Gå till innehåll

Stockholms Filmfestival 2006


DanielSjöström

Recommended Posts

Little Children, som öppnar festivalen har jag sett fram emot att se jättelänge. Verkar riktigt bra tycker jag. Hade tänkt se den imorgon, men planerna blev fördömda...........ser den när den kommer ut istället

 

Den ska jag se imorgon! Tycker åxå den verkar lovande. Visst var det samme man som gjorde In the bedroom?

Länk till kommentar
Share on other sites

Idag startar Sthlms filmfestival och imorgon ska jag iväg och se min första film under festivalen; "Perverts of cinema", tror jag den hette;) En filosof ska avhandla filmskapare som Tarkovsij, Lynch och Hitchcock. Den verkar intressant.

 

Någon annan som ska besöka festivalen?

 

"The pervert's guide to cinema" och inget annat ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Perverts guide var ju hur bra som helst =)

Ja visst var den! Rätt kul typ den där slovenske filosofen! Fast det känns alltid lite tråkigt när någon ska förklara filmer, man vilja sköta sånt själv helst. Men ändå intressant överlag. Filmer som man själv gillar väldigt mycket vill man ju ha sin egen uppfattning av medans filmer man har svårt för kan komma att stå i bättre dager vid en analys från någon annan. Tarkovsky t.ex. gillar jag för hans berättarform men jag vet inte riktigt vad filmerna handlar om, så där kan man kanske se om nåra filmer.;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Råkade ut för något tråkigt i lördags. Skulle se Little children vid 21 tiden men då jag kom precis innan insläpp och kände av ett starkt behov att uppsöka toan, så släppte de in annat folk under tiden och när jag var färdig så var jag snuvade på min plats! Trots att man bokat biljetten veckor i förväg! Nu fick jag visserligen en ny biljett men till en annan film, "The fountain".

Länk till kommentar
Share on other sites

Råkade ut för något tråkigt i lördags. Skulle se Little children vid 21 tiden men då jag kom precis innan insläpp och kände av ett starkt behov att uppsöka toan, så släppte de in annat folk under tiden och när jag var färdig så var jag snuvade på min plats! Trots att man bokat biljetten veckor i förväg! Nu fick jag visserligen en ny biljett men till en annan film, "The fountain".

 

The Fountain är ju slutsåld så det var ingen dålig tröst iofs, skriv gärna vad du tycker om den!

Länk till kommentar
Share on other sites

I morgon eller snarare idag ser jag nu på klockan, så är det dags för franska "7 years", på torsdag ser jag "Zidane: A 21st Century Portrait", fredagen erbjuder "Avida" och så "Fountain" på lördagen. Puh! Men inte nog med det, på onsdagen ska jag klämma in en filmstudio rulle som heter "Sisters In Law". Älska film! :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Självklart, men det där var väl inte så intensivt? När jag var ung och ambitiös festivalbesökare kunde jag se i snitt fem filmer per dag. Nu är jag äldre, har mer att göra och är mycket latare...

 

/Jakob

 

Jag gick i pension när jag passerade 20 ;)

 

förresten så såg jag att du bara är 4 år äldre än mig!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ack, se ungdomen... När jag var i din ålder var jag också å¨väg nedåt, men jag såg i alla fall 24 filmer på festivalen (fast jag somnade under en av dem). Bäst det året var de japanska filmerna Go och Blue Spring, men även rysarna Dark Water och The Eye var uppskattade. Åh, det var tider det!

 

I år har jag bara hunnit se City of Violence och Them, och ingen av dem var fantastisk. Them var rent av riktigt tråkig.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Ack, se ungdomen... När jag var i din ålder var jag också å¨väg nedåt, men jag såg i alla fall 24 filmer på festivalen (fast jag somnade under en av dem). Bäst det året var de japanska filmerna Go och Blue Spring, men även rysarna Dark Water och The Eye var uppskattade. Åh, det var tider det!

 

I år har jag bara hunnit se City of Violence och Them, och ingen av dem var fantastisk. Them var rent av riktigt tråkig.

 

/Jakob

 

Jag minns för bara några år sen så gick en asiatisk film med namnet "Goodbye Dragon Inn", om en nedläggningshotad biograf. Ett rejält sömnpiller! Låååånga tagningar där i stort sätt ingenting hände. Snark.

 

Jag personligen har svårt att upskatta film när man kör marathon visningar, röven domnar bort, liksom.:D

Länk till kommentar
Share on other sites

STÖN! Såg Franska 7 years i tisdags. Hyffsad film men vilken otroligt seg bioupplevelse totalt sett. Zitas salong 1 har det mest obekväma fåtöljer jag suttit i! Alltså, stället har inget nackstöd! Var tvungen att åla mig ner långt ut på sittdynan för att kunna luta huvet åtminstone lite i alla fall. Det blev ju inte bättre att man fick en plats en bit ut på högerkanten på första raden...Nackspärren var där för att stanna ungefär.x(

Länk till kommentar
Share on other sites

Still Life sög så jävla hårt. Vilken besvikelse...

 

Ah, så du var också på Mauritz. Ja, ruskigt seg och långtråkig. Satt och skruvade på mig ordentligt. Det berodde inte enbart på Mauritz uselt stoppade stolar.

 

Har bara hunnit med "Infödd Soldat", "A Scanner Darkly" och "Oskuld" sen dess. Blir nog inte så mycket mer i år tyvärr. Vill se "The Host" på fredag, men ser inte ut att bli av.

Länk till kommentar
Share on other sites

OK festivalen är över för min del (det är iofs bara söndagen kvar) och jag har sett filmen om Zidane och Avida i veckan.

 

Zidane-rullen var okej, varken mer eller mindre. Det som var annorlunda mot en vanlig tv-sändning från en fotbollsmatch var att man kom så nära spelarna, både i bild och ljud. Det kändes ibland som att befinna sig på planen. Det var ganska häftigt. Annars var det mycket bilder på Zidane, som utlovat. Grejen var bara att det blev lite väl mycket av den varan för min del. Lite segt med andra ord.

 

Avida var helt osammanhängande. Det hade utlovats en surrealistisk film och det fick man. Jag kände mig ganska tom efteråt men jag fick mig ett och annat flabb emellanåt, då det bjöds på en del absurd situationskomik.

 

Så idag (lördag) skulle jag iväg och kolla på The Fountain. Jag anländer 5-10 min försent och blir inte insläppt. Igen! Det är andra gången den här festivalen! :( Jag såg lite bilder från filmen på tv och de såg smått fantastiska ut såg jag var verkligen sugen på den. Kan mycket väl vara en film som är bättre än alla de filmer jag såg under festivalen. Är lite besviken faktiskt, Jindabyne undantaget. Nåja, jag tror The Fountain har biopremiär i februari, får väl gå då helt enkelt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...