Gå till innehåll

MIDI-keyboard, total amatör


Borrul

Recommended Posts

Har tänkt att köpa mig en MIDI-keyboard av något slag, för ett pris upp till runt 3000:-.

 

Jag vill dock även att den ska ha kvalité att spelas lite mer normalt på (en bräda med relativt bra sound och prestation), typ liveförmåga, och den bör således helst ha ett bra default (piano?)ljud (högtalare vore både kul och användbart, verkar dock vara svårt att få tag i)?

Hur som helst, om jag vill få äkta känsla, bör den väl även vara någorlunda stor, hur många oktaver rekommenderas för detta?

 

Sedan vill jag ju främst utnyttja den för mina filmer (kanske lägga på musiken på röster o.s.v. också, för att bara skapa ren musik) på normal hobbynivå.

 

Tips?

 

Jag har hittat dessa modeller, är de något att ha?

 

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Klaviaturer&undermeny=&flik=1&exp=&info=11498

 

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Klaviaturer&undermeny=&flik=1&exp=&info=11482

 

http://www.midimusic.se/product.aspx?id=9716

 

http://www.midimusic.se/product.aspx?id=10022

 

http://www.midimusic.se/product.aspx?id=9194

 

(måste säga att det låter som att CME:n har bäst ren spelkvalité med ett stort antal, och vägda, tangenter, o.s.v., och jag misstänker att det inte skiljer så mycket mellan hur bra de olika modellerna fungerar i övrigt, därför lutar det kanske lite åt den just nu)

 

(för att säga en grej till funderar jag faktiskt på att köpa en "minimodell" istället (t.ex. http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Klaviaturer&undermeny=&flik=1&exp=&info=10286 ), mycket billigare, mycket smidigare, men kanske inte så mycket att hänga i julgranen om man vill ha rent spel? :( )

 

(Å andra sidan kanske jag klarar mig med mellanvarianterna, 49 eller 61 tangenter. Ska ju trots allt inte spela så avancerat...)

 

Har lite beslutsångest.

Tacksam för svar. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är väl lite pianist...men känns inte riktigt som mitt område men bidrar väl lite ändå :)

 

När det gäller antal oktaver så skulle jag minst vilja ha 72 (är väl nån standard), jag känner mej begränsad ganska lätt även om man inte spelar så högt upp eller långt ner vill man ha möjligheten. Sen tror jag du får fimpa iden med bra högtalare för att du skall kunna ha den på scen, där kör du ju line ändå. Köp ett par separata högtalare när du kör hemma, eller med lurar. Det som är viktigast är väl att det är sköna samplingar på pianoljuden skulle jag säga. Du skriver att du vill ha en Midikeyboard, men du har länkat till olika midiklaviaturer, dvs det är inga ljud i dessa, du måste ha en separat ljudburk.

 

En ren klaviatur får du ju inga ljud ifrån om du inte kopplar en sampler till (eller liknande). Det verkar vara rena klaviaturer du tagit upp, dvs dom är värdelösa fristående, du kopplar dom till en dator eller lös sampler av något slag. Finns lösa burkar att köpa, synthar eller med samplade piano eller / och orgelljud tex. Kostar endel dock. Om nån av dom har inbyggda samplingar så måste du väl provspela och lyssna hur de låter.

 

Vill du kunna använda det fristående som ett piano rekomenderar jag ett stagepiano, jag har ett själv, ett Roland Fp3. Är en klaviatur med 88 tangenter med ruggigt bra samplingar av piano. Inga högtalare dock (de flesta stagepianon har inbyggda högtalare men inte detta), som namnet låter är ju tanken att de skall användas på scen. Inte så mycket övriga ljud heller utan man har satsat på få ljud som låter bra. Finns olika piano och elpianoljud, orglar och stråkar. Sen är det midi på också så man kan koppla det till datorn och använda det som ren klaviatur om man vill. Priset ligger snäppet högre dock, det billigaste jag hittat kostar väl 6000 och det låter väl sådär, krävs upp mot 9000 för att få bra pianoljud enligt mig.

Jag la upp en demo på hur mitt piano låter mest till kompisar etc för att demonstrera ljuden. Du kan ju lyssna på det om du vill ha ett hum om ett par olika ljud på Rolands stagepianomodeller.

http://www.home.no/luzer/temp/fp3.mp3

Om du hör ett par "knäpp" så beror det inte på pianot utan på 12m obalanserad kabel mellan pianot och datorn (+kasst inbyggt ljudkort :))

Länk till kommentar
Share on other sites

Först måste jag tacka för ditt långa svar!! :)

 

"När det gäller antal oktaver så skulle jag minst vilja ha 72". Du menar alltså 72 (76?) tangenter? 76 tangenter blir väl 6 oktaver. Tror nog jag kan klara mig med 61 ändå.

