Gå till innehåll

"Snabbspolning"


DanielSjöström

Recommended Posts

Jag har en fråga om hur man går tillväga om man vill få allt/alla runt omkring ett objekt att röra sig snabbt. Ungefär som om man snabbspolar scenen. Tänk er person som står still och runt honom/henne så rör sig andra personer i hyperfart. Har det att göra med vilken slags kamera eller redigeringsprogram man har för att få fram effekten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du en kamera som har låg filmhastiget (exempelvis 6 rutor per sekund) så kan du ju göra det i kameran genom att be skådespelaren stå stilla eller röra sig sakta och låta omgivningen gå i vanlig fart. Resultatet blir att omgivningen rör sig mycket snabbare än skådespelaren. Vill du att omgivningen skall röra sig extremt snabbt (så att man ser dem flyga förbi) kan du ju göra enbildstagningar (om du har en kamera som hanterar detta) med ganska hög hastighet, men det är ju mycket svårare.

Länk till kommentar
Share on other sites

det borde du allvarligt talat få komma på själv. för din egen skull. annars blir du bara en chris doyle/wong kar-wai-kopia. om du ändå vill vara det scrollar du neråt:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

man filmar saktare, typ 6 b/s eller så, och låter den som ska vara still stå skitstill och göra eventiella rörelser fyra gånger så sakta. alla kameror som kan filma saktare går bra att använda. vill du göra samma sak i redigeringen blir det inte riktigt lika snyggt men det är bara att speeda upp materialet till 400%.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

damn you. nu har du ju förpassat honom till ett liv som patetisk kopia. :-)

 

för att minska effekten kan han i och för sig till sätta sig och fundera på exempelvis hur man förskjuter perspektivet i en bild, så att personen förblir lika stor medan rummet eller landskapet bakom växer eller krymper.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

för att minska effekten kan han i och för sig till sätta sig och fundera på exempelvis hur man förskjuter perspektivet i en bild, så att personen förblir lika stor medan rummet eller landskapet bakom växer eller krymper.

 

/mattias

 

 

Fan vad coolt! Hur gör man då?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

För inte visste jag att man kunde krympa ett helt rum, den förblir ju lika stor oavsett om den filmas eller inte. ;) :D

Länk till kommentar
Share on other sites

interlaced eller ej... Spelar ingen roll! kör interlaced, nu när du har en Xm2:a. Sen är det bara att speed:a uppdet i redigeringen! sen deinterlace:ar det "sista" du gör. Men det är mycket roligare att göra detta på film! då man får göra & tänka mer på plats! ock inte bara posta omkring efteråt! men det funkar det me!

Länk till kommentar
Share on other sites

långsammare heter det, inte saktare.

öh, varför det?

 

/mattias

 

Får du höra det ofta?

Ahhaaaahahaha, dåligt skämt kanske, men kunde inte låta bli! ;) :) :D

jorå, din fru brukar säga det ibland. :-)

 

/mattias

 

Vet ni ifall premiere elements räcker till i mitt fall eller är det nåt mer avancerat som krävs?

ingen som helst aning. står det inte i manualen? testa nåt redigeringsforum annars. dv hör ändå inte hemma i filmteknik.

 

/mattias

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett tips om du filmar med DV-kamera och ska snabba upp i redigeringen är att filma med väldigt lång slutartid. Jag vet att t.ex. PD150 klarar av upp till 1/3 sekund slutartid. (Den tar då bara 3 bilder per sekund, men lagrar naturligtvis 25 frames per sekund på bandet.) På så sätt får man rörelseoskärpa, vilket ser mer naturligt ut när man snabbar upp det.

 

EDIT: Nu såg jag att tråden ligger i Filmteknik, så nu förstår jag varför alla filmfilmare har svarat. :-) Men tråden verkar höra hemma i Videoteknik.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fürni: jovisst, men betänk ock att i referensen du gaf endast exemplifierar dylik svenska känd för öfrigt folk som Gammelsvenska. Den äldste äro fra nådens år 1700 ;)

 

Uppsala Bildteknik: jojo, men jag åtminståne har slutat lyssna på akademins ordbok sedan jag fick höra att det nu är fullt accepterat att skriva mej och dej istället för mig eller dig... Jag har tappat förtroendet för svenska språkmakten... snart släpper dom väl in både "Typ" som meningsavslut och "asså" som meningsstart. ;)

 

tänker efter lite och upptäcker att mina båda svar är direkt motsägelsefulla :D

 

Men för att återgå till tråden, filma med lång slutartid. Jag har inte testat det själv men frågan har kommit upp förut, jag har nämnt det då och fick svaret att det borde vara ganska klokt. Så jag tänker chansa å skriva samma förslag igen... Precis som Vilcans nämnde...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jaså inte det? Ändå hittar Google det 28300 gånger: http://www.google.se/search?hl=sv&q=saktare&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=

Men de kanske stavade fel allihop?

 

Till och med SVENSKA AKADEMIENS ORDBOK som använder ordet "saktare" måste nu revidera sina böcker. ;)

 

Google hittar 747 000 resultat på "asså" som definitivt inte är ett ord: http://www.google.se/search?hl=sv&q=ass%C3%A5&meta=

 

Sedan var väl mitt uttalande lite "olyckligt" om man säger. Det är väl ett ord, eftersom vi skapat det, möjligt också talspråk. Men det är defenitivt inte korrekt svensk grammatik.

 

Jag hittar inte "saktare" i någon av mina ordböcker eller i NÅGON av alla Nationalencyklopedins artiklar.

 

Sorry för OT, men jag tycker det är ok om det rör sig om nåt viktigt. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

SAOB != SAOL

 

Svenska Akademins Ordlista är boken där Svenska Akademin försöker få oss att att tro att "web" stavas med två b och att "dom" är ett korrekt pronomen.

Svenska Akademins Ordbok däremot är, ptja, den definitiva guiden till det svenska språkets utveckling. Den handlar inte om dumma idéer som Akademin fått för sig, utan om när olika ord dyker upp i svenskan, när de ändrar mening, ändrar stavning, etc. - och I den kan man alltså hitta gott om exempel på "saktare".

än mer OT>

 

Sådär. Nu lovar jag att inte störa ämnet mer. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det är defenitivt inte korrekt svensk grammatik.

OT:

Du har helt rätt lilla_farbrorn. :)

 

Jag har Svenska Akedemiens ordlista över svenska språket i min hand och i den finns inte ordet saktare. Vad som finns är:

sakta adv. köra s.

sakta adj. oböjl. i.s mak

sakta v. -de; klockan saktar

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade för mig att jag frågade nånting om "snabbspolning" och så dillar ni om "saktare" och dylikt?:)

 

Jag vill bara säga det att jag har kommit underfund med problemet och det funkar att använda premiere elements. Tack för alla svar och jag lovar att jag inte blir en ny Chris Doyle! Jag tänker bli bättre än så...:P

 

PS. För alla intresserad så rekommendrar jag "Värsta språket" med Fredrik Lindström ;)DS.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...