Gå till innehåll

Kvalitetsförändring?


Rucklo

Recommended Posts

I Premiere (6.0) upplever jag det som att det blir en viss kvalitetsförändring om man exporterar en timeline med färdigredigerat material (alltså "vanlig" exportering för att få ut det man redigerat till en .avi-fil). Jag har använt mig av förinställda inställningar, och tycker det inte borde bli någon större förändring kvalitetsmässigt, eftersom jag antar att premiere exporterar alla lösa klipp till en ny fil, och, jag menar, det är ju digitalt?

Jag jämförde en färdigexporterad fil med hur det ser ut i själva programmet, och tyckte mig se en viss ljsskillnad, det ena var snäppet mörkare än det andra. Eller är jag ute å cyklar?

 

Sedan funderar jag även på varför det blir knas när jag ska exportera ut färdiga filmer tillbaks till, som jag har, miniDV. Problemet är att ibland (allt som oftast) springer premiere förbi hela filmen på några sekunder (om filmen är 2-3 minuter lång). Ibland händer det att det stannar upp till normalhastighet, men om den inte stannar innan filmen börjar är det ju ändå förstört, och det är bara att göra om...

Har löst problemet med att exportera ut det färdiga projektet till en .avi fil, och sedan lagt in det på ett nytt projekt. Anväder även ca 1-2 minuter preroll, och hoppas att det lugnar ner sig innan det börjar...

 

Kan det bero på att jag har en slö dator? (endast 128 RAM bla...)

 

Tacksam för svar!

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Om du arbetar i DV, vilket är det vanligaste, så är ju det ett komprimerat format. Därför får du försämringar på varje generation bild som du gör. Du borde dock bara få en försämring på de ställen där du gjort förändringar... tex. disolves, text, korriskeringar, etc. Övrig data ska vara intakt.

Ofta är graden av kvalitetsförändring av Dv film olika beroende på vilken codec som används. Du kör förmodligen med Microsoft DV Codec (om du kör Windows) och den är nog inte lika bra som en mer professionell codec som tex. den från Canopus.

 

Ditt andra problem har jag också upplevt, fast inte riktigt lika mycket som du kanske... I mitt fall berodde det på att mitt FireWire kort inte var riktigt bra...

Jag skaffade ett realtime kort från Canopus (DV Storm-RT) och allt blev mycket bättre! Sen så hjälper det ju med att ha en pigg dator också :) Uppgradera till 512 Mb RAM och kanske en RAID array, så borde du få ut lite mer krut ur redigeringen...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...