Gå till innehåll

Har någon skickat till detta ställe?


draags

Recommended Posts

Ett företag med namnet Singhstudios har lagt ut annons på arbetsförmedling där företaget söker manus/ manusförfattare.

 

Här gör han detta på forumet:

 

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=9961&highlight=singhstudios

 

Skriver att personen inte har någon hemsida, denna finns här:

 

http://www.singhstudios.com

 

Här är en variant fast utanför Sverige:

 

http://www.jobnut.co.uk/screen_scriptwriter-p131649.html

 

----

 

Personen finns även registrerad på detta forum:

 

Man undrar helt enkelt vem är denna skojaren/ företag.

 

----

 

 

Jag har mer info om någon vill veta och jag hoppas ingen har skickat fullständiga manus till denne.

 

Om du som är ägare av Singhstudios ser detta hoppas jag på en förklaring.

 

/Draags

Länk till kommentar
Share on other sites

Som följdkommentar till denna tråd, erinrar jag mig en annan tråd där en forummedlem erbjöd sig sina tjänster att förmedla manus till Hollywood. Efter massa inlägg hit och dit kom vi fram till att forummedlemen (jag har glömt vem det var, men jag är säker på att medlemen vet vem jag menar) hade ärliga ambitioner och ingen avsikt att luras. Men, med tvivlan i denna tråd hoppas jag att medlemen och andra kanske får upp ett ljus och förståelse till min starka tvivlan den gången.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kan mycket väl vara ärliga ambitioner även från denna person/ personer men frågan är varför man använder sig av falsk info.

 

Och Gorse - i denna bransch så gör man rätt i att vara en aningen misstänksam, det finns många skojare.

 

Men det vore intressant om denne Daniel Singh kunde svara.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mig veteligen är det seriöst.

 

Det skrivs ordentliga avtal det första som görs som skyddar författaren. Har inte läst avtalet personligen men en bekant till mig har gjort det.

 

/jon

 

 

Ja du.

 

det måhända vara seriöst, eller avsikten sådan men varför hänvisa till LA på sidan, telefonnummer som inte existrerar.

 

dom säger sig ha tusentals kunder men killen som är en av delägarna för Singhstudios är Daniel Singh och han är född -84 så jag vet inte hur snabbt han lyckats fixa dessa kontakter.

 

Plus att det inte finns någon yrkeserfarenhet.

 

men om någon från Singhstudios ser detta får dom gärna överbevisa detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur många var det som kritiserade Per Dagergård med Entertainment Express Extreme Nordic tillsammans med nätverksförsäljningsproffset Henry Brandt? Hur många röster hörde man inte om att det var ett seriöst företag? Ifrågasatte man företaget var man inte bara dum i huvudet, man var inte riktigt klok. Per Dagergård hade grundat tidningen Metro (ljug), förestaget var klassifiserat av lotteriinspektionen till klass-A-företag vilket skulle vara högsta betyg (ljug, lotteriinspektionen klassificerar inte förestag), också vidare.

När jag googlar var denna sida den första jag hittar om Per Dagergård. http://www.realtid.se/ArticlePages/200511/28/20051128163709_Realtid789/20051128163709_Realtid789.dbp.asp

 

Och klickar man lite på hemsidan för singhstudios märker man att den ligger på comhems nät. http://web.comhem.se/~u73505140/index3.html

Är inte dessa sidor vanliga privatkonsumenters hemsidor? Och nu ser jag också att ALLA länkar pekar till samma sida, dvs vad man än pekar på är det bara titelsidan man får upp. Så skulle en phishingsida kunna se ut. Man skulle även kunna misstänka att Daniel Singh är utsatt för skojeri i sin tur?

 

Edit: Jag ringde arbetsförmedlingen och de kunde inte hitta någon SinghStudios registrerad i deras datorer. Annonsen har dragits tillbaka men å andra sidan sa de att det är fritt för vem som helst att sätta in annons på arbetsförmedlingen. Och singhstudios hemsida är tillverkad med hjälp av http://www.templatesbox.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm,

 

Nu blev jag tveksam när jag såg hemsidan. Kanske ska ta och be och få titta närmare på avtalet som skickades ut.

 

%2$s skrev:
Har du funderingar...

kring er faktura? Behöver ni en fakturaspecifikation? Ring

+1 310 928 6003.

 

Varför skulle man ha frågor om detta?

 

Sen överhuvudtaget så fungerar inga länkar osv... Men sen återstår ytterligare en fråga. Vad fasen tjänar man på att sno ett manus. För det verkar vara lite för mycket jobb för att ta någon annans manus. Och de flesta som skriver har tidigare versioner och kan visa elektroniska spår på alla sina alster.

