Gå till innehåll

Smällare....


Salmonsson

Recommended Posts

Till vintern ska jag och några göra en film, och där ska det vara en skjutscene/sekvense och det är klart att det vore lite "fränare" ifall man får se vart skottet tar vägen, och då tänkte jag att det kan ju vara så enkelt som att man tar en tigerbomb och ställer i snön, täcker över stubinen på något sätt, och poff, så flyger det lite snö [vinternt] eller sand? [sommaren].

Men vad fel jag hade, kom ju helt plötsligt på att det är olagligt med smällare, som allt annat som är kul här i livet :P .

 

Men min fråga är, finns det något som skulle kunna funka? Eller säljs det någon slags smällare i Sverige som är lagligt, och som inte kostar skjortan? Eller är det helt enkelt någon som har någon annan idé, bortsett från att "fixa" till det i datorn... Vill ha så lite data "fix" som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nää men nu behöver jag inte just en tiger bomb, det var mer som ett exempel... Annars kan man ju inskaffa sig ett gäng klenare bomber och sätta ihop dom... Iallfall, menar du att det finns att köpa något liknande från SVERIGE?! isåfall, vet du någon hemsida eller så? Hjälp skulle uppskattas något fruktansvärt mycket!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett fullständigt livsfarligt sätt att smälla är att linda tomtebloss runt kolsyrepatroner. Jag tror inte 100 meter räcker som säkerhetsavstånd för metalskrotet som flyger åt alla håll. Sprängkraft som en handgranat och metalsplitter som perforerar 5-tumsplankor (för att inte tala om de autentiska utgångshålen i människokroppar).

 

Allvarligt talat, när jag såg nått teveprogram om filmskapande för några år sen, hade de lindat lite tejp om bygeln på en råttfälla, apterat den, grävt ner den i sanden och utlöst råttfällan med nylonlina.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett fullständigt livsfarligt sätt att smälla är att linda tomtebloss runt kolsyrepatroner. Jag tror inte 100 meter räcker som säkerhetsavstånd för metalskrotet som flyger åt alla håll. Sprängkraft som en handgranat och metalsplitter som perforerar 5-tumsplankor (för att inte tala om de autentiska utgångshålen i människokroppar).

 

Skrämmande läsning! Tänk om den informationen hamnar i fel händer.. Jävlar. Men femtumsplankor? 25 cm?? Balsamträ då eller?

 

Pyromanen i mig vill prova, men så dum är inte ens jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag själv har börjat sagt att dom hellre skall tillhandahålla riktiga smällare lagligt än att ta bort tillgången helt så att folk får för sig att leka pyrotekniker utan större kunskap om konsten.

 

MC-boden.se tittar jag på just nu... kände nostalgin trilla över mig när jag hittade deras utbud av smällare...men synd att dom klassiska 5öringarna och liknande inte verkar finnas där... finns det fler ställen som har smällare? jag blev väldans nyfiken nu :D

 

"Knallsnören;

Inomhusfyrverkeri, dragsmällare. Man får INTE tejpa fast dragsmällare under pappas skor för då blir han jätterädd."

 

blev så full i skratt när jag läste det. Man ska inte sätta griller i huvet på folk :D

Länk till kommentar
Share on other sites

jag kollade på mc-boden, men förstog inte riktigt vad som var smällare, och vad som var något som såg ut som en smällare, men ett kort rör som sköt iväg massa skit som gjorde ljus effekter och annan skit :P . nämn något namn på smällare, som helt enkelt smäller tack :P

Länk till kommentar
Share on other sites

Balsamträ då eller?
När jag i oförstånd testade på kvällen såg jag glödande bitar flyga högre än det sexvåningshus som stod brevid och bollplanket som stod ca 5 meter ifrån hade flera hål rakt igenom, med ruggiga utgångshål. Att ingen kom till skada behöver man nästan vara regligiös för förtjäna. Numera är det preskiberat så man vågar varna andra. På den tiden fanns det bara kolsyrepatroner som drinktillbehör, men numera finns det ju för paintbollpistoler och sodastreamers...
Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Ett fullständigt livsfarligt sätt att smälla är att linda tomtebloss runt kolsyrepatroner. Jag tror inte 100 meter räcker som säkerhetsavstånd för metalskrotet som flyger åt alla håll. Sprängkraft som en handgranat och metalsplitter som perforerar 5-tumsplankor (för att inte tala om de autentiska utgångshålen i människokroppar).

