Gå till innehåll

Filmgymnasium eller inte?


Headman

Recommended Posts

mm, börjar snart bli en chat tråd :D

men har samma fråga här är det intagnings prov som räknas eller är det betyget?

Och hur är det med boende? läste att det fanns turist lägenheter.

 

...

 

Som sagt var.. Jag antar att detta inte är den sista frågan så vad sägs som om vi tar det över msn innan moderatorerna dampar på oss? :)

 

 

Jonathan_troff@hotmail.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Ursäkta mig om någon tar illa upp men välj inte ett specialinriktat gymnasium, det är bättre om du väljer en traditionell linje som t.ex. media, samhäll osv.

 

I detta fall skulle jag rådgiva dig att välja ett medieprogram som erbjuder dig fria möjligheter att fördjupa dig inom minst fyra av de fem A, B och C mediekurserna (text, foto, graf och radio). Videokursen på gymnasium nivå är inte så bra som många tror.

 

Video A, B och C handlar mest om, som du säkert vet, tekniken bakom kameran och hur man klipper filmer. Det låter säkert bra om man vill arbeta med film men enligt mig så är det mycket viktigare att utveckla sin kreativitet på ett tidigt stadium. Tekniken kan man lära sig efter gymnasiet. Att utveckla sin personlighet tar längre tid än att lära sig teknik.

 

Istället är det bättre om man väljer att läsa text C eller foto C, om man vill jobba med film. Med text C blir det mycket lättare att skriva bra berättelser (manus) och i foto C får man ett bättre begrepp på hur man skapar bra bilder. Om man inte kan ta en bra bild hur ska man då kunna ta 24 bra bilder i sekunden?

 

Men om man nu inte vill fördjupa sig inom de kreativa medieämnena och väljer att läsa video C så kommer det att endåså bli mycket lättare i video C kursen om man har läst A-kurserna i de andra medieämnena. Tro mig.

 

Och läs på ett gymnasium som erbjuder dig en chans att läsa minst matte B, engelska B och svenska B. Du kanske inte behöver läsa dessa ämnen om du ska gå på filmhögskola men det kommer att underlätta din vardag och din väg till att bli regissör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta mig om någon tar illa upp men välj inte ett specialinriktat gymnasium, det är bättre om du väljer en traditionell linje som t.ex. media, samhäll osv.

.............................................

 

Jag tar inte illa upp men en rättelse här... De "traditionella" linjerna är natur och samhälle. Jag har kollat runt på flertal medialinjer som inte varit specialinriktade men har inte hittat någon som erbjuder C-kurser. Och slutligen, de specialinriktade program som jag går här i visby går efter det estetiska programmet när det kommer till teorin, så vi måste läsa sv B, eng B, osv. Även Foto A obligatorisk, sedan kan vi välja till Foto B och vilken kurs man än vill från de andra programmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det har ingen betydelse vilket gymnasie du i stort sett går så länge man får ett visst antal poäng, och på de flesta gymnasium så ligger poängen runt 2500 så varför ska man då tillexempel gå en annan media linje när man får ändå lika mycket poäng, skulle kunna tro att det är mer poäng i Natur och samhälle linjerna men då är det mer ut av pluggning. Sen så måste du ju kolla vad du ska gå för högskola efter gymnasiet för det kan ju vara dumt att gå ett gymnasium som du får tusenpoäng mer än vad du behöver för att komma in på din högskola du tänker gå på.

Liksom, varför ska man satsa på 3000p när det bara krävs 2500p?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

ja, nu är det upptill bevis. har sökt till Filmgymnasiet på visby och jag kom in på det preliminära beskedet. men, jag börjar tveka. Skolans utseende var faktiskt ett skämt, men inuti var det skapligt. Intagnings provet gick ju bra. Men sen funderade jag på efteråt. Vad gör men efter dessa 3 år på den isolerade ön? söker man efter en högskole utbildning med inriktningen film, och vilka krav har dom på sig? man kanske inte kommer in om man går på gotland.

Jag är en skeptiker, det är därför jag skriver detta. Ni som har erfarenhet av film högskole utbildningar skriv gärna vilka krav det brukar vara för att komma in. Måste man läsa matte c tillexempel? Om det finns en framtid för de som går på gotland är det den bästa skolan, men frågan är. vad gör man efteråt?

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, nu är det upptill bevis. har sökt till Filmgymnasiet på visby och jag kom in på det preliminära beskedet. men, jag börjar tveka. Skolans utseende var faktiskt ett skämt, men inuti var det skapligt. Intagnings provet gick ju bra. Men sen funderade jag på efteråt. Vad gör men efter dessa 3 år på den isolerade ön? söker man efter en högskole utbildning med inriktningen film, och vilka krav har dom på sig? man kanske inte kommer in om man går på gotland.

