Gå till innehåll

Filmgymnasium eller inte?


Headman

Recommended Posts

Jo jag har ett problem. Jag skulle vilja gå en film gymnasie utbildning till ex. Visby eller Växjö.

Men jag vet inte om man ska gå en sådan utbildning, skulle det vara bättre och gå någon annan utbildning så det är större chans att komma in på en högskola?

Till exempel gå en natur vetenskaps linje eller något liknande?

Det är ju rätt svårt och bestämma sig, tänk om man går en filmutbildning och sedan går en på högskolan och sen så skiter sig allt, vad gör man då?

Egentligen kanske det vore bättre att gå en annan och svårare linje och sen försöka på film hög skola och om man tröttnar eller det går åt helvete så har man i alla fall bra betyg och bygga vidare på?

Hjälp mig någon!!

 

//Johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag skulle rekomendera att du tar typ natur eller liknade. Jag tänkte exakt som du när jag byte till natur från media. Så gå en natur och lägg en bra grund. Och läs film på högskolan etc. Det är mitt tips.

Håll i gång med filmandet hela tiden när du går natur så kommer du lära dig massor en då.

Länk till kommentar
Share on other sites

Går du natur kommer du uppfylla alla förkunskapskrav på högskoleutbildningar. Mitt råd är att gå natur för att sedan satsa på att komma in i någon film- eller mediautbildning på högskolenivå. Finns bl a en civilingenjörsutbilning på KTH som behandlar ämnet filmteknik (har omnämnts här på forumet) och som alla civ.ing. är det de kurser du läser på natur som är krav.

Vem vet, du kanske inte har samma intresse då som du har nu? Då är det alltid bra att ha en trygg grund att stå på.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gick först ett år på NV linjen sen bytte jag till media, natur var aldrig min grej, jag ångrar absolut inget! Det är upp till dig själv om du vill på en tråkig natur linje och läsa om vad en isotop är, eller gå media och göra film. Dessutom så går många högskolor på vad du har gjort för film inte dina betyg, finns tillexempel en film linje i Storbrittanien där dem endast kräver VG i Englska B sen får man åka ditt på en personlig intervju och visa vad man har gjort för filmer.

 

Du har dessutom enklare att komma in på en yrkesutbildning om du går media än natur, för om du går media så kan du göra ett examens arbete, och med det arbetet kan du sen söka till yrkesutbildningen http://www.kyutbildningar.se/lia/

70% av dem som går KY får jobb efteråt.

 

Allting förklarar mina lärare i den här filmen:

 

men du ska lägga på minnet att det är en tuff branch där det är svårt att få jobb.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak som många är oroliga för angående gymnasiet är "vad kan jag bli om jag går..."

Men gymnasiet (som egentligen bara är ytterligare 3års obligatorisk skola) är inte en jobbförberedande utbildning, bara du får högskolekompetens kan du gå nästa vilken jobbförberedande utbildning du vill! =) Gör som jag, gå teater med 17 brudar! ;) Man får dramaturgisk grund och högskolekompetens som om man går sam. (iallafall på min skola)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men gymnasiet (som egentligen bara är ytterligare 3års obligatorisk skola)

 

Det är inte obligatoriskt att gå på gymnasiet. Det är frivilligt. Du behöver inte gå på gymnasiet även om det i princip är omöjligt att få ett hyfsat bra jobb annars... :S

Länk till kommentar
Share on other sites

Du måste gå gymnasiet för att klassas som "utbildad" i Sverige. Altså har du väldigt liten chans att få job då du konkurerar med folk som på pappret är mer kompetenta.

 

Välkommen till din tid då frivilligt blir obligatoriskt :P

 

Jag sa ju att det är väldigt liten chans att få jobb då! :D

Men det är ändå inte obligatoriskt... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
gå något seriösare på gymnasiet..natur eller sam. när du söker dig till film sen, så skite alla fullständigt i ifall du har läst film eller natur på gymnasiet. det är vad du gör efter gymnasiet som räknas...

Det där tror jag inte på, man ska hålla på med film så mycket man kan och inte gå någon tråkig plugg linje. Det gäller att samla på sig erfarenheter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Seriösare, menar du att att läsa film är oseriöst eller.

Om du vill jobba med film i framtiden så tror jag att det som sagt gäller att samla på sig så mycket erfarenheter som möjligt.

Tror nog att högskolorna hellre tar emot en elev som gått film linje och har höga betyg än en som gått natur och har höga betyg.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där tror jag inte på, man ska hålla på med film så mycket man kan och inte gå någon tråkig plugg linje. Det gäller att samla på sig erfarenheter.

Det beror väl på vad man menar med erfarenheter och vad man vill bli. Om man har någon ambition att ägna sig åt något konstnärligt istället för något rent tekniskt så är mediegymnasium inte vad jag skulle kalla en vettig erfarenhet.

 

Plugga något helt annat än film, läs böcker, åk ut och res, gör vad fan som helst som inte handlar om att hålla en videokamera i handen; det kan du göra på fritiden. Se till att du har några historier att berätta istället för att vara en helt insnöad videonörd.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror väl på vad man menar med erfarenheter och vad man vill bli. Om man har någon ambition att ägna sig åt något konstnärligt istället för något rent tekniskt så är mediegymnasium inte vad jag skulle kalla en vettig erfarenhet.

 

Plugga något helt annat än film, läs böcker, åk ut och res, gör vad fan som helst som inte handlar om att hålla en videokamera i handen; det kan du göra på fritiden. Se till att du har några historier att berätta istället för att vara en helt insnöad videonörd.