 

Men bortse från mitt tidigare inlägg tills vidare, tills jag hunnit kika närmare på det hela.

 

/j

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att du ska kolla upp detta. Företaget existerar och dom betalar moms och har f-skatt sedel. Det kan vara så att deras uppsåt är gott men frågan är om två ynglingar födda -84 -83 kan ha såpass mycket att komma med.

 

Tittar man på Daniel Singh så har han jobbat/jobbar på Yle som produktionsledare och den andra Nivin Al-Hakim har gått en kurs hos SVT.

 

Bägges årsinkomster är inte direkt skrytsamma, detta behöver visserligen inte betyda något men när man på hemsidan skriver:

 

"Vi är experterna inom media. Vi arbetar med, för och åt de största mediabolagen i landet och har bidragit med vår expertis i flera tusen produktioner genom åren.

 

Vår erfarenhet breder ut sig över medieproduktionens alla hörn och vi kan därför erbjuda er lösningar på i stort sett alla era produktionsbehov, från planering ända till utsändning."

 

Så undrar man om inte dessa personer bör tjäna bättre.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm,

 

Nu blev jag tveksam när jag såg hemsidan. Kanske ska ta och be och få titta närmare på avtalet som skickades ut.

 

%2$s skrev:
Har du funderingar...

kring er faktura? Behöver ni en fakturaspecifikation? Ring

+1 310 928 6003.

 

Varför skulle man ha frågor om detta?

 

Sen överhuvudtaget så fungerar inga länkar osv... Men sen återstår ytterligare en fråga. Vad fasen tjänar man på att sno ett manus. För det verkar vara lite för mycket jobb för att ta någon annans manus. Och de flesta som skriver har tidigare versioner och kan visa elektroniska spår på alla sina alster.

 

Men bortse från mitt tidigare inlägg tills vidare, tills jag hunnit kika närmare på det hela.

 

/j

 

Det är som sagt inte säkert att de har ont uppsåt, men kan undra vad de kan göra med ett manus som man inte kan göra själv genom att skicka det till bolag själv.

 

 

Jag är tveksam.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det behöver inte vara inskickade manus som är huvudavsikten. Det kan vara så enkelt att man är dagdrömmare och vill glänsa. Inget fel i det, men man kanske inte räcker ända fram. Det kan också vara så att man vill visa upp en verksamhet för eventuella investerare. Den som vill satsa riskkapital behöver bli övertygad om att det är en bra affär som ger avkastning.

Det kan vara ett sätt att deklarera inkomster som har oklart ursprung, genom att ange att inkomsterna kommer från företaget (fast de kommer från annat håll tex). Det är tex därför det finns marknad för att sälja kuponger till travvinster till priser som vida överstiger vinstvärdet.

Det kan vara ett sätt att kvittera ut diverse starta-eget-bidrag och andra förmåner, tex förmånliga leasingavtal på snygga bilar (tills räkningen kommer). Vad som är motivet är inte så lätt att veta. Och som redan sagts, det kan också vara ett abitiöst projekt. Det lär man aldrig få veta bara genom att titta på deras hemsida.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är verkligen spännande.

 

Det intressanta är att jag kikat på de papper/ kontrakt de skickar ut. De ser seriösa ut - antagligen hämtade från nätet och sen omgjorda efter deras behov. Problemet är att de skickar papper som inte är underskrivna av dem, så de betyder inget. Man skickar sitt manus tillsammans med kontraktet med sin signatur men man har inget där de från Singhstudios skriver under.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vaddå ser seriösa ut? Hur kan man veta det av ett papper? Det är rackarns svårt att direkt på ett papper se om det är seriöst ut eller inte. Precis som du säger kan man ta vilket papper som helst med en bra svada och som lekmannajurist har man inte en chans. Lägg till massa snygga stämplar så är saken klar.

 

Jag erinrar mig när de försökte sälja andelslägenheter till mig i accapulco. Då var det tjusiga kostymer, tjusiga och generösa representationer och dyra hotelllokaler. Alla papper såg ut som garantilapparna i bättre chockladkartonger, med guldkant och allt. Jag tror inte det fanns en chans att genomskåda bluffen genom att titta på pappret. Inte ett ord var fel.

 

Påminner mig också när jag gifte mig med min mexikanska fru. Man skulle skicka in massa papper till myndigheterna och insåg snabbt att skattemyndighetens utskrift av mitt personbevis och liknande papper knappast skulle imponera på mexikanska myndigheter. Jag förklarade problemet på skattekontoret och de skrev i stället ut personbeviset på 100 grams brevpapper med skattekontorets förtryckta loggor, adresser och sånt och sen tog sekretereskan fram alla gamla stämplar hon hittade i sin låda och stämplade över hela pappret. Funkade fina-fisken :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså själva papperet säger kanske inget men texten var i allafall inget dravvel men som sagt, liknande mallar går att ladda ner från nätet.