Jag är en skeptiker, det är därför jag skriver detta. Ni som har erfarenhet av film högskole utbildningar skriv gärna vilka krav det brukar vara för att komma in. Måste man läsa matte c tillexempel? Om det finns en framtid för de som går på gotland är det den bästa skolan, men frågan är. vad gör man efteråt?

 

ops. blev dubbelpost. radera den ena.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja, nu är det upptill bevis. har sökt till Filmgymnasiet på visby och jag kom in på det preliminära beskedet. men, jag börjar tveka. Skolans utseende var faktiskt ett skämt, men inuti var det skapligt. Intagnings provet gick ju bra. Men sen funderade jag på efteråt. Vad gör men efter dessa 3 år på den isolerade ön? söker man efter en högskole utbildning med inriktningen film, och vilka krav har dom på sig? man kanske inte kommer in om man går på gotland.

 

Att den ser ut som ett skämt vet vi alla redan. Men allt är inte utseende, tänk på det! Utrustning och utbildningen från lärare är rentav underskattad.

 

Isolationen är bara en illution. Vi trodde vi var väldigt isolerade till en början, men igenom de kontakter du får från skolan, sträcker sig över hela landet och de kontakterna har sina kontaktnät osv. Om det något jag märkt så är det att i slutändan är man allt annat än isolerad.

 

Och slutligen. Om du bara sköter dina betyg så kan du komma in på vilken högskole utbildning du vill, utöver sådana där det krävs högre matte studier över matte B (vilka är lätträknade). Dock kan du alltid bara välja till hur många kurser du vill så du blir fullkomligt kompatibel för högskolan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
Jo jag har ett problem. Jag skulle vilja gå en film gymnasie utbildning till ex. Visby eller Växjö.

Men jag vet inte om man ska gå en sådan utbildning, skulle det vara bättre och gå någon annan utbildning så det är större chans att komma in på en högskola?

Till exempel gå en natur vetenskaps linje eller något liknande?

Det är ju rätt svårt och bestämma sig, tänk om man går en filmutbildning och sedan går en på högskolan och sen så skiter sig allt, vad gör man då?

Egentligen kanske det vore bättre att gå en annan och svårare linje och sen försöka på film hög skola och om man tröttnar eller det går åt helvete så har man i alla fall bra betyg och bygga vidare på?

Hjälp mig någon!!

 

//Johannes

 

jag har preciis samma problem, så jag förstår hur du känner dig. Jag har nu valt ett vetenskapligt program så jag kommer att ha drama första året men men. Det viktiga e att ta det man känner sig för, vilket du liksom mest brinner för.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag har läst filmlinjen på Midgårdsskolan i Umeå och skulle inte rekommendera någon att läsa film på gymnasienivå då man lär sig mer av att läsa några bra filmböcker och testa själv. Jag läste också två fotokurser under den här tiden och lärde mig mycket där som jag har haft användning av i filmandet. Allt beror dock på skolan och lärarna som finns vid skolan, hur engagerade dem är och om dem håller sig till kursplanen. Har skolan höga krav på sina lärare och lärarna på eleverna kan nog filmgymnasium bygga grunden till flera nya stjärnskott.

Det som var bra med gymnasiet kan också vara värt att nämnas vid! Det var lysande att få komma i kontakt med andra filmare och också få möjlighet att låna bra utrustning.

Väljer du att inte läsa filmgymnasiet kan jag tipsa om att du säkert kan låna filmutrustning från ditt läns resurscentrum.

 

Lycka till i framtiden, så kanske vi ses på bioduken.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Tänkte att det var onödigt att skapa ny tråd för min fråga som är nästan likadan.

 

Vissa påstår att det är *dåligt* att gå på någon media/film-linje och att man ska plugga natur/samhälle o sånt som är "viktigare" istället. Andra säger att det är bra.

 

På vissa skolor kan man ju läsa t.ex Samhälle inriktad i media (Samhälle-media). Tycker ni att man ska ta en sån linje då? Då är man lite neutral beroende på nackdelarna..

 

Media kommer försvinna år 2011 har jag hört, är det *dåligt* att ta endast media och inte samhälle-media t.ex? .. Alltså, min stora fråga: Ska jag ta samhälle-media? Jag vill gå på media då jag är intresserad av det men känns som om man borde ta något "större", så om jag tar samhälle-media har jag samhälle som "backup (om man kan säga så :D)".

 

(går i nian, sist hade jag 270p - därför blir jag lite orolig om jag ska ta media/samhälle-media som man behöver (säg; 150-200p eller nåt sånt)..

 

Hoppas jag får svar, då tråden varit död ett tag!! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänkte att det var onödigt att skapa ny tråd för min fråga som är nästan likadan.

 

Vissa påstår att det är *dåligt* att gå på någon media/film-linje och att man ska plugga natur/samhälle o sånt som är "viktigare" istället. Andra säger att det är bra.

