Gå till innehåll

"Satsa" på filmutbildning eller skaffa sig en annan grund att stå på först?


Eskimo

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Jag är ny här, det här är första inlägget jag skriver! Verkar vara en massa schysst folk här =)

 

Jag är 18 år, gick musikinriktning på gymnasiet och musiken är det jag ägnat mig mest åt och tyckt om. Mitt filmintresse har vuxit fram under det senaste året.

 

Jag hoppade på en ekonomutbildning nu direkt efter gymnasiet, mest för att det var "säkert" och "en bra grund att stå på" och för att mina föräldrar pressade på lite. Nu har jag insett att det inte var bra för mig, att jag längtar efter det estetiska och konstnärliga skapandet.

 

Sen jag såg Garden State i somras blev jag jätteinspirerad, och har haft en önskan att börja lära mig mer om film. Började läsa en bok om filmmanus, verkar grymt spännande! Frågan är vad som är önsketankar och vad som kan bli verklighet? Mitt problem är att jag inte riktigt vet om det är film eller musik (eller grafisk design, verkar också spännande) som jag vill satsa på. Allt det "konstnärliga" lockar, tyvärr är jag också en sån som är lite rädd att det inte ska gå att försörja sig. Tror det beror lite på att mina föräldrar pressat på.

 

Lite livs- och identitetskris... tar gärna ett gott råd!

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom du inte jobbar, har barn eller något annat som tar en massa tid så har du möjlighet att syssla med film parallellt med studier. Det går väl snabbare fram om man får göra film som en del av utbildningen, men får man inte det så kan man ju göra det på fritiden. Så om du är rädd för att satsa 100% på film (genom att gå en filmutbildning eller skita i studierna för att kunna filma på heltid), så är det ingen katastrof, särskilt eftersom du fortfarande är väldigt ung.

Länk till kommentar
Share on other sites

Film-musik-måleri, tror jag är av samma kreativa sort. 18-år, för tidigt för en livs-identitetskris. Vilcans har rätt. Du ska syssla med film på fritiden. Utbildning musik som är en del på gymnasiet ska du gå vidare med. Filmutbildningar kan vara något som styr dej in åt fel håll. Ungefär som en målare går på konstfack, blir ingen konstnär, men lär sig grunderna. Grunderna för film kan du lära dej genom erfarenhet på fritiden. För att bli en bra filmare eller regissör ska verkligheten runt omkring dej vara inspiration för att bli bra. Res mycket utomlands om du kan. Ej semesterorter. På fritiden ska du filma mycket naturligtvis. Ett jobb deltid, natt, köra taxi. Den bästa källan och termometer på hur folk mår. Ett fåtal människor blir rika på sitt måleri, sin film och att göra musik.

 

Lycka till

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Tror mitt problem är att så fort jag tycker nåt verkar spännande får jag för mig att jag måste satsa 100 % på det, och sen får jag lite panik över att jag inte vågar eller kan osv.

 

Tack så mycket för era tips och råd! Uppskattar det verkligen. Är det fler erfarna filmare som har råd lyssnar jag gärna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ingen erfaren filmare men jag hoppas kunna ge lite råd ändå! ;-) Tycker det var bra att du lyssnade på dina föräldrar! Allt du lär dig i livet kan du han använding för om du jobbar med film. Om du t ex jobba med en seriös filmproduktion i framtiden så sitter kunskaper i ekonomi som en smäck! Dessutom ska man inte underskatta de erfarenheter och kontakter man får i universitetslivet. Och som jernby och vilcans redan påpekat: du är fortfarande ung och har massor med fritid att lägga på ditt filmande.

 

Ett bra sätt att få vissa grundläggande kunskaper om film är att läsa och skriva flitigt här på forumet. Man får kanske ingen djup förståelse, men det kan vara en fördel om man åtminstone har talats om olika begrepp och teorier.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Jag står lite inför samma dilema...fast jag går bara gymnasiet. Just nu tycker jag att skolan tar aldeles för mycket va min tid.

Jag går estetisk teater men har som mål att söka in till NYFA, vilket kommer kosta min en bra slant. Så under de senaste dagarna har jag börjat fundera över att hoppa av gymnasiet och jobba så att jag kan betala för att gå på NYFA. Först ska dom bara svara på mitt mail om jag behöver ha gått gymnasiet innan eller om jag kan börja där med mitt intresse som grund.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad du än gör är det nog VÄLDIGT dumt att skippa gymnasiet. Då är du ju fast sedan om det skiter sig om man inte vill läsa upp betygen men då har du ju slösat många onödiga år på att plugga skit!

 

Jag står också inför det dilemat att jag tycker att jag inte får ut lika myckat av skolan än jag får när jag jobbar med film på fritiden. Även fast jag går film och musikgymnasiet! Jag skulle göra allt för att kunna skita i det och vara säker på att kunna arbeta med film. Men det är man aldrig. det är bara de starkaste som överlever! Och det är en stor styrka att ha gått skola samtidigt som man har gjort film själv och, som _nemo_ sa, hittat sin egen stil!

 

Då har du en fallskärm på båda ändarna av din dröm! Om du fattar vad jag menar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag står lite inför samma dilema...fast jag går bara gymnasiet. Just nu tycker jag att skolan tar aldeles för mycket va min tid.

Jag går estetisk teater men har som mål att söka in till NYFA, vilket kommer kosta min en bra slant. Så under de senaste dagarna har jag börjat fundera över att hoppa av gymnasiet och jobba så att jag kan betala för att gå på NYFA. Först ska dom bara svara på mitt mail om jag behöver ha gått gymnasiet innan eller om jag kan börja där med mitt intresse som grund.

 

Behöver man inte högskolebehörighet (i sverige) för att klara de kraven som krävs för komma in på skolor i tex USA. Har för mig att det brukar vara så...

 

Och om man inte behöver det - hoppa inte av ändå. Ingen mening med det. Du har hela livet på dig att ta dig till NYFA. Allt måste du inte göra innan du är 20 - livet tar inte slut där. (Hoppas iaf inte det för isåfall är mitt liv slut om ett par månader :S)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...