Gå till innehåll

Råna en kiosk.


lilla_farbrorn

Recommended Posts

Håller på med mitt hittils största projekt och i en scen ska karaktärerna i min kortfilm råna en kiosk / mack eller liknande.

 

Har någon på forumet erfarenhet hur man kan gå till väga med detta?

 

Det snyggaste och absolut proffesionella vore ju att råna den lokala statoil-stationen, men det känns inte så troligt att de tar en så här liten produktion på allvar. Dessutom lär det kosta. I Tusenbröder rånar faktiskt Hoffa och Petter statoilmacken bara några hundra meter från där jag bor i Vallentuna.

 

Hur tycker ni jag ska genomföra detta? Alla tips är välkomna. Jag vill helst få lite respons innan jag drar iväg ett tidskrävande mail till statoils kundtjänst när de ändå bara svarar "På grund av säkerhetsrisken..." "Vi kan tyvärr inte.."

Länk till kommentar
Share on other sites

Det bästa är ju att råna den på riktigt. Dina kompisar kan ju spela in med sidokameror utanför och inne. Om macken har internkamera kan du fråga efter att ha bett om ursäkt om du får låna filmen. Sammantaget med många klipp i redigeringsprogrammet kommer det att likna verkligheten. Förvarna alla anställda som ställer ut en person (icke förvarnad) med goda nerver i kassan.

Verkligheten är bästa filmen.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

NEJ STOP

helt fel

jag tar om. Allt ska vara förberett som all filminspelning ska vara. Men man kan ju referera till inlägget,om hur din film ska vara. Jag tycker den ska vara verklighetstrogen med darrande kameror och internkameror hopklippt i rasande tempo.

Jag vet ju inte om man få redigera film på Kumlaanstalten.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

mycker roliga förslag men om man ska vara seriös så... gå dit och fråga! vi hade inspelningar (ej rån scener då men) på en ica affär, vi fick lägga beslag på typ 1/4 av affären i en hel dag, ägaren tyckte det var jättekul och bjöd på korv. så mitt tipps är som sagt, fråga!

 

om de då inte går med på det kan ni ju fortsätta på er tidigare plan!

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta kommer inte att kosta mer än vänlighet mot personalen.

Att klippen blir snabba klipp i rasande fart, som med tidigare inlägg om biljakter, tycker jag. När macken är stängd behöver du göra 2 timmars lugn film i butiken med kanske 2-3 statister. Seden gör du dessa 2 timmar till 2 minuter i redigeringen inkl. kamera med stativ riktad mot kassan. De sistnämda snabba klipp 2-3 sec svartvitt, lite suddigt med timecode-effekten inlagd (AE) ska bli övervakningskameran. Vad som ses i övervakningskameran är oviktigt. Musik, ljud ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, klart jag tänkt fråga, jag hör mig bara omkring efter andras erfarenheter nu. :)

 

Har kollat upp statoils hemsida och då finns det ju en butiksansvarig för varje mack, så man får väl åka dit och fråga efter honom/henne. Tyvärr är det oftast extraarbetande ungdomar i min ålder som finns i butiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta är inte riktigt mitt ämne, men sist jag omförhandlade om mina huslån på banken pratade vi just om bankrån. Handläggaren berättade att de hade haft simulerade bankrån för att träna situationer. Hon sa att fast det var bara träning och simulering blev det så starka känslor och så obehagligt att halva personalstyrkan sjukskrev sig direkt med sömnstörningar och andra posttraumatiska störningar. De fick gå i terapi länge och facket avblåste vidare experiment av denna typ.

 

Mitt förslag är att inte använda kioskpersonalen som statister utan bemanna samtliga possitioner med egna skådespelare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan ju göra många flugor på smällen:

Filma inne på Kumlaanstalten och använda befinliga rånare som rånare och statister. Ett sätt att få inblick hur det känns. Jag känner flera bankanställda som blivit utsatta. Sedan kan ju lilla farbrorn redigera filmen klart där som han ville och visa sina kunskaper för andra där.

 

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Oserösa förslag undanbedes tack. Det börjar bli tråkigt.

 

Vad gäller bildkomposition och utförande när man väl fixat lokal är ointressant, det klarar jag av själv. Självklart använder jag egna skådespelare.

Så förslag 19:15 igår förstod du inte eller förkastade ?

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Detta kommer inte att kosta mer än vänlighet mot personalen.

Att klippen blir snabba klipp i rasande fart, som med tidigare inlägg om biljakter, tycker jag. När macken är stängd behöver du göra 2 timmars lugn film i butiken med kanske 2-3 statister. Seden gör du dessa 2 timmar till 2 minuter i redigeringen inkl. kamera med stativ riktad mot kassan. De sistnämda snabba klipp 2-3 sec svartvitt, lite suddigt med timecode-effekten inlagd (AE) ska bli övervakningskameran. Vad som ses i övervakningskameran är oviktigt. Musik, ljud ?

