Gå till innehåll

Norrmän och bio


Pace

Recommended Posts

öh, på de flesta kameror blinkar väll inte lampan utan lyser konstat!

 

Dessutom kan norrmännen visst göra film, dessvärre är de inte så kända! en grymmt snygg och rolig film är "Regjeringen Martin". tror den är väldigt svår att få tag på men om ni kan så se den! det är norska filmskolan (motsvarande vårat DI) som gjorde den som examensfilm. grymmt mycker bättre och roligare än de jag har sett frå DI!

 

men så mycket mer känd film från norge.... nej det kan jag inte säga, skulle va fleksnäs då!

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.imdb.com/List?countries=Norway&&nav=/Sections/Countries/Norway/include-movies&&tv=off&&heading=8%3BMovie%3BNorway&&skip=0

 

Sökte lite på Norsk film på IMDb och fick 1606 träffar, visst så är det många samproduktioner som ex. "Beck" men dom har en och annan egen producerad film oxå. Som tex "Kalde føtter" som biograferna i Norge hade lite svårt att stava rätt till på biljetterna :) http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=136497

 

//Budde

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe.. snacket om norska kameramän fick mig att tänka på Joey:

 

"The red off-light is on!"

 

och när han kom tillbaka efter att ha sökt som nyhetsankare:

 

"You just have to follow that REALLY fast red light!"...

 

men nå norgehistorier som kretsar runt bio vet jag inte riktigt... men jag höll på å dratta på arslet när jag såg avsnittet av Bondånger när, jag tror det var jämtarna, skulle invadera norge för att sedan ge upp för att ta sig ut ur EU... Jag är ju jämte själv och kände igen mig så mycket där... :D ok det kanske var lite off-topic, men kul var det iallafall... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Det här har inte med film att göra men...

 

En norrman kommer till en bokaffär, otroligt missnöjd med kokboken han köpte. Så när bokhandlaren frågar vad felet med den var svarar norrmannen.

-Varenda gång när jag ska laga mat gör jag som det står, lägger smöret i pannan. Men det hamnar bara i ögonen på mig.

 

Anywho, jag vet inte riktigt om jag kan ta norsk film på allvar. Det har inget att göra med hantverket. Men det är ju det där med språket, det går liksom inte...sorry.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...