 

Med "live" syftade jag inte på framträdande, utan bara på att kunna spela med ljud utan att koppla genom något extra.

Och jo, det är bra pianoljud jag vill ha, det är nog enda jag bryr mig om i ljudväg, tycker egentligen att övriga ljud är onödiga.

 

Jag är ju inte direkt expert på området, så det förvånar mig inte om jag rört ihop grejor. Hehe.

De här "rena klaviaturerna" har alltså inget ljud alls? Bara ett skal, ungefär som ett tangentbord? Jag hade tänkt mig att de hade eget ljud, bara det att de inte hade egna högtalare.

Iallafall, om jag kopplar den till en dator, kan jag då genom t.ex. något program illusionera ett ljud, som alltså spelas genom klaviaturen, genom datorn och ut till högtalarna, för att kunna spela normalt på den?

 

Riktigt härligt låter ditt stagepiano! Beskrivningen verkar passa mig, 5000-10000:- är dock tyvär på tok för mycket. :

 

Jag kan förenkla det hela igenom att säga att jag helt enkelt söker en keyboard, med ett fint pianoljud, på vilken jag både kan sitta och spela relativt seriöst, och koppla till datorn för att spela in musik och lägga den på filmer och annan musik. Finns inte detta?

Hur duger t.ex. en http://www.musikborsen.se/frameset.aspx?id=418919&artno=162725&fm=1 eller en variant på någon tusing mer till detta ändamål?

 

Tack för svaret åter igen, Luzer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, en ren midiklaviatur är endast till för att "trigga" datorn eller samplern med vad den i sin tur ska spela upp och på vilket sätt. Du skickar bara information om vilken ton och anslag + en massa variabler till, till datorn / samplern som spelar upp ljudet.

Sen finns det ju Keyboards som du verkar vilja ha, men som även stöder GM standard (General Midi), då finns alla 127 (tror jag det är) midiljuden i "rätt" ordning på keyboarden och du kan välja att keyboarden ska spela upp en midifil du spelar från datorn (dvs datorn skickar infon till keyboarden), eller använda den som en klaviatur och spela in midiinformation till datorn.

Det du tappar när du lägger pengar på en keyboard är framförallt känslan om du frågar mig. Och oftast är det så mycket annat krafs med massa onödiga ljud och rythmer som man inte behöver. Pianoljuden är väl kanske ok på de bättre modellerna men jag råder dig ändå att provspela, lyssna och jämföra om du tycker att det "lokala" pianoljudet är viktigt. När du sen använder keyboarden som klaviatur och spelar in så måste du ju inte använda keyboardens ljud utan kan köra med softsynthar som kanske har ännu bättre ljud, så där är du inte begränsad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag undrar om du verkligen behöver ett midiklaver med ljud i? Du får bättre kvalitet på ljuden om du köper ett hyfsat midiklaver och ngn ljudbank att styra från datorn, dock måste ditt sequenserprogram klara vst/au (m.m beroende på vilket program du har).

 

Vad har du för ljudkort/ingångar på din dator? de flesta stage-pianon har väl bara midi in/ut, och då måste du kunna få in de signalerna i datorn, vilket blir en extra utgift. Berätta gärna mer vad du har för program/dator, och vad du vill ha ut av det.

 

Jag har själv ett CME UF8, tycker det är bra, men det har ju inga ljud eller högtalare i sig, så då är det ju ljudbibliotek som gäller eller en extern ljudmodul .... du kan nog få tag i en billig rolandmodul för en spottstyver, det ligger ofta och dräller i olika studios trots att de skulle kunna fylla just den funktionen att ha tillsammans med sitt midi-klaver då man inte vill ha datorn igång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis, en ren midiklaviatur är endast till för att "trigga" datorn eller samplern med vad den i sin tur ska spela upp och på vilket sätt. Du skickar bara information om vilken ton och anslag + en massa variabler till, till datorn / samplern som spelar upp ljudet.

Sen finns det ju Keyboards som du verkar vilja ha, men som även stöder GM standard (General Midi), då finns alla 127 (tror jag det är) midiljuden i "rätt" ordning på keyboarden och du kan välja att keyboarden ska spela upp en midifil du spelar från datorn (dvs datorn skickar infon till keyboarden), eller använda den som en klaviatur och spela in midiinformation till datorn.

