Gå till innehåll

vilken mic för 2000-3000kr


pinto

Recommended Posts

på pappret är NTG-2 aningen bättre än videomic, men det behöver inte betyda att det är så i verkligheten!

 

jag skulle rekomendera NTG-2, det är ordentlig shotgun mikrofon och kommer förmodligen ge ett bättre resultat, speciellt om du vill använda den på ett spö! VideoMic verkar vara menad att sitta monterad på kameran. jag har använt NTG-2 en gång och den gjorde hyfsat ifrånsig så det skulle helt klart vara mitt val!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

vilken mic skulle ni rekomendera för filminspelning? någon som ligger runt 2000-3000.

 

Jag undrar vad du ska ha denna mikrofon till?

Håller med om att Rodes mikrofoner är bra. Men om man ska kunna ge några råd så måste man veta i vilka sammanhang som som mikrofonen ska användas.

Vad har du för inspelningsutrustning?

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe "hyfsat" var en helt subjektiv bedömning, jag växlade från en 416 till en NTG-2 under ett par dagar av ett längre projekt! och mitt intryck var att det hördes en skilnad mellan mikrofonerna! NTG-2 är inte dålig men jämfört med 416, som är avsevärt mycket dyrare så är den bara hyfsad. röde's diskant höll inte jämfört med 416, jag är medveten om att det inte är en riktigt rättvis jämförelse. i kort Röde NTG-2 är en bra mikrifon och jag tror att den är aningen mera mångsidig än VideoMic, men ska mikrofonen bara sitta monterad på kameran så kanske det är ett bättre val! men som sagt det är bara min egen bedömning!

Länk till kommentar
Share on other sites

i kort Röde NTG-2 är en bra mikrifon och jag tror att den är aningen mera mångsidig än VideoMic, men ska mikrofonen bara sitta monterad på kameran så kanske det är ett bättre val! men som sagt det är bara min egen bedömning!

 

Jag tycker att VideoMic är lika "mångsidig" som NTG-2 om man talar om hur man kan använda den. På kamera eller bom. Jag tycker att den stora skillnaden är om man ska micka en produktion som kräver långa kablar eller har en kamera som har XLR ingång. Då är det klart att föredra NTG-2.

Har man en enklare kamera med mini stereo så är det overkill med NTG-2 och då är nog nu den bästa micken VideoMic. Sedan undrar jag vad du ska ha mikrofonen till? Om det är dialog och enklare miljöljud så ligger ofta frekvenserna i en sådan nivå att höga eller låga frekvenser inte existerar.

Tar du upp musik eller vad vet jag .. fågelsång eller liknande så krävs det mer av mikrofonen. Jag själv har en enklare 3CCD kamera Panasonic NV-GS 140 och en VideoMic. Om man jämför den interna micken på kameran med VideoMic så kan jag säga utan att överdriva att det är som att jämföra kasettband med CD skiva.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte jämföra Videomic med NTG-2 så lätt.

Videomic är en kompromisslösning främst avsedd för amatörer & lättare jobb där man är tvungen att förlita sig på kameramicken.

Till det gör den sitt jobb.

NTG-1/2 däremot är avsedda för semi-pro-marknaden. Hur det ser ut på pappret är fullständigt skit samma, att prislappen ligger på över 230% mer än deras Videomic rättfärdigas av att det är balanserad transformatorlös (vill jag minnas) kontakt, bättre signal, & grymt mycket bättre ljudkvalitet.

....dessutom går den att ha till boom utan minsta problem.

Personligen gillade jag iof en av kapslarna till Sennheiser´s modulsystem K6 bättre (även om jag rakt av avskydde dom andra jag testade, den jag gillade var deras Lobar-kapsel), men den kostar runt 6-7000 om jag inte minns helt fel, så i prisklassen 2-3000 tycker jag Rödes NTG-2 (med möjlighet till batteri) är oslagbar än så länge :-)

 

Däremot, om man vill ha en mer allsidig mick & kan nöja sig med både (mycket) mer vikt & super-njure, så är Röde´s NT-3 den bästa jag lekt med i den prisnivån.

Använt den på fältet under flera år, gör det fortfarande till ganska stor del inom ljuddesignen, & har gjort en hel del större project med mycket gott resultat!

Den har inte samma brilljans & topp som exempelvis en 416, men den har en väldigt fin tydlighet & för knappt en 7:e-del av vad en 416 kostar så gör den ett grymt bra jobb :-D

Länk till kommentar
Share on other sites

ja ok, ledsen att ja inte förklarade så mycket.

ja kommer att köpa en sony hc1 o till den vill ja ha en mic som ja kan ha till båda bom o kamera.

ja vill att den ska vara bra på att ta upp "konversationer" (prat) i alla sortes milöjer.