/nils

 

se till att planera mycket innan så du vet alla inställningar (kamerapositioner och ljus där till) så att när ni väl ska dit så kan ni filma det på kortare tid än om ni ska söka efter inställningar på plats.

 

sen är det nog smart som Gorse sa att ha egna skådespelare/statister, även om det är stor skillnad mellan en "reäll" simulering och en filminspelning, mycket även för filmens kvalité!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tipps är att fråga, om det inte är viktigt att det är en statoilmack och kan vara vilken kiosk som hellst, så föreslår jag att du tittar till små kiosker i din närhet, kolla i dina föräldras/släktingars vänskapaskrets, någon kanske känner någon som äger en kiosk, det gör skaen ännu lättare. En kompis gjorde en film med mig som skådis när vi var 18/19 där vi rånade en kiosk, tanten som ägde kiosken, stälde både upp som skådis och lånade ut kiosken i två dagar och tyckte det var jätte roligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag spelade in en film med några kompisar dr jag bor.. , vi spelade in en scen med en mamma som handlade med sina barn o blev skitsur o skrek över hela macen och tog en masa tidningar. vi gick hellt eneklt in och frågade och berättade vad vi höll på med. Vi sa också att dom kunde få en film sen när den var klar. Dom gick med på det poch lät oss spela in scenen , satt en lapp på dörren att vi spelade in där. , De räcker med att fråga o inte vara orolig om vad som ssäger eller om det ska kosta pengar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ring och fråga. Folk brukar vara vänliga om man frågar snällt. Själv ska jag spela in scener från en restaurang och har fått tillåtelese att filma hela 3 dagar utan att betala något. En liten produktion är en produktion, inte alls mindre värd. Berätta hur allt kommer gå till, kanske visa manus och berätta hur många personer som är inblandade osv. Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett bra namnförslag när rånarna spränger macken på riktigt när oljetankarna har fyllts med trotyl och blod. Statister kan vara Taxibilar som har lockats av gratis bensin. Kumla nästa för videoredigering.

 

Jernby Film, nämnde han inte tillräckligt tydligt att oseriösa inlägg undanbedes? Nu lägger jag näsan i blöt, jag vet, men respektera trådskaparens önskan. Vett och etikett!

 

För att ge någon kommentar till inlägget så skulle jag göra som Movie Samme säger. Gå dit och fråga. Tror det är bra om ni är där personligen, visar på att ni är seriösa och det blir oftast svårare att säga nej för ägaren.

Sen när det gäller butiksbiträde som statister, är det ju helt upp till dem ifall de vill vara med (dvs om de tycker det är psykiskt påfrestande eller inte). Och precis som Movie Samme skrev - ge dem den färdiga filmen som tack, uppskattas alltid!

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jernby Film, nämnde han inte tillräckligt tydligt att oseriösa inlägg undanbedes? Nu lägger jag näsan i blöt, jag vet, men respektera trådskaparens önskan. Vett och etikett!

 

För att ge någon kommentar till inlägget så skulle jag göra som Movie Samme säger. Gå dit och fråga. Tror det är bra om ni är där personligen, visar på att ni är seriösa och det blir oftast svårare att säga nej för ägaren.

Sen när det gäller butiksbiträde som statister, är det ju helt upp till dem ifall de vill vara med (dvs om de tycker det är psykiskt påfrestande eller inte). Och precis som Movie Samme skrev - ge dem den färdiga filmen som tack, uppskattas alltid!

 

Lycka till!

Om du ser tidigare inlägg bör man som vuxen människa komma med ironiska kommentarer.

/nils

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett annat alternativ är att du riggar upp en egen affär nånstans i en tom lokal. Vet ju inte budgeten, men i en svensk film (minns inte vilken tyvärr) där dom rånade en bank, riggade dom en kuliss och tja.. rånade den så att säga.

När jag gick i högskolan hade vi dessutom tillgång till det lokala vad-det-nu-hette-plejset där alla studenter var välkomna att spela biljard och dricka cola ungefär. Vilket betydde att med lite övertalning hade vi kunnat bygga om den lokalen både utvändigt och invändigt i ett nafs för att likna en bank/affär/vadsomhelst, och detta i centrum av stan.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

ett litet tillägg.

 

Just statoil erbjuder sina anställda att vara med om "fejkade" rån för att öva.

Det är jätteintressant. det förekommer skottlossning och allt...

detta filmas alltid av ansvarig utbildare.

Fråga om ni får vara med då detta händer. Det sker lite överallt i sverige Under valda tider. Hela mackområdet spärras av då så det är ju lätt att röra sig i området.

 

Detta är allmänt känt och jag råder dig att fråga. Jag hade filmat om jag hade haft kameran med mig då jag var på säkerhetsutbildningen.

 

mvh

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...