Gå till innehåll

ljussabel (lightsaber)


silentninja

Recommended Posts

Jag har följt en tutorial på www.ryan-w.com angående ljussablar och har kommit en bra bit på väg (rotoscopingen är klar och sabeln har fått röd färg samt blivit blurrad) nu ska jag dock "Layer > Transfer Mode > Screen" för att få sabelmaskningen att lägga sig över filmklippet antar jag, MEN jag hittar inte detta på AE 6?

 

help please..

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
  • 8 månader senare...

[citat=silentninja]Jag har följt en tutorial på http://www.ryan-w.com angående ljussablar och har kommit en bra bit på väg (rotoscopingen är klar och sabeln har fått röd färg samt blivit blurrad) nu ska jag dock "Layer > Transfer Mode > Screen" för att få sabelmaskningen att lägga sig över filmklippet antar jag, MEN jag hittar inte detta på AE 6?

 

help please..[/citat]

 

 

 

[citat=Resenius]jag skulle vilja ha hjälp med hur man gör sånna star wars ablar! jag har förstått att jag ska använda Adobe after effects men hur ska jag börja och sedan gå till väga? MVH andreas![/citat]

 

för att göra det lättare för sig, men väldigt drygt också, så kan du exportera din videofilm som FILMSTRIP och importera det i photoshop å då är det bara att låta kreativiteten flöda...=)

sen när du är färdig, sparar du den som filmstrip och och importerar den igen i programmet du använder för att redigera...=)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Tjabba...

 

Har nu filmat min bror, och gjort min första lightsaber scen.... va väldigt enkelt faktist...

filmade först scenen med ett vanligt skaft till en satans "golvmopp", hittatde inget annat hemma som va långt, smalt å rakt!

 

sparade in filmen i datan, i premiere pro 1.5 sedan renderade jag ut filmen därifrån och importerade filmen i after effects.... där lade jag på effekten!

vi lite drygt att göra om man har en flera minuter lång fighting scen iof.... jag har gjort en 10sek å en 5sek....

 

finns att beskåda här under:

 

http://www.frax.se/1.avi

http://www.frax.se/dubbel.avi

 

kom ihåg att det är första gången, men komentera gärna.... å nej han är inte allt för snabb med staven hehe!

 

vill nån veta mer exakt hur jag gjort så hör av er....

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det ser grymt ut.. Speciellt för att vara ett första försök, (kan väl inte kalla mig nån lightsaberexpert, men, men...)

 

Ska jag kommentera något så skulle det väl i så fall vara att jag saknar den där fördröjningen som brukar bli när dom håller på och svingar sina svärd, alltså att svädet blir lite bredare. Och sen lite ljud så klart men det misstänket jag att du inte lagt så mycket kraft vid. Båda dessa små bristerna beror kanske i och för sig på att din bror svingar som en kärring!! ;)

Bra jobbat!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det är helt okay lasersvärd. Jättesnyggt.

Hm, nån som sett det där klippet av killen som svingar en kvastskaft som en värsta karatesnubbe, och som snubblar på sig själv och allt möjligt? Du kanske kan luminera hans skaft också?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det ser bra ut, fast jag ser att du har samma "problem" som jag själv fått när jag provat lightsabereffekten, att toppen är kantig istället för rundad. Visserligen en liten detalj men det ger ändå ett proffsigare utseende. Såg att det fanns en tutorial som beskrev hur man gjorde rundningen, men har inte orkat prova (det tar ju en hel del tid bara att gör själva "grund-ljussabeln".

Länk till kommentar
Share on other sites

tack för alla svar! vart ju väldigt glädjande svar med =)

ska leta reda på den där "Starwars kid" å kolla kanske kan trixxa lite med den isf... hittar du tutorien på hur man rundar toppen får du gärna tala om den...

 

iof kommer jag säkert på det om jag leker runt lite.... men enklare att se direkt hur man ska göra!....

 

nån annan som har nån filmsnutt man kan kolla på?

 

å jo jag vet, min bror svingar som en riktig kärring hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...