Gå till innehåll

Ska jag avslöja direkt eller vänta med överraskn. i mitt manus?


Fredrik

Recommended Posts

Jag håller på att skriva ett manus för en film som efter en bra bit in i handlingen kommer att innehålla en speciell vändning. Denna "twist" är av största betydelse för filmen och min förhoppning är att åskådaren ska bli överraskad av detta. Den stora frågan är om jag ska "avslöja" denna twist i manuset redan från början, eller vänta med det så att den som läser manuset också blir överraskad? Vad tycker ni?

 

(Jag kommer att spela in filmen själv.)

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen tycker jag att manuset ska vara precis som filmen fast man tänker sig den i huvudet. Du ska alltså inte avslöja vändningen tidigare.

 

Men detta är endast min åsikt, jag är ingen manusförfattare som kan alla regler och sådant. Annars kan du ju göra som du själv vill.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Precis som lilla_farbrorn säger så ska du inte skriva mer än vi som tittare kommer få se. Fast ska du bara skriva den för dig själv (kortfilm?) så spelar det kanske inte lika stor roll, är det dock en långfilm så är det ju viktigt att få med twisten.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...