Det du tappar när du lägger pengar på en keyboard är framförallt känslan om du frågar mig. Och oftast är det så mycket annat krafs med massa onödiga ljud och rythmer som man inte behöver. Pianoljuden är väl kanske ok på de bättre modellerna men jag råder dig ändå att provspela, lyssna och jämföra om du tycker att det "lokala" pianoljudet är viktigt. När du sen använder keyboarden som klaviatur och spelar in så måste du ju inte använda keyboardens ljud utan kan köra med softsynthar som kanske har ännu bättre ljud, så där är du inte begränsad.

 

Aha. Men då känns det nästan mer eller mindre onödigt att köpa en vanlig keyboard. Det jag funderar över med de rena klaviaturerna är huruvida man kan få direkt ljuduppspelning genom mjukvarusyntar? Detta skulle ju betyda att man kan sitta och spela så länge man är inom datorns räckvidd (är väl en dum fråga egentligen, ser ingen anledning till att det inte skulle gå).

Då är man ju begränsad till att sitta vid datorn...men det finns kanske inte så många alternativ (möjligtvis någon extern ljudmodul).

 

steflund:

 

Nej, kanske inte. Det verkar ju ändå inte att gå att få tag på.

Jag har ett Creative SB X-FI. Har ingen mjuk synt. Var får jag tag på dessa ljudbankar, och vad är deras pris?

Och vad skulle en extern kosta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som steflund skrev hade jag i din situation lagt mindre pengar på en ren klaviatur med skön kännsla och sedan satsat på en bra ljudbank till datorn om du kan tänka dig att sitta vid denna och spela. Vill du kunna ta med dig prylarna till replokalen eller nånstans där du inte har dator så finns det lösa ljudmoduler att köpa, tror dock att då springer det iväg i pris. Har dålig koll på vad det finns och priser, vet bara ATT det finns ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, då hajar jag läget. Får väl rikta in mig på klaviatur + ljudkälla, säkrast så.

http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Klaviaturer&undermeny=&flik=1&exp=&info=11955

På pappret tycker jag att denna ser ut som vad jag söker. Någon synpunkt kanske? Tror nästan att jag kör på den. Om dess inbyggda ljud är dåligt får jag ta den smällen, går ju fortfarande att använda som en klaviatur med annan ljudbank.

Tack för tipsen jag fått. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu ska det sägas till en början att jag inte föjlt hela diskussionen här och jag är långt ifrån insatt i området men jag köpte nyligen en begagnad Asio midikeyboard för 500 och den är jag nöjd med. Iofs så ville jag bara få tillgång till de inbyggda ljuden som finns i mitt musikprogram men ändå så tycker jag att den är hyffsat avancerad. Det blev dock som roligast när man kom åt de förprogrammerade ljuden i datorn, helt underbart faktiskt, perfekt om man vill skapa soundtracks. Men vad jag ville säga med inlägget är: kolla efter begagnat, det finns massor som säljer bra produkter under 3000 kr. Dessutom tycker jag att 61 tangenter är lagom men det är klart ju fler desto mer kan man skapa.

Länk till kommentar
Share on other sites

[...]

Tack för tipsen jag fått. :)

 

VA? Tror du det är klart? ;) Hehe, nä... jag tänkte det där med ljudbibliotek, det beror lite på vad du skall göra och vilket system du använder, hur kraftfull din dator är... men testa ljudbankerna i en musikaffär, och be ngn dema dem för dig. Jag själv gillar east wests symfoniorkester bibliotek, det kostar allt från drygt 2000 SEK för silver upp till 20.000, det som skiljer sig är samplingsdjup och mängd ljud såklart, den billigaste är dock riktigt bra. Det finns andra alternativ, på http://www.kvraudio.com/ kan du hitta en del gratis ljudbibliotek.. och om man söker runt lite finns det en del som man kan använda. Om ditt program har en bra sampler så kan den nog tanka in de flesta ljudformat.

 

Vad har du för dator/sequenserprogram?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har bestämt mig för att inte bestämma mig så snabbt. Kollat in ett billigt stagepiano jag hittar för 4000:-. http://www.m-audio.com/products/en_us/ProKeys88sx-main.html

Låter helt OK på smakproven tycker jag. Bättre än Edirolen, förmodar jag iallafall. Invändningar?

