Gå till innehåll

Red One


louis cyphre

Recommended Posts

Här bumpas det friskt! :) Jag gillade historiken och tyckte att det var onödigt att skapa en ny tråd.

 

Hur har det gått med RED One? Är det fortfarande det som gäller? När jag kollade för ett år sedan så kostade den runt miljonen med optik. Har priset gått ner eller är det där den ligger fortfarande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok, men men vad har du hört att de ligger på då? De jag hörde för ett år sedan att de låg runt 800 och 200 för optiken. Jag säger inte att det stämde, men det var den uppgiften jag fick och jag har inte undersökt det närmare. Då gällde det en kamera med, follow focus, optic 50, 100 och nedåt, batteri, filter och mm mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

tja.. en RED One gick på ca $18,000 2007. Enligt en MetroTeknik-artikel från 2008 kostade RED One (huset) då 120,000kr (En Mysterium X låg förra året på ca $25,000) Lite tillbehör på det så är man väl uppe i kanske $35,000. + objektiv. $50,000 kanske. Så omräknat inkl. fina tillbehör skulle jag tippa på max 500,000-600,000kr

 

Har sett att den säljs begagnat numera för under 200,000 med standardkitet

Länk till kommentar
Share on other sites

"Edit: Kimster han före"

 

Det låter knepigt det där, om det hade varit 800 för optiken och 200 för kameran hade det kanske varit mer rimligt även om jag tror att själva kamerapaketet blir dyrare än så och set speciellt nu när de tagit bort den äldre billigare versionen av RED ONE.

 

Kolla priserna själv: http://www.red.com/store

och räkna om till sek: http://www.forex.se/

 

Själv får jag en välutrustad RED ONE med 5st PL-gluggar, reds egna rods, batterier, sökare (lcd och vf) och med SSD diskar etc att hamna på ca 60 000$ vilket grovt avrundat blir ca 400 000 sek, då saknas förvisso stativ och follow focus etc

Säg att man köper ett nytt ok stativ för 80 000 sek och follow focus från zacuto för 20 000 sek så hamnar du ändå på ca hälften av en miljon.

 

Dock är det inga problem att köpa några zeiss eller cooke linser och ett OConnor stativ för över en mille utan att köpa något annat. Vill man därtill ha lampor och annat tjos, kanske ljud eller varför inte en åkvagn, du kan med lätthet spendera 10 millar, jag lovar, kolla upp vad en Arri HMI 12kwa kostar att handla eller en super panther åkvagn.

 

Hur som helst, skall du handla och köra reds egna grejer så lär du kunna komma undan förhållandevis billigt och ändå billigare blir det om du blandar upp REDs grejer med billigare saker och t.ex. väljer att köra på stillbildsgluggar, begagnat stativ, tredjeparts batterier, endast en skärm/vf, compact flash kort etc.

 

mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur det går för Jim och grabbarna är svårt att säga, som alltid är det bara spekulationer men jag tror att man lugnt kan säga att det fortfarande är RED ONE, Alexa och självklart 35mm som gäller lite beroende på produktion. I Sverige har RED ett starkt fotfäste och när nu Epic används i produktioner så som Spiderman och Pirates of the Caribbeans så tror jag det är en rätt bra måttstock. Peter Jackson i alla ära men han kör sitt eget race på många plan, Pirates däremot är en tvättäkta Jerry Bruckheimer produktion så personligen skulle jag tro att det betyder mer för ”Hollywood” (ett uttryck jag hatar då det säger noll och nada) än vad Peter J har för sig.

 

Jag har aldrig förstått skepticismen så många upplevt gentemot RED. RED har levererat en kamera som lever sitt eget liv och används dagligen och som därtill är ensam om upplösningen och förhållandevis ensam (tillsammans med Alexan) om dynamiken den erbjuder i det avseendet att den är en digital kamera. Själv kan jag inte se en annan digital kamera som ”gäller” mer än RED i dag och det gäller både RED ONE och RED Epic.

 

Kolla på DSLRerna, att det ens går att göra kameror med halvdana lösningar så som line skipping och andra halvmesyrer på kameror för inga pengar alls, borde ju vittna om möjligheterna för även icke insatta människor och att potentialen för att skapa en RED ONE inte är så häpnadsveckande som många tycker. RED ONE är en kamera Sony, Panasonic, JVC, Tompson etc kunde gjort för flera år sedan och de vågat och velat satsa på en sådan ide. RED är ingen revolution rent teknisk, då de tekniska förutsättningarna funnits rätt länge men däremot en revolution på många andra plan.

 

Att det därtill tar lång tid att slå sig in med ny teknik i en så cementerad bransch som den amerikanska filmbranschen är sant, samtidigt som många i samma bransch ofta försöker pusha för ny teknik och det inte sällan till absurdum (se de senare Star Wars filmerna, Superman etc).

Att sedan blanda in investerarna i soppan vet jag inte vad det ger, det är trots allt de etablerade branschfolket som väljer utrustning och om en regissör vill ha möjligheten att se en högupplöst bild som tydligt representerar det han/hon får så är RED ett av få alternativ t.ex. Andra anledningar är yngre fotografer med video och tv vana som gärna ser vad de får de med, eller post produktions folk med samma behov. Att slippa omständiga scanningar av material för TV-serier med tight dead line lockar många m.m.

 

Så ja, jag skulle absolut säga att RED ONE är vad som gäller (lite beroende på) fortfarande och lär fortsätta gälla tills någon annan vågar ta steget ner till REDs prissättning eller steget upp till 4k eller what ever.

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...