 

/Jakob

Det är ju mycket bättre att gå en linje där man får göra det man tycker om och tycker är kul. Det räcker för att behörighet till högskolan de flesta högskoleutbildningar. Så varför ska man gå någon annan linje än media eller någon film inriktad linje när dom finns.

Jag går media, man kan få hjälp och kritik från erfarna personer. Jag får dessutom möjligheten att låna bra utrustning för både inspelning och redigering av film. Jag tror att om man vill jobba med något som har med film att göra i framtiden så ska man klart välja en linje där man får hålla på med film!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja men om man går ett film gymnasium vad får man för utbildningar och möjlighet till skola efter åt? om man får bättre och fler utbildningar om man går Natur lr något liknande så går man väll det då? Men vilket film gymnasium ger mest erfarenhet? Och mest chans till utbildning efter gymnasiet? eller ska jag gå en vanlig natur linje?

//johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju mycket bättre att gå en linje där man får göra det man tycker om och tycker är kul. Det räcker för att behörighet till högskolan de flesta högskoleutbildningar.

Ja, det där har du redan sagt, och att man inte kan få högskolebehörighet på ett mediegymnasium har jag väl aldrig påstått?

 

Så varför ska man gå någon annan linje än media eller någon film inriktad linje när dom finns.

Av de skäl som jag redan nämnt, men jag kan ju lägga till ökad möjlighet att träffa andra typer av människor. Kom igen, vi snackar ju om gymnasiet, och vad man pluggar då spelar inte särskilt stor roll i ett längre perspektiv. Det som fick mig att trigga på ditt inlägg var din bedömning av erfarenheter. Om man endast menar praktisk erfarenhet (att hålla en kamera etc), så visst, men om man vill ha något vettigt att berätta med sina filmer är andra erfarenheter långt viktigare.

 

Hur som helst, jag är inte ute efter att försöka övertyga dig om någonting, utan ville mest ge lite perspektiv åt ditt inlägg inför trådstartaren.

 

Headman: Vad är det du vill göra egentligen? Film är ett brett fält.

 

Hittills tycker jag att Fredderov har kommit med det bästa tipset. Gott om brudar i klassen är alltid ett plus.

 

Och att man kan hitta en bunt mediegymnasieelever som tar sig för bröstet och raljerar om hur tråkigt det är att veta vad en isotop är säger faktiskt mer om dem själva än om NV-programmet. Antiintellektualism i dess mest renodlade form, vilket är ganska skrämmande om de har någon som helst ambition att bli regissörer.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jakob vet exakt vad han talar om. Hur många på medialinjerna går för de verkligen älskar media och film och hur många går det för de tycker det är slappt? Finns väl 1 % seriösa på de linjerna om man ska generalisera. Vill du regissera så är det viktigare med en bred kunkspasnivå. Lets face it, ingen bryr sig vad man har gått på gymnasiet när du söker vidare på högskoler inom film senare....

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst så vill jag bli film regissör. Men har det ingen betydelse om man går en film linje lr om man går en Natur linje istället? i alla fall enligt krockis om jag fattat rätt så har det ingen betydelse. Men varför skulle det då vara svårare att komma in på vissa gymnasium om det inte har någon betydelse? (om man går ett idrotts gymnasium borde man väll ändå inte bli insläppt på en högskola med hög klass lr?).

Men krockis sa ju även att det är en viktigare sak med bred kunskapas nivå (men själv är man rätt skol trött redan). Så ska jag gå en Natur linje lr?

//Johannes

Länk till kommentar
Share on other sites

Först och främst så vill jag bli film regissör. Men har det ingen betydelse om man går en film linje lr om man går en Natur linje istället? i alla fall enligt krockis om jag fattat rätt så har det ingen betydelse. Men varför skulle det då vara svårare att komma in på vissa gymnasium om det inte har någon betydelse? (om man går ett idrotts gymnasium borde man väll ändå inte bli insläppt på en högskola med hög klass lr?).

Men krockis sa ju även att det är en viktigare sak med bred kunskapas nivå (men själv är man rätt skol trött redan). Så ska jag gå en Natur linje lr?

//Johannes

 

 

Det är väl bara du som kan avgöra om det har betydelse eller inte. Liksom går du media får du en del bra kurser som har med film att göra men det går nästan lika bra att läsa in det själv, i alla fall de lägre kurserna typ A och B. Jag går själv samhäll och tycker det är perfekt, sedan har jag rörlig bild som individuellt val, men om jag ska vara ärlig så är det inga nya grejer, läser man filmskolan på voodoofilm så är Rörlig Bild A ingen utmaning överhuvud taget.

 

Om du är skoltrött tycker jag inte att man ska välja en linje som Natur, eftersom det förmodligen är den jobbigaste linjen av alla.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag läser Media för att få så mycket erfarenheter och kunskaper som möjligt inom film och jag satsade på det p.g.a att jag vill jobba med film i framtiden.

Om du är säker på att du vill bli något inom film är det ju såklart bättre att läsa media eftersom du både lär dig saker inom film och du visar ett intresse för det också (eftersom du har valt den gymnasielinjen).

Jag ser inte varför jag som hade tänkt jobba inom film, ska läsa natur, samhäll eller teknik, det ska dem som är intresserade av det läsa.

Alla mediaelever behöver verkligen inte vara oseriösa heller, jag hade 270 poäng i högstadiet ( 8 MVG ) men väljer media och försöker få så mycket poäng som möjligt nu i gymnasiet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med Zapper till fullo och om du säger att du redan är lite skoltrött så är ju media perfekt, där får bara att hålla på med det man tycker om gör att du känner dig mycket mer motiverad och når bättre resultat i de plugg ämnena som finns, om du vill ha mer kunskap kan du ju på individuella valet välja till några kurser som du känner att du vill ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...