Ja har lyssnat på rode videomic test, ja tycker de låter bra när man är nära

micen men när man kommer en bit ifrån den låter de inte så gutt.

 

jag är tacksam för allt tips och svar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Man kan inte jämföra Videomic med NTG-2 så lätt.

Videomic är en kompromisslösning främst avsedd för amatörer & lättare jobb där man är tvungen att förlita sig på kameramicken.

Till det gör den sitt jobb.

NTG-1/2 däremot är avsedda för semi-pro-marknaden.

 

Jaha och vad sa jag då?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om det är dialog och enklare miljöljud så ligger ofta frekvenserna i en sådan nivå att höga eller låga frekvenser inte existerar.

Tar du upp musik eller vad vet jag .. fågelsång eller liknande så krävs det mer av mikrofonen. .

Där håller inte jag med, är det dialog man i huvudsak ska ta upp (vilket det väl är i 95% av fallen då man oftast försöker fimpa alla andra ljud) så tycker jag man ska vara ännu mer nogrann med att ha en mik som täcker "hela" spektrat, dvs c:a 20-20000Hz. Även om man i huvudsak bara behöver mellan 100-12000 kanske till de flesta röster så är det mycket övertoner etc som man missar. Och på vissa manliga röster så ligger det ju tokmycket under 100Hz. Är det däremot fågelkvitter så behöver du ju inget som tar upp under 600Hz typ, är ju mycket just fågelkvitter som spelats in med parabolmikar som knappt har någon bas alls.

Länk till kommentar
Share on other sites

Där håller inte jag med.

Jo klart att du har rätt! Det var ett dåligt exempel. De flesta mikrofoner klarar 20Hz till 20kHz. från 100Hz klarar sig de föreslagna mikrofonerna under 3000kr likvärdigt.

Jag tycker fortfarande att NTG-2 är bäst i denna prisklass om man har en ljudinspelningsutrustning som kräver XRL eller att man har långt mellan inspelningsutrustningen och mikrofonen. Den klarar mer proffisionella miljöer.

Klarar man sig med 5 meter mellan inspelningsutrustning och mikrofonen samt att man tar upp ljudet via kamerans mini-stereo så gör VideoMic ett utmärkt jobb.

Att en nackdel med att VideoMic inte kan användas smidigt med bom förstår jag inte. Det finns fästen på micken till det!

Skall du fästa NTG-2 till bom och unvika bomljud så måste man köpa till en shock mount. Man är nog också snett ute om man tror att prisskillnaden är 100% kvalité. Röde har gjort något smart när de har använt produktteknik från sina dyrare mikrofoner och gjort konsument produkt av detta. Med en stor försäljning och en effektiv produktion så får man likvärdig ljudupptagning på en billigare produkt som en betydligt dyrare mikrofon. Sedan får man ta att VideoMic är av plast till stor del, man ska ju inte tappa någon mikrofon i backen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte ja heller, blir de störningar när man ha den på bom? vad beror de på?

Om du inte har en ordentlig upphängning på miken när du bommar så får du väldigt lätt stomljud som går in i miken när du rör händerna på bommen. Går väl om man står ganska still men då tappar man ju änna poängen med att köra på spö ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du inte har en ordentlig upphängning på miken när du bommar så får du väldigt lätt stomljud som går in i miken när du rör händerna på bommen. ;)

Precis!! och det är ju det som är bra med VideoMic att den just är designad med upphängning från början. Det går att fixa en utmärkt upphängning till NTG-1/2 också, men det följer inte med någon sådan i förpackningen. Du kan köpa till en som extrautrustning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag lyssnade på "ice and soda" och försökte jämföra videomic och ntg2. Dock var det olika filformat och jag vet inte hur det påverkar ljudet, därför blir resultatet av min värdering mest en spekulation.

 

Jag tycker iaf att ntg2 har ett bredare ljud. Sodabruset genom ntg2:an har mer nyans, genom videomicen låter det nästan som vilken förstärkarbrus som helst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag lyssnade på "ice and soda" och försökte jämföra videomic och ntg2. Dock var det olika filformat och jag vet inte hur det påverkar ljudet, därför blir resultatet av min värdering mest en spekulation.

 

Jag tycker iaf att ntg2 har ett bredare ljud. Sodabruset genom ntg2:an har mer nyans, genom videomicen låter det nästan som vilken förstärkarbrus som helst.

 

Jag håller med!

Det vore intressant och veta om man spelat in samtidigt och haft samma ljudformat hur det låter då.

 

Ljudprovet med vind är ju lite mer suspekt men det visar väl vikten av att skydda mikrofonerna från blåst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...