Gå till innehåll

Ännu en om bluescreen


Zhyron

Recommended Posts

Frågor:

Vilket är bäst? blue eller greenscreen?

Vilka program kan man använda till att göra detta?

Hur löser man ljus problemen? (ställer in ljusen rätt)

Några tips på hur man får det att se så bra ut som möjligt?

Några bra hemsidor om detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man har ett klipp med en person i och man vill byta ut den personen mot en annan är det möjligt? Hur svårt är det och hur gör man?

 

Om en person skymms av en annan hur gör man då för att byta ut denna person?

Länk till kommentar
Share on other sites

Här kan du läsa angående valet av färg:

http://www.jushhome.com/nick/Tutorial/SelectBlueGreen.asp

 

Och här är en gammal klassiker hur man fixar upp en bluescreen:

http://www.hiddenphantom.com/Tutorials/Bluescreen/Bluescreen.html

 

För att göra denna effekt så är det billigaste alternativet Chromonator (fxhome.com). Jag själv använder Final Cut Pro 3, men det är ett dyrt program och lika så Adobe After Effects och Adobe Premiere Pro är dyra. När vi snackar om ljuset så är det väl bäst att titta på det klippet man ska ha istället för det gröna eller blåa. Värt kommer ljuskällan ifrån?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror att Chromonator funkar minst lika bra om inte bättre! Chromonator är ett program där man bara bearbetar bluescreen i!

 

Okej, det var egentligen ingen fråga till dig det där med "Vart kommer ljuskällan ifrån?", det jag menade var att du kan ska tänka på vart ljuskällan på klippet kommer ifrån och sedan ställa in ljuset såsom det är efter klippet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst på flera ställen att man ska lägga ljuset så "neutralt" som möjligt, alltså utan skuggor nånstans. Gäller detta inte? ska man bara belysa som resten av klippet är belyst?

 

Några ideer på hur man timar och placerar den "nya" skådespelaren för att få det rätt senare?

Skulle man kunna filma det lite längre ifrån än den normala bilden är och sen förstöra och placera den rätt.

Eller går det att bara filma det i korrrekt storlek, kan man sen flytta på bilden så att den kommer på rätt plats? som om man hade två foton, det är hål i den ena och man håller det hela fotot bakom och flyttar runt den tills man ser rätt bild i hålet?

 

Hoppas det var ordentlig förklarat =/

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 3 veckor senare...

Jag märkte när jag körde bluescreen att jag hade skärskilt svårt med nyanserna. Ibland var det lila och ibland alldeles för ljusblått...

 

Det konstiga var att det ändrades bara jag flyttade kameran en liten, liten bit... så man bör ha en bra monitor att titta i, det rekommenderar jag starkt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...