Gå till innehåll

Snygga typsnitt


Asterix

Recommended Posts

Hej

 

Skulle vara kul att få lite tips på snygga typsnitt som brukar användas professionellt inom filmproduktion etc.

 

Jag har iaf lagt märke till att det är ett par typsnitt som verkar vara extra populära när det gäller film, reklam etc. Men jag kan inte sätta namn på dom.

 

Vilka typsnitt brukar ni använda? Brukar ni använda er av de typsnitt som t.ex. som följer med premiere pro? Eller skaffar ni egna bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Vilka typsnitt brukar ni använda? Brukar ni använda er av de typsnitt som t.ex. som följer med premiere pro? Eller skaffar ni egna bättre?

Jag har precis fått hem fonter jag köpt från House Industries. Dom har många vansinnigt snygga och läckra fonter. Man kan ju ladda ner gratisfonter på många ställen men just dom fonter jag tycker ser bra ut, och många andra fonter, som jag vill använda saknar oftast å, ä och ö och andra specialtecken vilket ju gör användningsområdet begränsat. Köpta fonter saknar mycket sällan tecken som tex å, ä och ö. Priset är ju det som hindrar många gånger då köpta fonter tyvärr alltid är dyra.

 

Dom teckensnitt jag använder till video och DVD-menyer är alltid feta fonter då tunna fonter är lika med problem så gott som alltid ger problem. Läs mer Great Titles with the DV Codec

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Alla fonts finns ju i princip gratis för nedladdning, om de är gratis att använda vet jag inte. Oftast så finns det ju nåt inbyggt © om man letar.

 

jag älskar sidan http://www.1001freefonts.com, där finns allt.

 

Men vill man ha kända fonts är det bara att leta, de heter ju oftast inte "Lord of the Rings-font" utan typ "Rord of the Lings" istället. Eller "Parry Hotter". (http://www.1001fonts.com/font_details.html?font_id=789) Observera skillnaden mellan 1001fonts och 1001freefonts.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej

 

Skulle vara kul att få lite tips på snygga typsnitt som brukar användas professionellt inom filmproduktion etc.

 

Jag har iaf lagt märke till att det är ett par typsnitt som verkar vara extra populära när det gäller film, reklam etc. Men jag kan inte sätta namn på dom.

 

Vilka typsnitt brukar ni använda? Brukar ni använda er av de typsnitt som t.ex. som följer med premiere pro? Eller skaffar ni egna bättre?

hej det finns en hemsida som har snygga fonteratt ladda ner http://www.fontsville.com

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...