Gå till innehåll

Pågående filmprojekt


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Jag sitter framför datorn och har ganska tråkigt så jag kom på att det vore kul att se vad ni på forumet håller på med för filmprojekt just nu. Skriver ni manus eller är ni ute och filmar? Berätta!

Man kan skriva..

 

..vad filmen handlar om

..hur lång den ska bli

..vilken budget man har

..om det ska bli en kortfilm, långfilm eller dokumentär

..vilken utrustning man använder. Kamera? Ljud? Kranar eller vagnar?

 

Alltså allt som har med filmen att göra.

 

Själv håller jag och några polare på med en kortfilm som planeras bli 30 minuter. Vi skriver än så länge manus och planerar att filma allt utom en scen i sommar. Det handlar om en mentalsjuk person som rymmer från ett vårdhem, sedan mördar han. :)

Det kanske låter lite ruttet men vi har en bra idé, tro mig. Till detta projekt tänkte vi också söka stipendium och gubben vi pratat med säger att vi har stor chans att få pengarna. Riktigt hur mycket vi ska söka vet vi inte än.

 

Vad håller ni andra på med för tillfället?

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Har många projekt på idéstadiet, men inte så mycket mer. Har förresten inte hållt i en kamera på ungefär två år så jag har lite abstinens - mycket annat har kommit i vägen (mest positivt, dock). Denna sommaren ska jag försöka ta tag i "problemet" nu när nya voodoofilm.org läggs upp och jag får lite mer fritid över. Kan ju berätta lite om dessa filmprojekt.

 

* Vi tänkte göra en film under parollen Voodoo Film (för första gången på två år) om ett visst tema, i dagsläget "familjen". Vi är tre personer och vi ska skriva några delar var och sätta ihop det till något sketch- & spelfilmsliknande trams. ;) Lite i stil med HippHipp! skulle jag vilja säga.

 

* Jag har några projekt som ligger på hårddisken som jag skrev våren 2000, en komplett kortfilm om en fest som spårar ur med rasistiskt tema och en annan om en taxichaufför i episk berättelse som man följer med. Konstigt nog har den också ett budskap om rasism och fördommar. Jag säger konstigt eftersom jag brukar skriva förvridna och sjuka berättelser utan direkt "normala" budskap, men någon gång ska vara den första (eller andra?).

 

Det jobbiga dock, är att jag normalt sett alltid fotar. Jag är fotomänniska och jag föredrar att operera kameran, styra ljuset och gnälla på mikbommens skuggor. Nu skriver jag manus och det är inte det jag vill göra, även om det är kul att skapa berättelser också. ;)

 

Budgeten är såklart lågbudget och jag föredrar korta filmer framför långa, max 20 minuter. Kamera blir förmodligen en DVCam eller Beta. Kran/vagnar et cetera behövs inte i dessa filmer. I alla fall inte när jag visualiserar i huvudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på att förbereda filmandet av ett kort dialogbaserat drama som signaturen Ed postade här på forumet för nåt år sen. Eftersom han inte hade för avsikt att filma det och jag tyckte det var bra så fick jag göra det istället. Det är resultatet av ett lyckat samarbete över Internet alltså. Uppmärksamma forumbesökare har sett diskussionen om manuset i en annan tråd här.

 

För tillfället håller jag på att samla ihop team och skådespelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller på att renskriva två manus, ett långfilmsmanus och ett novellfilmsmanus. Och sedan har jag börjat ett nytt manus som jag skrivit 30 sidor på som jag håller på med.

 

I övrigt håller jag på med slutredigeringen till en tävling som kallas Vårrullen (någon annan som ska vara med) där Jarowskij delar ut ett stipendium på 10.000 kronor.

 

Sedan håller jag på och ska ljudlägga klar en kortfilm som är färdig som ska skickas iväg till regionsfestivalen i Västernorrland för tävling om att komma till Novemberfestivalen.

 

Sedan planeras ett kort dialog-baserat kortfilmsmanus.

 

Samt att jag håller på med min andra animationsfilm... :)

 

Många askar i elden just nu. Rolig tråd, kul att se att folk gör saker, jag ska lägga upp lite av projekten jag gjort senare när jag fixat en bra server, hoppas ni andra gör det med.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

..vad filmen handlar om

Det kommer vara lite av en slutscen ur en längre film. Men inslag av Mafia, snipers och misslyckade nervösa loosers. hehe

..hur lång den ska bli

ca 10minuter

..vilken budget man har

så gott som ingen alls

..om det ska bli en kortfilm, långfilm eller dokumentär

kortfilm

..vilken utrustning man använder. Kamera? Ljud? Kranar eller vagnar?

Kamera = 2 x canon xm2

hemmabyggd steadicam

kanske en jibkran om vi hinner bygga

och allt skall utspela sig på ett gammalt militärt övningsfällt.

 

Lite tråkig info kanske men mer skall komma upp på www.vigilantefilms.tk så fort jag hinner göra en ny sida.

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller för tillfället inte på med någon filmning utan bara manus. Har flera manus på G, fast det som jag lägger ner mest "effort" på är nog en drama/thriller som handlar om en liten stad där en serievåldtäktsman härjar. Storyn fokuserar mest på de boende i staden och deras tankar, och inte polisens jakt på våldtäktsmannen. Den skulle kunna beskrivas bäst som en blandning av "Summer of Sam" och "Irréversible".

 

När väl manuset blir film blir det förmodligen antingen en lång kortfilm eller en kort långfilm,..nånstans däremellan. Och någon budget är det förmodligen inte att tala om, och utrustningen som ska användas blir nog därav inte alltför avancerad.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Skriver och påtar på ett manus med arbets namnet Betongberättelse.

 

En långfilm om en ung man som hamnar allt djupare in i den undrevärlden, samtidigt som hans mamma är dödligt sjuk i cancer.

 

De första 28 sidorna ligger upp på kolla mitt manus om någon är intresserad.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag ska precis med några kompisar göra en StarWars film och nu håller jag och min en annan på att skriva klart manuset och vi planerar att vara klara med inspelningarna starx efter sommarlovets början, hoppas det går vägen :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har nyligen avslutat en musikvideo (som diskuteras på http://www.voodoofilm.org/forum/topic.asp?topic=1034) och tar för närvarande mest små videofotografjobb för att klara av hyran.

 

Ska filma informationsfilm till sommaren med en budget på runt 30 000. Förmodligen MiniDV och en hel del grafik i flash eller liknande. Börjar också bli sugen på musikvideo igen. Har köpt ny dator nu så jag kan redigera hemma så förmodligen blir det något till sommaren... Då handlar det om MiniDV och hemmadatorn och försöka få det att se så proffesionellt ut som möjligt.

 

Har egentligen en hel del kortfilmsidéer, men det kräver så otorligt mycket jobb så det får nog vänta ett tag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...