Gå till innehåll

16:9 eller 4:3 format ???


Jasto

Recommended Posts

Jag lite funderingar på Widescreen, det verkar som att alla tv appareter kommer att bli Widescreen i framtiden.

 

Då kanske man skall tänka lite framåt och börja redan nu använda detta 16:9 format i stället för 4:3 ???

 

Jag har en Sony TRV 14E och kan välja mellan dessa två format, hittils så har jag filmat i 4:3 formaten.

 

Vad tycker ni som kan detta ?

 

Vilket format filmar ni i ?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan man filma i 16:9 så bör man väll göra det.

 

Är ju som farbron säger med; Bättre film känsla! *skadar ju inte då man gör film*

 

 

Men för folk som har widescreen tv's så passar det ju bättre med en 16:9 format. Kör man med 4:3 på en widescreen tv så förstoras ju ioförsig bilden upp men det gör ju att saker blir större eller fetare/bredare än vad dem egentligen är.

 

Men jag tycker som sagt att gör man en story film så passar det ju väldigt bra med widescreen, kvittar om man har wide eller inte!

Länk till kommentar
Share on other sites

Det finns fördel att filma i 4:3 fast för 16:9 komposition. I efterarbetet när man lagt på en 16:9 mask kan man flytta bilden upp och ner en hel del och på så sätt ta bort saker som kanske kommit med i bild av misstag.

 

Själv har jag bara filmat i 4:3 innan men håller nu på med vårt första projekt inspelat direkt i 16:9 och då gäller det att tänka på vad man har i bild.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Ett lite tips vad det gäller att filma i 16:9 format. Många kamrer kommer med så kallad "widescreen funktion", men oftast blir det 4:3 format med två svarta streck. Vill man filma i äkta 16:9 format bör man köpa ett vidvinkels objektiv till sin kamera.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har stora problem med detta. Jag vill ha 16:9 format i min film men om jag filmar direkt i det formatet tas de svarta remsorna bort i redigeringsprogrammet och då blir det svårt att lägga på effekter med AlamDV eftersom man måste tänka på att filmen blir normal igen när man är klar.

Att lägga på svarta remsor senare blir aldeles för jobbig eftersom det blir svårt att tänka på det när man filmar eftersom man hela tiden måste se till att inget hamnar under remsorna.

 

vette fan hur jag ska göra

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Hur gör man äkta 16:9 format av ett 4:3 format.

Inte så att bilden trycks ihop så att allt blir brett och fult.

Utan så att den ser normal ut som på de flesta TV - program

och filmer.

 

Kan man göra detta i Adobe Premiere 6?

 

Vill gärna ha svar.

 

Från Steiven

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...