Gå till innehåll

10 minuters filmskola


TomStac

Recommended Posts

Ni som gillar det lilla som finns på Exposure borde ta en titt på Robert Rodriguez' bok Rebel without a crew. Det är den bästa bok jag någonsin läst. Blev så sjukt inspirerad av hur Rodriguez lyckades komma in i Hollywood på sitt eget vis.

 

Hans 10-minute film school features samt kommentarspåren på El Mariachi, Desperado, Once Upon a Time in Mexico och Sin City-dvderna är riktigt bra de med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ni som gillar det lilla som finns på Exposure borde ta en titt på Robert Rodriguez' bok Rebel without a crew. Det är den bästa bok jag någonsin läst. Blev så sjukt inspirerad av hur Rodriguez lyckades komma in i Hollywood på sitt eget vis.

 

Hans 10-minute film school features samt kommentarspåren på El Mariachi, Desperado, Once Upon a Time in Mexico och Sin City-dvderna är riktigt bra de med.

 

 

Visst är den inspirierande men jag blev nästan arg, han får det att låta som att om du inte har några pengar så har du större chans att lyckas. Allt du behöver göra är att gå ut och filma så knackar Hollywood på dörren. Jag tycker nästan han är oförskämt ödmjuk.

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är den inspirierande men jag blev nästan arg, han får det att låta som att om du inte har några pengar så har du större chans att lyckas. Allt du behöver göra är att gå ut och filma så knackar Hollywood på dörren. Jag tycker nästan han är oförskämt ödmjuk.

 

Hollywood gillar regissörer som kan göra mycket av en liten budget; hög production value. Gör man en intressant film med lite eller inga medel tror jag att det riktar uppmärksamheten hos talangjägarna. Man kan garanterat lyckas om man gör en så bra film så att den vinner Sundance Film festival. Han lyckades ju uppenbart. Problemet är att majoriteten av wannabe filmskapare inte ens har hälften av Roberts talang.

 

Jag gillar dock Rodriguez punk-attityd. Vem som helst kan göra en film. De ekonomiska och erfarenhetsmässiga begränsningarna skall man vända till kreativa möjligheter. Han har också rätt i att lågbudget independent skapar mer personliga alster med en nerv som stora produktioner ofta saknar. Går man filmskola är risken stor att man gör film som alla andra; att man har svårare att gå utanför ramarna och konventionerna.

 

Det intressanta är, i alla fall som jag tolkar honom, att man inte alls behöver studera filmkonventionerna för att kunna bryta mot dem. Tvärtom är "okunnigheten" nästan en förutsättning, om jag tolkar rätt mellan raderna. Sedan säger han ju att det är viktigt att titta på film (anledningen att jag skrev okunnigheten inom citattecken); man lär sig det mest grundläggande om dramaturgi den vägen. Det lägger sig i benmärgen och man strukturerar omedvetet sin story på ungefär samma sätt som majorieteten av filmerna man har sett, men samtidigt så blir nog resultatet mer personligt eftersom man inte tänker så medvetet på det. Så var det i alla fall för mig när jag skrev mitt långfilmsmanus.

 

Jag gillar också hans betoning på att lära sig det tekniska hantverket i film; man skall kunna göra det mesta själv. Detta överensstämmer helt med min personliga inställning och hur jag vill göra film.

 

Jag rekommenderar er verkligen att titta på 10-minutes filmschool på El Mariachi-DVD:n som ett fördjupande komplement till föreläsningen ovan. Här avslöjar han många av sina guerilla-filmtekniker som han använde sig av vid inspelningen av El Mariachi.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med TomStac. Ju mindre "lärd" du är desto mer kommer fram av dig själv i skapelsen. Likadant om man är inblandad i flera tekniska aspekter. När det gäller utrustning, tycker jag att DV är väldigt smidigt i början (oavsett vad man tycker om utseendet) när man ska filma billigt och med liten crew. Det är lättare att röra sig med framför allt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade egentligen tankt skriva detta pa svar i en annan trad, men tycker dock att den passar lite smatt har ocksa. Raka lasa tradarna parrallett

 

Alltsa det e sjalvklart att man kan ta sig in i branschen utan att plugga. Regissor e inte ett skyddat yrke som advokat eller doktor. Regissoren e ocksa i teorin den enda personen pa en filmning som inte behover veta natt.

 

Dock sa e "name-droppandet" ganska missvisande. Har det namnts nagra regissorer i traden som HAR GATT FILMSKOLA? Visst vi kan alla har sitta o prata om hur grym Rodriguez e eller Tarantino, men faktum e att de e ett fatal, valdigt skickliga filmskapare som knappast representerar branschen.

 

Jag laste senast idag info om Sundance o antalet filmer som kom dit, 6000 skickas dit, 250 st screenas, etc... Jag laste om hur manga feautures som gjors per ar och for hur mycket, och det finns gott om independent folk, gar knappast nagon brist pa dem. Sa chanserna e sma.

 

Det e svarare (enligt antalet ansokningar) att komma in pa film pa UCLA, an att komma in pa law pa Harvard. De som gar UCLA e inga muppar, men de flesta independent-manniskor e muppar. De e independent for de inte har pengar och for att ingen vill sponsra dem (mest pga. de e muppar).

 

Gar man pa filmskola sa lar man sig vissa saker forhoppningsvis. Det finns dock gott om filmfolk som e helt tappade. Tondova finns for musiker, antar att filmblinda e en termin man kan ge dem.

 

Jag anser att plugga film (iaf for min del) har bara hjalpt mig, det har inte "kvavt min artistiska tankande/individualitet" det har bara, BARA forfinat och forbattrat mina processer.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...