Gå till innehåll

Bra val av redigeringsprogram: blanda format och bränna dvd direkt från tidslinjen?


Tomas film

Recommended Posts

Hej!

Ny fråga från amatören Tomas

Jag har arbetat ganska mycket med Pinnacle studio 9 plus och tidigare

versioner.

I huvudsak är programmet tillräckligt men några viktiga saker jag saknar

är möjlighet att lätt kunna redigera/sammanföra material från 3 olika

kameror/filmer eller fler (dvs. fler riktiga videospår) och även blanda olika bildformat i samma film samt bra möjlighet att synka ljudpålägg till filmen.

Jag har en hel del material filmat med min Canon XM 1 i 4:3

och Canon XL2 i 16:9.

 

Ett nytt program skall även ha funktion för att direkt kunna

skapa DVD skivor och menyer från filmens tidslinje dvs. precis som

Pinnacle.

 

Ett nytt redigeringsprogram skrämmer mig lite mht. hur svårt det är att

lära sig.

Priset har mindre betydelse.

Ett mer avancerat program som samtidigt inte är alltför svårt att lära sig är kanske en omöjlig kombination men jag frågar i alla fall och är tacksam för svar.

 

Mvh Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du har en PC dator så kan jag rekomendera Adobe Premiere Pro. Där kan du ha fler videospår och det finns mängder av effekter. Det finns också en funktion att göra DVD menyer och sånt i Premiere Pro 2.0. Det är inte allt för svårt att lära sig, mer info kan du nog hitta på http://www.adobe.com. Om du har en Mac finns väl Final Cut som jag inte har provat så mycket. Men det ska nog vara bra och inte allt för svårt det heller.

Länk till kommentar
Share on other sites

DU kan ju alltid börja med Premiere Elements (nyaste versionen då) för att se om du gillar den och uppgradera till Pro sen. Eller ladda ner en demo av Pro om du tror att du behöver funktioner i den som inte finns i Elements.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag var i samma läge som du. Redigerade i Studio9 Plus, men jag tyckte inte att programmet var tillräckligt stabilt.

Såg mig om efter något annat och fick tipset med Premiere Elements.

Och visst, det är säkert ett bra program bara man lär sig det så!

Studio9 är minst 100 gånger lättare att förstå sig på tycker jag!! Så i nuläget känns det som jag begick ett misstag när jag valde Elements i stället för Studio10. Det sistnämnda hade förmodligen räkt långt till mig.

Vet dock ej hur många video/ljudspår det finns i Studio10.

 

Sen är det väl i och för sig så att man har lättare att "avancera" uppåt om man lärt sig Elements. Typ om du vill gå upp till Premiere Pro.

 

vänligen

Anders

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...