 

Allvarligt talat, när jag såg nått teveprogram om filmskapande för några år sen, hade de lindat lite tejp om bygeln på en råttfälla, apterat den, grävt ner den i sanden och utlöst råttfällan med nylonlina.

 

 

Vad hade du för patroner, har gjort det med vanliga kolsyrepatroner som man har till vapen osv. small högt men det hände inte så mycket... du kanske menar patroner som man har i typ soda streams osv:p

 

här är klippet...

 

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1491569907

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad hade du för patroner, har gjort det med vanliga kolsyrepatroner som man har till vapen osv. small högt men det hände inte så mycket... du kanske menar patroner som man har i typ soda streams osv:p

 

här är klippet...

 

http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&videoid=1491569907

 

Dumma människa. Att du ens testar. Fattar du hur illa det där kunde ha gått om resultatet blivit som när gorse gjorde det?

Länk till kommentar
Share on other sites

... small högt men det hände inte så mycket...
det där var väl ingen dålig smäll? Hade du stått brevid har de blivit rätt körigt för dig om någon del träffat. Enligt min humla tycker jag avståndet till kameran var lite i kortaste laget även om sannolikheten att träffas är mindre än på nära håll.

Jag vet inte vad moderna patroner är gjorda av, men de för att blanda drinkar är solid metal.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, men bra sprängkraft är det. Gaspatronen innehåller ju komprimerad gas (som int eär eldfängd vad jag vet) i en metallbehållare. Genom att värma tills metallbehållaren inte håller för trycket... Tja. Jag tror kraften blir mer "synlig" om du lagt patronen på botten av stor burk eller hink fylld med sönderiven korkanslagstavla, hyvelspån och annat debris över. (en plåthink kanske reducerar splittret?). Nu small det ju i det fria och sprängkraften fick inte "ta spärn" mot nånting. Om man tittar noga ser man ju nått föremål flyga rätt högt och av ljudet att döma så är det en skaplig smäll. Det ekar ju över nejden.

 

Jag erinrar mig plötsligt när man fick kasta handgranat i lumpen. Såg inte heller mycket ut för världen. Hursomhelst tror jag metoden inte riktigt lämpar sig för filminspelning. Säg att det inte smäller utan tomteblossen slocknar. För att undersöka saken går ni fram till en trycksatt metalbehållare med tvivelaktig stabilitet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, men bra sprängkraft är det. Gaspatronen innehåller ju komprimerad gas (som int eär eldfängd vad jag vet) i en metallbehållare. Genom att värma tills metallbehållaren inte håller för trycket... Tja. Jag tror kraften blir mer "synlig" om du lagt patronen på botten av stor burk eller hink fylld med sönderiven korkanslagstavla, hyvelspån och annat debris över. (en plåthink kanske reducerar splittret?). Nu small det ju i det fria och sprängkraften fick inte "ta spärn" mot nånting. Om man tittar noga ser man ju nått föremål flyga rätt högt och av ljudet att döma så är det en skaplig smäll. Det ekar ju över nejden.

 

Jag erinrar mig plötsligt när man fick kasta handgranat i lumpen. Såg inte heller mycket ut för världen. Hursomhelst tror jag metoden inte riktigt lämpar sig för filminspelning. Säg att det inte smäller utan tomteblossen slocknar. För att undersöka saken går ni fram till en trycksatt metalbehållare med tvivelaktig stabilitet...