 

steflund:

 

Min dator har bland annat en AMD Athlon 4400+ X2, ett GeForce 7800 GTX och 2 gig. ram.

Använder Reason eller ev. Cubase.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skrev att du skulle använda den för att skapa musik men du menar alltså

bara med piano ljud? För även om du skulle lägga lite stråkar eller en flöjt mm med ett tangentbord med vägda tangenter så är det heller inte optimalt.

Det är liksom tungt och segt om du förstår vad jag menar.

Trummor tog jag bara som exempel då det märks mest då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Du skrev att du skulle använda den för att skapa musik men du menar alltså

bara med piano ljud? För även om du skulle lägga lite stråkar eller en flöjt mm med ett tangentbord med vägda tangenter så är det heller inte optimalt.

Det är liksom tungt och segt om du förstår vad jag menar.

Trummor tog jag bara som exempel då det märks mest då.

Aha. Nja, bryr mig mest om piano-ljuden, så det kvittar egentligen (går ju att fixa på andra sätt om jag skulle vilja det).

 

Christian:

Kostar väl mer än skjortan. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså? Hade ett sådant keyboard ett tag men det var hopplöst.

Hatade det. Började använda min gamla DX7:a igen istället men kör nu med en Virus kb som jag stormtrivs med. Skönt keyboard.

Sen att man har ett bra modwheel är über viktigt. Iallafall för mig. Skulle tex aldrig klara av ett Roland keyboard som kör med sin tramsiga pinne.

 

Hur går det med Platinum?

Är själv lite inställd på att skaffa det + Pro XP till filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså? Hade ett sådant keyboard ett tag men det var hopplöst.

Hatade det. Började använda min gamla DX7:a igen istället men kör nu med en Virus kb som jag stormtrivs med. Skönt keyboard.

Sen att man har ett bra modwheel är über viktigt. Iallafall för mig. Skulle tex aldrig klara av ett Roland keyboard som kör med sin tramsiga pinne.

 

Hur går det med Platinum?

Är själv lite inställd på att skaffa det + Pro XP till filmen.

 

CME keyboarden har ju modwheel faktiskt, så det är überskönt att sitta och modda. ;)

 

Jo, platinum har jag ju precis fått igång då UB uppdateringen, så jag sitter och orkestrerar om cirka 15-talet låtar just nu som måste vara klart snart... pluss massor mer, så jag måste medge att det tar sjuukt mycket tid nu att fixa dfd inställningar och trixa med multisarna (jag fattar inte hur jag skall göra egna patchar... måste man köra Kontakt Standalone då, eller är det ngn environement pryl som skall fixas?).

 

Jag chillar nog med XP faktiskt ett tag till, har nog så mycket grejer att lära mig bemästra som det är nu.

 

Försök boka in att komma till Stockholm i mitten av April förresten, då skall jag uppföra en knasig grej. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja just det - är Kontakt som fått en UB uppdatering?

För Kompakt playern har väl inte det eller...? Har inte riktigt hängt med på sista tiden.

Men så var det väl nåt med att EW/QL skulle komma med en egen player.

Jo jag kommer också ihåg hur jag trixade deluxe med DFD inställningarna osv...

Fann nån annans inställningar på NS forumet och körde med dom.

Har du hunnit känna nåt på Platinum? Anledningen till att jag är sugen på Platinum är att "rummet" på Gold/XP är lite väl stort ibland.

Skulle var skönt med närmickat också. Hur mycket kan du köra? Platinum är ju betydligt mer krävande än Gold säger dom.

En knasig grej låter ju spännande. Kan jag så kommer jag gärna upp.

Ev kommer filmen spelas in då men allt sånt har ju en tendens att ändras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja just det - är Kontakt som fått en UB uppdatering?

[...]

 

Precis, det är Kontakt 2 som fått lite högre siffror efter sig, och då Universal Binary... och det är ju bra. =) Jo, EW skulle komma med en egen player, men "mid 2007" har jag för mig det var, så det var inget alternativ att vänta. Vad är NS forumet?

 

Den sämsta begränsningen som jag hittat är att Kontakt max använder 2Gbram, så det tar slut väldigt fort, det är helt värdelöst faktiskt... och av ngn anledning påverkas det inte då jag fryser spåret. Så nu kan jag köra 6 instanser innan de 2Gb är fulla ungefär, sedan har jag 1,5 oanvänt enligt Aktivitetshanteraren.

 

Jag hojtar högt här på forumet då datum är bestämt, för jag tror att det kan vara av intresse för många här med konserten. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...