Gå till innehåll

Tre sätt att döda en gris (03:30)


Danell

Recommended Posts

Tja!

 

Detta är en film vi gjorde i skolan. Övningen var att man skulle berätta en kort handling på tre olika sätt. Vi valde handlingen: En tant som dödar en gris. Som vanligt så kunde vi inte bara göra en lätt filma av det utan vi gjorde det hela som en liten kortfilm. Och så la vi ner mycket mer jobbän vad man skulle göra göra. Tänk på det att det inte är en bra film på det sättet utan att den bara är lite underhållande.

 

Jag tycker filmane blev riktigt kul och häftig då den innehåller en hel del effekter. Jag hoppas ni tycker det samma. SE DEN!

 

Se filmen på våran hemsida:

http://www.crazypictures.se/grisen.htm

 

Kolla gärna runt o se mer filmer!

 

http://www.crazypictures.se/grisfram.jpg

http://www.crazypictures.se/ladda.jpg

http://www.crazypictures.se/grisen.jpg

 

TITEL: Tre sätt att döda en gris

LÄNGD: 03:30

FORMAT: .wmv

STORLEK: 22MB

 

P.S. SE GÄRNA VÅRA ANDRA FILMER SOM t.ex: "EN BIT" på:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=11095

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för komplimangerna!

 

Matrix effekten (bullet-time) är gjord (som jag skrev ovan) på det vanliga "ställ upp en kamera o låt personen hoppa flera gånger o flytta kameran mellan varje"-sättet. Ett måste är att man kör ett lager för varje person som är med och en för bakgrunden. Sedan klipper du ut personerna och ersätter bakgrunden med typ blått/grön. Sedan morphar du mellan alla bilder i ditt morphprogram. Även bakgrunden. Sedan lägger du ihop alla klipp, sätter på en key-effekt för att få bort den blåa/gröna bakgrunden på personerna och sedan är det klart.

 

Som det kanske märks på våran så hade vi inte den bästa bakgrunden. Man ska egentligen ha en så platt bakgrund som möjligt och inte en massa saker med olika avstånd från kameran. Det blir fel i morphningen då och det ser ut som om bakgrunden dras ut bakom dem. Därför la jag på lite radial blur i kanterna på bilden och fick en lite mer "rör" liknande effekt på det. Kan vara coolt man jag gillar det inte eftersom det är meningen att effekten ska vara stilren och man ska se allt.

 

Svårare än så blir det inte. Bästa sättet att lära sig är att prova sig fram. det har jag gjort. Detta är min tredje fejkade bullet-time effekt och det är först nu som man börjar lära sig hur det funkar. Men nog om effekter.

 

Vi har också märkt att vi har haft problem med att folk tyckt synd om grisen. Speciellt p.g.a den sista delen. Dramat. Det var ju inte meningen men det är ju också lite kul ;)

 

 

Mer komentarer?

Länk till kommentar
Share on other sites

Morph man 4. Funkar riktigt bra. Tror inte det är så dyrt ;) Kraft i pistolerna är något jag arbetar mycket med. Jag gillar verkligen att ha rejält med tryck. Genom att bara använda wiggler i AE så får du lätt den effekten. Lite motion blur aktiverat o det ser duper ut. Jag brukar även göra mantelrörelsen också i datorn eftersom vi inte har några sådanna vapen som har mantelrörelse. Men det är en betydligt mer avancerad sak och det orkade jag inte med i ett skolprojekt. Men det får ännu mer kraft i skotten.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag vet men såhär ligger det till:

 

Vi skulle göra en handling i TRE olika genrer. Och så är det tre sätt som hon tänker ut att hon kan döda grisen på. Där av tre sätt.

 

Jag vet att det är dåligt men av tanke på skolprojektet skulle vi inte kunna döpa den till fyra sätt att döda en gris. Läraren skulle förvänta sig en fjärde genre men det är det inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

De är filmade med en månads mellanrum. En bit först.

 

Jag är faktiskt stolt över båda. På olika sätt. En bit överraskade mig själv över hur bra vi lyckades göra ett enkelt drama dom ändå var gripande. O Tre sätt... var bara till för att visa att vi kan berätta en film. Inte handlingen. Vi arbetade med handlingsplan och berättarplan i skolan, därav projektet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den välkända "hoppa, flytta kameran, hoppa, flytta kameran o.s.v och sedan morpha mellan bilderna. Och jag vet att handlingen är kass, vad kan man berätta på 45 sek. Saken var ju den att göra en handling i tre olika genrer

 

Hehe, ok. Bra jobbat iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hehe. Det är en rolig historia :)

 

Han som spelar tanten skulle slänga sig sådär i ca 20 bilder. Vi hade lagt ut tre stora kuddar framför honom så han kunde släönga sig på och sedan skulle vi ta en tom bild för varje hop o ta bort kuddarna.

 

Men efter tredje hoppet missar han kuddarna och landar rakt på armbågen. Man hörde verkligen hur den smällde till när han slog i betonggolvet! När vi gick fram så var hela hans armbåge uppsprucken och man verkligen såg något vitt där inne. Kul va? Så lasarettet nästa för honom och sy i armbågen!

 

Men vi var tvungna att filma vidare. Så det fick bli fotografen som fick ta på sig den fula morgonrocken och hoppa. Så varje gång det är någon som slänger sig i filmen är det fotografen!

 

Så, som svar på din fråga. Nej vi hade inga vajrar utan fotografen slängnde sig ca 20 gånger på ett par kuddar på ett betonggolv

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...