Gå till innehåll

Skräcknatt på SVT


Anhool

Recommended Posts

02.50...... Är det någon mer än jag som tycker att filmen nästan blir bättre när man ser den på TV än DVD? Lite som när man hör en bra låt på radion.

 

den kan vara chocken över att det finns fler som uppmärksammat kvalitén

Länk till kommentar
Share on other sites

02.50...... Är det någon mer än jag som tycker att filmen nästan blir bättre när man ser den på TV än DVD? Lite som när man hör en bra låt på radion.

 

 

Nu när du säger det så, ja, faktiskt. När TV4 visade theatrical cut-versionen av Fellowship of the Ring, då tittade jag på den även fast både den och extended version stod i filmhyllan. Helskumt.

 

Exorcisten, Terror på Elm Street och Evil Dead. Det kommer bli en rolig natt.

Länk till kommentar
Share on other sites

2 nackdelar med att se film sänt från tv... bortsett från det uppenbara: reklamen...

 

1. PAN-SCAN(!!!) även fast det börjar bli bätre så är det fortfarande fruktansvärt när man upptäcker att halva bilden bara klipps bort :(

 

2. ljudet... nästan största anledningen att jag ser film på datorn är att jag har en 7.1 anläggning där (ingen film jag sett utnyttjar mer än 6.1 dock och den sjätte kanalen sitter på ett annat ställe) medan tv-n endast har de inbyggda 2.0... men även där börjar det bli bättre med digitatv som sänder 5.1 ljud...

 

men annars så är väl TV ganska bra... även fasst jag mer och mer sällan tittar på den :( till det stora förtretet att jag ändå ska betala in försenade tv-avgifter för en apparat som mer och mer sällan används för annat än en tredje monitor till datorn när jag inte behöver mer än 2 ljudkanaler... (jag har ingen standalone-dvdspelare)

 

Förresten så tycker farsan min att det ofta skulle behövas reklampauser i filmer så att han kan gå å pissa å hämta öl med mera utan att behöva missa nått. Alternativet är ju antingen en inbyggd interlude (5 minuter paus är med i min dvd av 7 samuraier ;)) riktigt långa filmer är ju uppdelade på flera skivor... eller att helt enkelt använda pausknappen på fjärrisen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

två andra nackdelar är att man tvingas till dålig svensk översättning som distraherar ögonen även om man försöker att inte läsa den (speciellt när den är placerad så man kapar av halva om man har widescreen tv), och att man inte får bestämma vad man ska se eller när.

 

sen var det ju det där med icke-anamorfisk bild också...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag som ser SVT via viasat eller markbunden digitalteve tycker svt har bästa ljudet. Det enda jag tycker är lite dumt med tv-film är att texten är hårdkodad i bilden. Fast SVT har väl rätt hygglig textning? De satelitsända sverigekanalerna är ju rena skämtet. Fast det är för sent för mig mitt i natten. Gammal gubbe sover gott om natten. Fast nu kanske min usb-teve-mottagare skulle kunna komma tillnytta. Spelar in teve på datorn i mpeg2 direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fast nu kanske min usb-teve-mottagare skulle kunna komma tillnytta. Spelar in teve på datorn i mpeg2 direkt.

 

Har funderat på att köpa en sån, så behöver man inte ha hårddiskdvd-spelare, tycker dom är lite dyra får vänta till priset gått ner...Hur blir bilden med usb mottagaren då?

Länk till kommentar
Share on other sites

jo översättning var det ja... såg Cigarrette Burns på hyrdvd från videoteket, och jag stängde till slut av textningen efter att dom bland annat översatt "screening" till "filmning" och liknande... Klassiker är ju "wrist" och "vrist", Jack Bauer i senaste säsongen av 24 har jag för mig, hans polare och troligtvis framtida svärson har hackat av sig handen och texten antyder sen att det var foten :( dom tittar ju inte ens på bilden när dom översätter!!!

 

En annan klassiker är "where would" som blev i en förortsdrama "varulv"...

 

Det tycks som att det saknas korrekturläsning på textningar...

 

Det stör mig lite att SVT ska vara så mycket bättre på ljudfronten än filmkanalerna, (jag har ingen separat ljudprocessor ändå för att ta tillvara på signalen) och både SVT och TV4 var långt före TV1000 med att sända anamorfisk bild... tv3 kanal5 och ZTV är värst när det gäller bilden, dom kör ju nästan bara panscan.

Länk till kommentar
Share on other sites

tycker dom är lite dyra får vänta till priset gått ner...Hur blir bilden med usb mottagaren då?
Jag betalade inte mer än 480 spänn eller nått sånt. Det tycker inte jag är dyrt med tanke på att den tar emot markbunden digitalteve (de fria kanalerna). Bilden blir helt ok åtmintone när jag tittar på teve. Jag såg inga defekter med blotta ögat. Jag köpte den under fotbollsVM för att kunna hålla koll på matcherna medan jag var på jobbet. Jag har inte testat att spela in med den ännu.
Länk till kommentar
Share on other sites

den kan vara chocken över att det finns fler som uppmärksammat kvalitén

 

Det är väl ändå en och annan i världen som insett Sam Raimis talang? :) Han toppar ju dom flesta löneligor idag och är en av Hollywoods rikaste och mest inflytelserika regissörer. Dels genom sina egna filmer (Spiderman osv) men också genom sitt produktionsbolag (som är samma bolag han startade med Robert Tapert för Evil Dead) som ligger bakom massor av filmer och TV-serier. Xena och hans andra TV-serier har ju inte precis gjort honom fattig. Bara Evil Dead-filmerna har ju spelat in miljarder i dagsläget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl ändå en och annan i världen som insett Sam Raimis talang?

Är det inte Evil Dead 1 där han har zombien i slutet som smälter, men han har klippt ihop och skarvat tre bilder över ansiktet för att få tre olika typer av specialeffekter (bl.a. en del av ansiktet ruttnar i stop-motion, en annan sprutar blod och den tredje kommer jag inte ihåg nu).

 

hur gammal var han när han gjorde det? 21?

 

Där ser ni ungdommar här på voodoo vad ni har att leva upp till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl ändå en och annan i världen som insett Sam Raimis talang? :) .

 

du har så rätt, dock var det inte någon eller något specifikt jag syftade på. Min tanke var mer rent allmänt grundad på nemos uttalande: "Är det någon mer än jag ..... Lite som när man hör en bra låt på radion." Do I make any sense? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Alright, jag och en vän skulle se de där tre filmerna. Men hon somnade....sen när var det tillåtet att somna på samma sätt som pensionärer gör när man är 27. Det kändes alls icke så party som det skulle.

Dagen efter kände jag mig som en vandrande döding...och lite elak.

Detta på min systers födelsedag minsann.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...