Gå till innehåll

"ekot" ?


Armin

Recommended Posts

hej!

Om ni sett sjukhusserier så brukar man se en person ligga och dras snabbt av läkare och sköterskor till ett akutrum , ibland ser man från personens perspektiv (personen som ligger) hur den ser "snurrigt" på bilden , och nu till frågan:

 

vid sådana tillfällen brukar det vara som ett eko , att läkaren talar till personen som ligger ner , och att personen hör "eko" från läkaren , hans röst , och hur gör man det sen "långsamt" som att han pratar långsammare (tänk nu att det är från den liggande personens perspektiv)

 

hur gör man det typiska ekot? Använder final cut pro 5,0 , vilket program kan fixa det och vart hämtar jag det programmet gratis?

 

En till sak:

 

När den personen som ligger ner sluter ögonen , så brukar man oftast höra läkarna prata , fast personen som ligger ner uppfattar det som att läkarna pratar i mun på varandra låångsamt då , hur fixar man det i redigering att de "pratar i mun på varandra" med dedär ekot och lite långsammare då,

tacksam för svar....

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju lätt skapa eko själv genom att dubblera ljudet och lägga på ett annat spår och senare än orginalet, med lite lägre volym kanske. Men jag tror att du vill ha endel reverb också så det smetar ihop ganska kraftigt. Ett torrt eko blir taffligt tror jag.

Du kan även lägga eko som en effekt, heter ofta delay och sen får du mixtra med tid och hur mycket feedback etc som ska gälla. Tycker själv inte du ska försöka härma något annat du sett utan leka fram något eget.

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det låter som jag tror det ska göra så är det första man bör göra att skära bort en massa från mellan 2-5KHz (beroende på exakt vilken effekt man vill uppnå, testa dig fram) med ett brant lågpass-filter, & sen lägga ett vanligt plåt-reverb med diskanten bortskuren lite snyggt, & sen för att ge effekten av att man somnar in, först svepa bort originalljudet & sen sänka bort reverbet.

Finns en mer exakt metod att göra så det blir precis som det är på TV, men den innebär en helvetisk mängd technobabbel (om man är ovan vid ljudteknik), så testa det här först.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har letat men förstår inte detta med reverb och vart man går in , vet ej vart exakt man ska ändra sakerna´, har gått in på audicy eller vad programmet heter , men hittar inte vart grejerna ska ändras....

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...