 

På vissa skolor kan man ju läsa t.ex Samhälle inriktad i media (Samhälle-media). Tycker ni att man ska ta en sån linje då? Då är man lite neutral beroende på nackdelarna..

 

Media kommer försvinna år 2011 har jag hört, är det *dåligt* att ta endast media och inte samhälle-media t.ex? .. Alltså, min stora fråga: Ska jag ta samhälle-media? Jag vill gå på media då jag är intresserad av det men känns som om man borde ta något "större", så om jag tar samhälle-media har jag samhälle som "backup (om man kan säga så :D)".

 

(går i nian, sist hade jag 270p - därför blir jag lite orolig om jag ska ta media/samhälle-media som man behöver (säg; 150-200p eller nåt sånt)..

 

Hoppas jag får svar, då tråden varit död ett tag!! :)

 

Kan citera det såhär.

 

Vill du flumma runt, välj en medialinje.

 

Vill du plugga med lite halv inriktning till media, kommer du antagligen bli lärare eller socialarbetare.

 

Vill du plugga obefogat mycket i tre år, välj natur.

 

Vill du andra sidan bli något inom film i framtiden och dessutom ha tre rent av sjukt roliga år, så hitta en seriös mediaskola.

 

Nu kan jag vara i och för sig partisk, då jag går tredje året på en av de seriösa mediaskolorna. Men låt mig tala om att jag ångrar mig inte en sekund. Detta är det bästa jag har gjort. Jag var inne ett tag på ditt spår, hade i princip samma betyg som du har och ville ha en back-up. Men jag satsade och vann, stort. De saker jag fått lära mig här, är sådant som många inte lär sig förrän de väl kommit in i branschen efter år av slit.

 

*Reklam, reklam* men jag vill ändå tipsa om min skola! (Nej, jag kommer inte från ön utan flyttade hemifrån, vilka de flesta gör. Detta skapar bara en förbannad god stämning och sammanhållning, en sådan som du bara kan drömma om när du går i högstadiet.)

 

http://www.filmgymnasiet.gotland.se/?p=hem

Ps. Vill du titta på elevproduktioner, så ignorera "Sen kväll med runken", det är en fullkomlig skam för oss.

 

Se på det med ett kritiskt öga. Skaffa en egen uppfattning. Men det här med back-ups, är inte något vidare. Gör vad du vill just nu och tänk inte så mycket på framtiden, det mesta löser sig.

 

Angående din oro över att mediaprogrammet kommer läggas ner till 2011. Den stämmer så vitt jag vet fortfarande. Dock gäller det inte min skola eftersom vi går under det estetiska programmet som kommer vara kvar.

 

Har du några frågor om skolan, så tveka inte om att fråga.

 

 

 

Och slutligen som en av våra gästlärare (en känd tv-producent, numera frilans) sa till oss häromdagen.

 

"Du kommer antagligen inte bli rik utav film, men du kommer ha så jävla kul och få så otroligt många erfarenheter som de flesta människor bara kan drömma om!"

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för att du tog din tid till att svara ;)

 

Det du nyss sa hjälpte verkligen!

Gotlands filmgymnasium ligger ju enda bort i Gotland och jag bor i Stockholm. Finns det inga seriösa skolor i Stockholm?

 

Eller är din skola sååå bra att man flyttar dit? ^^ isåfall, hur gjorde du? Hur gammal var du när du flyttade dit? Hur bor du? (Säger inte att jag ska flytta dit, men är bara intresserad utav hur du gjorde)

 

igen.. TACK! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

vad du läser för program osv spelar mindre roll, det som spelar roll är vilka kurser du läser.

 

Men du bör se till att du får med minst MatteC, SvenskaC och EngelskaC. Dels är det jävligt bra att ha de kunskaperna man lär sig där, även om det inte känns så när man läser kurserna. Men sen om du får för dig att läsa ngt annat på Univeristet/högskola, så brukar dessa vara sådant de kräver att man har, beroende så klart på vad du ska läsa. Dock kommer du inte in på några ingenjörsutbildningar, då krävs det fysik, kemi och biologi.

 

Men att läsa till minst nivå C i grundämnena är väldigt bra, och är bara sådana som läser typ fordon, IV och annat som kan skippa, då de inte verkar ha så höga ambitioner.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
Tack för att du tog din tid till att svara ;)

 

Det du nyss sa hjälpte verkligen!

Gotlands filmgymnasium ligger ju enda bort i Gotland och jag bor i Stockholm. Finns det inga seriösa skolor i Stockholm?

