Gå till innehåll

16:9 eller 4:3 för dokumentär?


D_Odell

Recommended Posts

DVX100, DVX100a eller DVX100b.

 

Du har några alternativ.

 

4:3 med tunna linjer och att du sätter markering på LCD för 16:9 framing.

 

4:3 letterbox tunna linjer - upkonvertering till 16.9 i post.

 

16:9 squeeze tunna linjer (A och B endast)

 

Mitt val hade nog varit 16:9 squeeze i fösta hand.

Länk till kommentar
Share on other sites

Har du svårt bestämma dig, filma då 4:3 nu med tunna linjer (F6)

 

Men sätt skyddsplast på LCDn och dra dit 16:9 linjer så framar du efter 16:9 när du filmar.

 

Sen kan du om du vill göra den till 16:9 i post.

 

 

Alternativet är ju filma med letterbox. Du får en viss vinst i och med datan läggs på det aktiva omårdet. Så du får något mindre kompressionsartifakter.

 

Sen kan du ju i post istället croppa till 4:3 ifall du skulle ångra dig.

 

Sen värt att nämna, tunna linjer gäller enbart 25P. Men det funkar riktigt bra just för uppkonvertering. För 4:3 är det för hög upplösning för bildrörsTV vilket resulterar i interlaceflicker som du visserligen kan fixa i post om det skulle behövas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo jag har märkt att det blir ett "interlaceflicker" när det spelas upp på TVn. Kör som sagt 25P och ifall jag skulle köra Letter box, väljer jag sedan 16:9 i redigeringen?

 

Som du märker är jag bas på format området. Men kommer sattsa på 16:9. Och då med Letter box.

 

Tack

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo kvaliten blir ju sämre du får antal linjer blir mer utrsträckta i förhållande till bilden.

 

Men då du filmat med tunna linjer så är det för hög upplösning för många tvapparater (bildrör) vilket gör att det ändå kommer se hyffsat ut vid just en uppzoomning. Tunna linjer är just till för uppzoomning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...