Gå till innehåll

Min film sprids på internet


lilla_farbrorn

Recommended Posts

En musikvideo jag gjorde som skolprojekt med bandet "Bullet for my Valentine" har börjat spridas på internet och jag har inte några rättigheter att visa videon kommersiellt. Kan jag som upphovsman för filmmaterialet åtalas för upphovsbrott trots att det inte är jag som laddat upp filmen på internet?

 

Jag har visserligen spridit den till vänner och bekanta som i sin tur har skickat vidare osv..

 

Vad är det som gäller. Är det personen som laddar upp, eller jag som måste hålla koll på mina kopior?

Länk till kommentar
Share on other sites

Aj, förstår hur det känns. Men det är ju trots allt inte du som har spridit ut det på internet, alltså du har inte lagt ut den så allmänheten får tillgång till den. Men det lär väl inte bli så mycket problem tror jag. Kan inte säga så mycket mer om "den svenske lag" då jag inte följer den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag vill ändå göra rätt för mig. Om jag någon gång börjar få ett namn så finns det redan där överallt - på grejer jag inte äger rättigheterna till.

 

Nej, sannolikheten är inte stor att jag skulle bli åtalad, men det handlar ändå om ett lagbrott som någon har brutit emot eftersom filmen finns på internet. Hur många som redan brutit mot lagen struntar jag i, jag vill göra rätt för mig.

 

Jag är fortfarande intresserad över att få veta svaret på min fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

Intressant tråd. Jag har råkat ut för ungefär samma sak. Gjorde i mina yngre dagar en musikvideo där jag mimade och fulade mig till en låt som någon annan har gjort, bara för skojs skull i ren tristess. Delade med mig av den till några (kanske 2-3 stycken) av mina polare. För några dagar sedan fick jag höra att den videon finns lite överallt i vårt avlånga land och att folk sprider den som galningar.

Det var en kul grej då men nu önskar jag helst att den var ogjord just av samma orsak som lilla_farbrorn nämner.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är låten "Tears Dont Fall" med Bullet for my Valentine som vi gjort vår egen musikvideo av. Alltså; vi äger inte rättigheterna till musiken, däremot allt filmmaterial.

 

Måste nog förtydliga mig igen, jag är inte alls orolig, det är bara en undran jag har. Har jag inget som helst ansvar, tänkte jag lägga upp filmen under "Kolla min film". Trots att det är ett skolprojekt och inget offentligt projekt som skulle visas för fler än skola och kamrater är jag ändå stolt över min lilla film på 7 minuter.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra att du respekterar upphovsrätten!

 

Hur är det med rättigheterna till denna film då? :) http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=2338&highlight=Los+Medicamentos+Calmantes

 

Haha, ja du... det är ju din server som står för utdelningen av den där. När jag och kompisarna laddade upp den där hade vi ingen större koll på upphovsrätt och sen dess har den legat där.

 

Vad jag vet så finns det ju en del upphovsskyddad musik i filmerna du har på sprocket och vem som står ansvarig om Pontén knackar på dörren vet jag inte. Just i det fallet tror jag faktiskt att ingen nånsin kommer bry sig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där med upphovsrätten kan vara ganska luddigt och inte alls så självklart alltid. Som ett exempel kan jag nämna en film jag gjorde för inte så länge sedan där jag fick använda musiken så länge filmen inte fick en vid spridning.

 

Ca. 400 personer har tittat på just den filmen. Vad är vid spridning 1000, 10000 eller 100000 personer? En filmfestival där kanske 300 - 500 personer ser filmen?

 

Blev lite OT men upphovsrätten kanske inte alltid är svart eller vit?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...