 

Eller är din skola sååå bra att man flyttar dit? ^^ isåfall, hur gjorde du? Hur gammal var du när du flyttade dit? Hur bor du? (Säger inte att jag ska flytta dit, men är bara intresserad utav hur du gjorde)

 

igen.. TACK! :)

 

Ehum.. Jag vet att när jag skulle söka fanns det något intressant i nacka. Dock har jag inte hört gott om det nu efter och dessutom är det en mediautbildning så den försvinner nog efter sommaren. Jag har också en vän i Stockholm som går på någon estet-bild med halv riktning till film.

 

Men ja! Det är den, definitivt. Inte bara skolan i sig, utan även tack vare att det är så många som flyttat hemifrån för skolans skull, skapas en otroligt bra sammanhållning i klassen. En typ av sammanhållning jag inte sett någon annanstans.

 

Jag flyttade dit ja. Jag är born and raised i Halmstad, så det är en 50 mil jag flyttade när jag var 16, sommaren efter nian slutat.

 

Och ja.. Normalt sätt brukar man inte ha så mycket krångel som jag haft, men allt är erfarenheter. Till att börja med bodde jag inneboende i en månad hos en psykiskt störd kvinna. Inte sörja för det, för hennes dotter blev en av mina bästa vänner.

 

Efter det flyttade jag till en i klassens etta och bodde med honom i två veckor. Slutligen flyttade jag till andra våningen i en villa på andra sidan stan. Där bodde min hyresvärd i våningen under och ovanvåningen delade jag med en annan tjej.

 

Efter ettan skulle min hyresvärd flytta så jag fick en lägenhet i området där jag bott tillsammans med en kompis i två veckor. Den var helt okej, dög att bo och leva i.

 

I trean däremot ville jag byta upp mig till något bättre och nu bor jag i en sjukt nice etta! Lite dyr, men precis intill skolan.

 

I övrigt. Ekonomin är en vanlig fråga. Inackorderingstillägg + Studiebidrag funkar för de flesta. Själv får jag också 2500 i månaden av mina föräldrar för att underlätta hyran för mig.

Länk till kommentar
Share on other sites

A'ight, tack!

 

Ehum.. Jag vet att när jag skulle söka fanns det något intressant i nacka. Dock har jag inte hört gott om det nu efter och dessutom är det en mediautbildning så den försvinner nog efter sommaren. Jag har också en vän i Stockholm som går på någon estet-bild med halv riktning till film.

 

Funderar också på Nacka, ganska nära där jag bor och det verkar vara bra. Vad händer efter sommaren då? (Media kommer försvinna, men vad händer med eleverna då? Händer inte detta någon gång under 2011 eller nåt?)

 

Ingen på forumet som känner till någon seriös skola i Stockholm?

 

-----------

Hade inte läst tidigare inlägg. Men nu har jag gjort det och fick en lite bättre uppfattningen av hela grejen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

diilman kolla in kulturama gymnasium, jag va i samma dilemma förra året och bästemde mig tillslut för att satsa på film. Jag va bombsäker på att gotland va det rätta men sen så fick jag höra ngt om att man typ tentar av all sdidie varannan termin och varannan så jobbar man bara med film och inget annat :/ lät lite konstigt så jag letade vidare och hittade då kulturama som ligger 5min från gulmarsplan och va jag då kunde se så hade den allt Gotland hade att utlova :) jag går nu här första året och känner mig super nöjd, ett stort plus är att vi sista året får göra våran slut film på 16mm vilket jag tror är den ända gymnasieskolan i sverige som ger ut : ) tekniskt sett så finns här det mesta pga att kulturama även har vuxenutbildningar och så länge som man smörar lite så får man låna i princip allt :P

Tror att det är öppet hus snart så kolla upp det! ses ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Annars kan du spana in Stillerska Filmgymnasium. Det är det enda gymnasiet i stockholm som enbart inriktar sig på film… Eller snarare video /=. Just nu arbetar vi endast med videokameror. HPX171 för att vara exakt.

 

Men spana absolut in skolan om du är intresserad av film. Stockholms mest hardcore filmskola vågar jag påstå!

 

http://www.stillerska.se/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 9 månader senare...
Helt rätt Gotland är bästa alternativet av de du har om du vill jobba med film i framtiden!

 

detta är helt fel, Stillerska filmgymnasiet är ett någorlunda nytt gymnasium på Lidingö, Stockholm. Både i kvalitet på filmer, lärare och läge slår det Gotland med hästlängder.

Länk till kommentar
Share on other sites

detta är helt fel, Stillerska filmgymnasiet är ett någorlunda nytt gymnasium på Lidingö, Stockholm. Både i kvalitet på filmer, lärare och läge slår det Gotland med hästlängder.

 

Och du grundar detta på följande?

 

Jag tittade runt lite på skolans hemsida för att se vad den har att erbjuda och jag ser verkligen inte vad som får dig att tro att den på något sätt skulle vara bättre eller ens lika bra som Gotlands filmgymnasium.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...