Gå till innehåll

2 pers samtal, hur skulle ni filma för bästa resultat?


D_Odell

Recommended Posts

Snabb fråga, eftersom det ska filmas imorgon eftermiddag.

 

Jag ska ha en intervju med en läkare som ska få konfronteras med en del kritik men mycket annat prat som är relativt avslappnat. Tekniken som finns är DVX-100, NV-GS500 och ett sett på Redheads.

 

Hur tycker ni att man ska filma detta, ett faktum är att det bara finns en kameraperson, så ljudet körs med myggor mm. Men kamerapersonen kommer bara att hantera DVX-100an.

 

Hur ska man placera de två personerna?

Rakt sittande mot varandra och filma med DVXen bakifrån mig på läkaren och GS500an på mig bakifrån läkaren.

Eller försöka sitta 90grader vända mot varandra och låta DVXen följa den som pratar och använda GS500an enbart på läkaren.

 

Har ni några förslag, ljus eller inte. Vad som helst.

Inspelningsplats kommer vara i läkarens rum.

 

Lite tjorvigt, men tack för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, det är okej att skriva "kameraman" trots att det är en kvinna. För jag antar att det är därför du skriver "kameraperson". :D

 

Se till att ljussätta ditt intervjuoffer ordentligt och så snyggt som möjligt och strunta helt i att överhuvudtaget filma dig under själva intervjun. Med den extra kameran kan någon filma lite närbilder, gester osv, medan huvudkameran står på stativ. Att filma personen som ställer frågor hela tiden är onödigt. En sådan vinkel (bakom axeln på läkaren) kan man ha en gång tycker jag. Sen är den onödig.

Länk till kommentar
Share on other sites

Haha, det är okej att skriva "kameraman" trots att det är en kvinna. För jag antar att det är därför du skriver "kameraperson". :D

 

Se till att ljussätta ditt intervjuoffer ordentligt och så snyggt som möjligt och strunta helt i att överhuvudtaget filma dig under själva intervjun. Med den extra kameran kan någon filma lite närbilder, gester osv, medan huvudkameran står på stativ. Att filma personen som ställer frågor hela tiden är onödigt. En sådan vinkel (bakom axeln på läkaren) kan man ha en gång tycker jag. Sen är den onödig.

 

Okej, tack för tipset. Jag har bara en kameraman så det går bara att ha henne vid stativet med DVXen. Men det får kanske bli så att vi tar några detaljbilder efteråt. Men eftersom det ska bli en samtals situation och mina reaktioner kan vara av värde så bör vi kanske ställa lillkameran på något stativ bakom läkaren?

Länk till kommentar
Share on other sites

Sant, frågorna kommer att utgå från mig intervjun baseras på mitt liv så det är väll därför jag tänkt att en kamera skulle ta reaktioner.

 

Däremot är det säkert att hålla sig till huvudkameran och sedan ta en intervju efteråt om rektionerna jag fick under intervjun.

 

Tack.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack, intervjun vart helt okej. Personen i fråga var en regelbok att prata med. Kunde förhålla sig till kritik (visade inte minsta tecken på känsla) och inte ge med sig det minsta. Men vi får se om redigeringen kan plocka fram godbitarna.

 

David

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...