 

 

jo vi testade med att lägga 2 gaspatroner i en färgburk sen gjorde vi ett litet hål i locket, precis så att ett tomtebloss kunde komma ut, då vart det en jäkla kraft.

 

Till film tror jag mer på tryckluft, laborerar ganska mycket med sånt just nu. har faktist fått fram riktigt bra squibs med hjälp av en petflaska en cykelpump och en backventil. har tänkt varje dag att jag ska ta bilder på alltihopa och lägga upp på sidan men det har inte blivit av.

 

åter igen till "smällare" om du tar en trädgårds slang och gör massa små hål i sen begraver du den under snön, slangen är i sin tur kopplad till en kompressor. det kan du ju ha kört upp trycket i hemma och tagit med, när det sen ska flyga snö är det bara att ha en slags ventil (kommer inte ihåg vad dom heter) som du trycker på. *poff* så flyger snön.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tryckluft tror jag mycket på. Och sen tror jag saker skall "explodera" långsamt så det syns på film. Och det som syns är saker som flyger omkring så mycket papperslappar, korkbitar och annat skräp tror jag är bra.

 

Jag erinrar mig en scen ur Aviation när huvudpersonen skulle spela in film med flygplan. Jag lurade ut att på filmen såg flygplanen ut som de var uppklistrade på himmelen fastän de flög runt supersnabbt och gjorde livsfarliga manövrar. Så kom han på att om de flög i molnigt väder så man fick lite referenser, så såg det mycket farligare ut fastän de bara flög "vanligt".

Länk till kommentar
Share on other sites

färgat papper tillsammans med lite mjöl och sot borde funka bra. ska klura ut någe som kanske skulle funka som nåt sånt. åkte förbi trycklufts kompaniet idag så jag har lite grejor och mecka av nu.

 

Du verkar ha resucer till bra filmer du. flygplan gillar jag, sysslar mycket med det själv. men har dock inte license till riktigt:(

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Jag gjorde liknande skott-träffar i snön i vintras. Jag satte en slang till en cykelpump och en slags ärta i slutet på slangen. Sen sprutade jag över lite snö så man inte såg spåren. Sen var det bara att pumpa i slangen. Resultatet blev mycket bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Om man vill göra det enkelt för sig så kan man sätta ut lite plankor med så det blir som en vippbräda, med snö på ena sidan, så när du kutar på plankan så flyger snön upp. Peter Jackson använde det, fast i jord/sand-miljö vilket kanske är att föredra. Visserligen var det under hans väldigt tidiga karriär, nu behöver han ju knappast skrida till såna primitiva sätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Använde just tigerskott för att simulera rikoschetter från eldvapen i en film jag gjore för längesedan. Själva filmen är väl inte mkt för världen, men i andra halvan används det en del tigerskott. Du kan ju se hur det blev:

http://www.sprocket.se/media.php?id=555

 

För att spinna vidare lite på Gorse's idé; testa att sätta tomtebloss på en hårspraysflaska istället om du vill ha en eldsvamp. Eller en burk med startgas till en bil. Lägg lite små kvistar och saker över, så får du både eld och "splitter". BEAKTA DOCK splittret du får från eventuell tryckbehållare...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Om man vill göra det enkelt för sig så kan man sätta ut lite plankor med så det blir som en vippbräda, med snö på ena sidan, så när du kutar på plankan så flyger snön upp. Peter Jackson använde det, fast i jord/sand-miljö vilket kanske är att föredra. Visserligen var det under hans väldigt tidiga karriär, nu behöver han ju knappast skrida till såna primitiva sätt.

 

någon som har vidare beskrivning på hur en sådan vippbräda kan se ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är snö ute så kan man ju bara sätta tigerraketer neråt i snön, då ser det ju ut som ett pistolskott.

problemet är att tråden handlar om var man får tag i smällare, eller alternativa lösningar.

en idé min kompis tyckte vi kunde testa som faktist kan funka är att skjuta i sanden (snö kommer inte funka lika bra) med soft air gun, annars kan ärtskjutare av olika slag nog också funka.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...