 

Däremot kan man fråga sig varför dom inte skrivit under - där ligger det mer oseriösa.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Hej, jag lyfter en gammal tråd för att fråga om någon hört något mer om det som diskuterades här ovanför?

 

Singhstudios söker i arb.förmedlingens platsbank efter personal att förmedla, och när jag hittade den här tråden blev jag lite betänksam.

 

Med tanke på vad som skrivits ovan, undrar jag även över denna text som står längst ned på varje sida på hemsidan:

 

"While we are always happy to hear from you, it is SinghStudios's policy not to accept or consider creative materials, ideas, or suggestions other than those we specifically request. This is to avoid any misunderstandings if your ideas are similar to those we have developed independently. Therefore we must request that you do not send to us any original creative materials such as screenplays, stories, original artwork, etc. unless we have specifically requested such."

 

Säger inte det emot vad som förut efterfrågades (dvs manus, som det diskuterades i tråden här uppe)? Singhstudios nuvarande hemsida: http://www.singhstudios.com/

 

Jag är mest nyfiken på om bolaget är seriöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hoppas att jag inte kommer alltför offtopic (ber om ursäkt i så fall), men så här ser annonsen ut i ams platsbank:

http://platsbanken.ams.se/direkt/28/070129,130010,240916,70,956928.shtml

 

SinghStudios söker TV-produktionspersonal; SINGHSTUDIOS HANDELSBOLAG; Stockholm; 070129

50 platser.

SinghStudios producerar TV-program och tillhandahåller personal åt de största kanalerna i landet och söker nu produktionspersonal till sitt frilansregister.

 

Du som söker har arbetat inom TV-produktion under några års tid och söker efter nya uppdrag inom varierande produktioner. Vårt frilansregister kontaktar vi när någon av våra uppdragsgivare behöver kalla in personal - det kan gälla både vid behov eller personalcasting till hela produktioner.

 

Specificera i din ansökan vilken yrkesgrupp du ansöker om och bifoga gärna arbetsintyg från tidigare uppdragsgivare. Referenser med namn och telefonnummer är ett måste.

 

Följande krav ställer vi på de som ansöker:

- Minst tre års erfarenhet inom TV-produktion av rikstäckande program och minst ett år inom det yrke du ansöker om. Ansöker du om jobb inom flera yrkesgrupper, gäller kravet om ett års erfarenhet vart och ett av yrkena. (Det som åsyftas är arbete på minst 70%. Frilansuppdrag på minst 8 uppdrag/månad i genomsnitt godkänns också.)

 

- Du är bosatt i Stockholm och/eller kan befinna dig i Stockholms innerstad på en timmes varsel, oavsett tid på dygnet.

 

- Du är beredd att jobba på kort varsel.

 

- Du är beredd att arbeta obekväma tider, ibland exempelvis sena kväller och helger eller mycket tidiga mornar.

 

Ansökan skickas till och frågor besvaras på mail booking@singhstudios.com Markera ditt mail med "REGISTER" i ärenderaden. Din ansökan med CV och referenser samt eventuella arbetsintyg önskar vi senast 10 februari. Ansökningar tas ej emot per brev.

 

Ni kan även ringa kontaktperson Daniel Singh på 073-755 19 79, dock endast under telefontid 12-15. Med anledning av det stora antalet telefonsamtal har vi ej möjlighet att ringa tillbaka vid meddelanden lämnade i voicemail.

 

SinghStudios bildades 2006 och har som främsta inriktning TV-produktion. Vi producerar de största programmen inom nyheter, dokumentärer, sport och underhållning. Under 2007 utökar vi vår satsning på underhållningsprogram och detta kräver mer personal. För mer information om SinghStudios och de program vi arbetat med, se vår hemsida http://www.singhstudios.com och klicka på "Om oss".

 

Arbetstid/Varaktighet

Projekt

 

Lön

Individuellt arvode

 

Ansökan

Ansökan endast per e-post.

Frågor per telefon besvaras endast under telefontiden 12-15.

Sista ansökningsdag 2007-02-10

Ange referens: FRILANS

Vi tar emot ansökan via epost: booking@singhstudios.com

 

Arbetsgivare

SINGHSTUDIOS HANDELSBOLAG

LÖVSÄTRAGRÄND 37

12736 SKÄRHOLMEN

Tel: 073-7551979

E-post: booking@singhstudios.com

Mer information på http://www.singhstudios.com

 

Besöksadress

LÖVSÄTRAGRÄND 37

SKÄRHOLMEN

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...