Gå till innehåll

Upphovsrätt dikt


TDA

Recommended Posts

Hej,

 

Funderar på att ha med en dikt i en liten kortis jag gör just nu. Författaren är död (men inte sen 70 år): O problemet är att filmen är ganska kontroversiell, knappast en film upphovsrättsinnehavaren skulle stödja.

 

Men vad gäller egentligen? Om jag skriver ut vem som skrivit dikten får jag då använda den i filmen? Eller gäller det som musik att ha tillstånd och ordentligt på fötterna.

 

Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

Njae, tjäna pengar blir det väl inte. Men jag vill ju kunna visa den i alla sammanhang. Men jag funderar ändå på om man verkligen måste köpa rättighet för att läsa upp en dikt. Tänkte på det här med citat från böcker och musik i film, det kan väl ändå inte kosta. Fast då är det så klart inte ett helt verk som används.

 

Har troligtvis inga möjligheter att använda dikten om det krävs tillstånd. Det spelar nog inte så stor roll om jag har råd att betala.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var med och gjorde en kortfilm förut med mycket dikter i innehållet, vi visste inte om vi ville visa den på festivaler eller liknande sammanhang så vi tog det säkra före det osäkra och ringde förlaget som publicerat författarens dikter.

 

Det var inga problem att använda dikterna utan det var bara att tuta och köra, författaren i fråga var död sen en tid tillbaka men inte 70 år...

 

Så ring och hör! Det värsta som kan hända är att dom säger nej :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, jo, men det kompliceras en aning av att det är en utländsk poet, som publicerats av flera olika förlag. Där dikten publicerats i olika verk och på olika språk. Jag tror inte att förlagen äger mer än rättigheterna till sina egna utgåvor. Frågan är vem som så att säga äger rätten till dikten och om jag verkligen behöver tillstånd för en dikt.

 

Jag får nog försöka få tag på någon som är expert på ämnet upphovsrätt. APB kanske? ;)

 

EDIT:

 

Har nu läst på i ämnet och det står helt klart att jag måste skaffa tillstånd för att få läsa upp dikten. Surt sa räven, då detta med 99% säkerhet sätter stopp för min filmidé. Blää...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har för mig förlaget vi pratade med sa att det var släktingarna som hade sista ordet, men att det i vårat fall inte var något problem eftersom dom enligt förlaget bara skulle bli glada om dikterna kom till användning... det var kanske inte tidernas mest kända poet vi talar om...

 

Men som sagt, hör med någon expert eller försök få tag i någon närstående.

 

Jag tror inte att det behöver vara definitivt stopp för dig, eller smutskastar du diktaren i filmen? =) Vilket sammanhang kan vara så heltigenom dåligt så att dom omöjligen kan tänka sig att medverka?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej då förstår jag problematiken, men jag tycker du ska försöka ändå... det behöver ju inte vara så att författaren och hans släktingar är pro "dagens" Israel.

 

Klart att du kan röra upp många känslor genom att försöka, men det skulle du ju ändå ha gjort om du hade fått använda dikten eftersom hela filmen kommer bli rätt stark så som jag ser den framför mig...

 

Så försök ändå, sålänge du har researchen på det torra så tycker jag inte du ska skämmas över att fråga.

 

Sålänge det framgår väldigt tydligt att du talar om en viss stat i din film och inte ett visst folkslag så tror jag att människor från "båda" sidor kan uppskatta och förstå den...

 

Klart att det är en överhängande stor chans att du får ett nej men det får man väl ta, man kan aldrig veta innan man har frågat!

Länk till kommentar
Share on other sites

När upphovsmannen har gått bort är det de efterlevande arvingarna som ärver rättigheterna tills det gått 70 år. Jag envisas med att reptera att det behöver inte kosta pengar att få lov att använda saker. Man frågar barnen till upphovsmannen, så vet man svaret.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja, jag har skickat lite mail för att försöka komma i kontakt med släktingar. Aningen svårt bara, då det är en fransk poet. Men jag har kontaktat en utgivare och får ta det därifrån. Ev pengar är väl inte problemet, utan just som sagt kritiken mot staten Israel.

 

Men som du säger, man vet ju inte förrän man frågat. Har börjat skissa på en alternativ lösning också, så vi får väl se.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
ojoj. hade nastan glomt av den har sidan. haha. kan slanga in ett tips och en fraga.

tipset ar att du skriver din egen dikt. kan bli mycket bra!

fragan ar vem som har ratigheterna till biblen och om man far citera och anvanda den frit inom filmer?

 

Eftersom filmidéen bygger på att jag ville läsa upp en dikt skriven av en överlevare från förintelsen till bilder från Västbanken, funkar det ju inte riktigt om jag skriver dikten själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

sa lange ingen vet att du har skivit dikten kan du ju saga att den ar fran den tiden. hitta pa pa det viset ar ganska vanligt innom film. dock forstar jag om hela filmen ar uppbyggd kring en speciell dikt. da ar det bara att kampa pa med tillsand eller kora utan tillstand. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

sa lange ingen vet att du har skivit dikten kan du ju saga att den ar fran den tiden. hitta pa pa det viset ar ganska vanligt innom film. dock forstar jag om hela filmen ar uppbyggd kring en speciell dikt. da ar det bara att kampa pa med tillsand eller kora utan tillstand. ;)

 

Jag jobbar på att få tillstånd, dock inte helt lätt (med tanke på filmens upplägg). Men även svårt att få tag på rätt personer, hitills leder spåret till New York. Köra utan tillstånd är inget alternativ. O jo, jag vet att man kan hitta på inom film. :) Men att hitta på en egen och låtsas fungerar inte här. Den dikten jag vill använda är ganska känd och själva poängen med filmen är just kontrasten mellan den och de bilder som visas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...