Gå till innehåll

35 mm "stum"


kingen

Recommended Posts

Har plötsligt fått ev tillgång till 35mm kamera ARRI utan ljud dock!

Tyvärr kan jag bara dv/hdv,men blev plötsligt mycket sugen på riktig film av nån "magisk" anledning!!Så här kommer nåra nybörjar frågor:

Hur synkar jag dat tex?

Ingen videoout,är det bara sökarglutt som gäller förutom "live"

Ger en sån här kamera "35mm" kvalitet bildmässigt (4k eller?)

Svara nån kunnig om ni ids.

MVH/Kingen aka fredrik öberg

Länk till kommentar
Share on other sites

Har plötsligt fått ev tillgång till 35mm kamera ARRI utan ljud dock!

 

Alla filmkameror är utan ljud, ljudet spelar man in separat.

 

Hur synkar jag dat tex?

 

I redigeringsprogrammet i din dator.

 

Det till det man använder en sk. "klappa". Man "klappar till" i början av scenen och får då ljuden inspelat och filmar det med filmkameran samtidigt. I redigeringsprogrammet letar du upp "klappljudet" och synkar det till bilden där klappan klappar till. Då har du ljud och bild synkroniserat för den tagningen.

 

Ingen videoout,är det bara sökarglutt som gäller förutom "live"

 

Du tittar i sökaren. Vill du ha ut en bild till en skärm så får du använda en videotap. Det är en liten kamera som filmar sökaren och visar upp det på en skärm.

 

Ger en sån här kamera "35mm" kvalitet bildmässigt (4k eller?)

 

Hmmm, du frågar om en 35mm kamera ger 35mm kvalitet?

Är det en kuggfråga eller? ;)

 

Men hur sedan kvaliteten ser ut beror på en del logiska faktorer som: Ljussättning, skärpeinställning, exponering, vilken optik man använder och vilken kvalitet man scannar filmen till.

 

Rent spontant kan jag bara säga: Glöm 4k scanning. Var glad om du har råd att ens filma och scanna 35mm film "normalt". Filmen kostar en hel del... Och att scanna till 4k är inte att tänka på om man inte väldigt gott om pengar och inte vet vad man ska göra med alla sedlar som ligger och skräpar (typ). Det är i alla fall definitivt inget man övar med och provar sig fram. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...