE. Någon som skulle kunna vara intresserad och kanske t o m någon som har någon liten "önskelista" på vad en DVD av det här slaget borde innehålla?

 

Workflow. Hur man bäst delar upp och flyttar material mellan NLE och AE och tillbaka (eller mastrar från AE).

Sen om det är på svenska eller engelska kvittar för mig, bara du använder de engelska termerna för sakerna i AE och inte försvenskar det ;).

Länk till kommentar
Share on other sites

PÅ video tutorials är Andrew cramer är underbart bra :) Grejjen med video tutorials är att man inte behöver fatta allt dem säger. Man ser vad dem gör och kan väldigt lätt fatta allting. Och om man inte gör, spolar man tillbaka och gör likadant igen. :) Visst skulle det vara kul med svenska tutorials. Men jag tror inte det är något stort behov när det finns så många bra på engelska. Men om någon vill göra det så ska jag inte fälla krokben, go for it!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

HEjhej.

Läste nu igenom allt här som skrivits, och tänkte väl att det bästa sättet verkar ju vara att lära sej AEpro7 är att skaffa den där boken? (Adobe Classroom In A Book.) Dock måste jag säga trots att jag är äldre än 20, (jernby film), skulle jag föredra något på svenska. Att få det förklarat på svenska, men att de engelska termerna från programvaran fortfarande används. Är det någon som har den boken och har läst den och vill berätta lite om hur den är skriven osv är ni välkomna att skriva mej en rad eller så!

Mvh Sib

(Den typen av film jag ska försöka göra bygger mest på bilder och intryck och ljud, ingen handling förmodligen. Skall användas i konst installationer. Är HELT grön i ämnet så all hjälp uppskattas.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...