Gå till innehåll

Musikprogram


Siggva

Recommended Posts

Nuendo, Cubse, Logic, Pro Tools, Fruity Loops, SAW, Reason, ReBirth, Mad Tracker, KCS, Sonic Solutions, Ensoniq Paris, Sec´D, Soundscape...m.m. i det oändliga.

Vad som funkar bäst för dig beror helt på vad du är beredd att lägga & hur du föredrar att arbeta.

Har du arbetat nåt alls med musikinspelning & arrangemang sen tidigare? Vad har du för budget att lägga på ditt musicerande?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju lite skillnad på "att lägga några tusenlappar" och "gratis". Har du tänkt jobba med mjukvarusynthar och midi så är väl reason att rekomendera. Eller möjligvis Cubase om du även vill spela in något själv. Cubase finns ju även i lite olika lightversioner som är helt ok.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kör också med Reason och förespråkar det eftersom det redan kommer med ljud från så många olika genrer. Man kommer långt med det, men ska man spela in sång eller instrument måste man köra det tillsammans med något annat. Jag använder Reason mest som "smör och bröd".

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...
Det finns ju jättemycket bra program till PC också, egentligen bara Logic (och för filmredigering FinalCut) som bara finns för mac (tror jag). Så behöver icke vara ledsen. =)

 

 

Haha nej ja e inte lessen, men alla vet ju att mac leder i utveckling av super program, dem är ju ett sekel framför pc, ska köpa en mac så fort jag får råd:D

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha nej ja e inte lessen, men alla vet ju att mac leder i utveckling av super program, dem är ju ett sekel framför pc, ska köpa en mac så fort jag får råd:D

 

Nja, jag är visserligen Mac älskare, men nog har jag suttit och gjort bra grejer på PC också, dock så gillar jag Operativ-systemet mycket bättre... blir ofta rent arg då jag sitter vid PC (gör det rätt ofta också).

 

Så jag tycker nog du skall testa rätt ordentligt innan du köper.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja, jag är visserligen Mac älskare, men nog har jag suttit och gjort bra grejer på PC också, dock så gillar jag Operativ-systemet mycket bättre... blir ofta rent arg då jag sitter vid PC (gör det rätt ofta också).

 

Så jag tycker nog du skall testa rätt ordentligt innan du köper.

 

Haha! jo klart ska jag testa först, men jag kan ju verkligen hålla med om operativ systemet, "Fucking WINDOWS!!!!" funderat på att göra en parodi film på bara alla jäkla fel i WINDOWS!:D

Länk till kommentar
Share on other sites

...funderat på att göra en parodi film på bara alla jäkla fel i WINDOWS!:D

Finns ju redan dessa: :)

Fler här: http://www.apple.com/getamac/

 

Sen finns ju även denna "Why Macs Suck": :)

 

Själv glider jag nog över mer och mer åt Mac fast inte när det gäller musikskapande.

Där finns fortfarande fler alternativ när det gäller prg & pluggar mm till pc.

Fast mitt huvudprg Nuendo funkar ju både för pc & mac - bara att flytta över donglen.

Ska bli intressant att se vad Vista har att erbjuda. Har noll koll på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns ju redan dessa: :)

 

Själv glider jag nog över mer och mer åt Mac fast inte när det gäller musikskapande.

Där finns fortfarande fler alternativ när det gäller prg & pluggar mm.

Fast mitt huvudprg Nuendo funkar ju både för pc & mac - bara att flytta över donglen.

Ska bli intressant att se vad Vista har att erbjuda. Har noll koll på det.

 

jo men det är ju alltid kul att ha gjort en egen:)

 

Jag har lite koll över Vista, har betan, det är inte så mycket nytt mest bara ny design såvitt jag har förstått, ganska frän, men jag överlever med XP;)

Länk till kommentar
Share on other sites

hmpff... jo må så hända att pc inte har det, men "värdig", vem tror du att du är igentligen??

 

Det är alltid huggsexa mellan PC-folk och Mac-användare, och den brukar drivas på den där rätt så sarkastiska tonen. Det finns en lite tydligare förklaring till varför Logic inte finns till PC, nämligen så att Apple (som tillverkar mac) köpte upp Emagic (som tillverkar Logic) för ngt år sedan, å vips lade man ned PC delen då den tydligen var för kostsam... många andra anledningar har man hört också.

 

Ta det tidigare inlägget med en nypa salt... den där typen av påhopp från "båda sidor" är rätt vanliga och ofta med glimten i ögat (fast säg inte gärna att min mac inte är bra... hehe).

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är alltid huggsexa mellan PC-folk och Mac-användare, och den brukar drivas på den där rätt så sarkastiska tonen. Det finns en lite tydligare förklaring till varför Logic inte finns till PC, nämligen så att Apple (som tillverkar mac) köpte upp Emagic (som tillverkar Logic) för ngt år sedan, å vips lade man ned PC delen då den tydligen var för kostsam... många andra anledningar har man hört också.

 

Ta det tidigare inlägget med en nypa salt... den där typen av påhopp från "båda sidor" är rätt vanliga och ofta med glimten i ögat (fast säg inte gärna att min mac inte är bra... hehe).

 

Haha, vilket fientligt samhälle vi lever i;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis när jag köpte mac så var jag helt frälst, inget krångel, allt bara funkar till skillnad från pc. Nu har jag haft lika mycket strul med mina och andras macar (senast idag) som jag haft med pc och känner att dator som dator, det finns gånger de krånglar lika mycket :(

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...