Gå till innehåll

Canon xh-a1. Tipps? Recensioner?


William Johansson

Recommended Posts

*Pustar ut* Då kan man vänta sig dessa kameror vilken dag som helst nu alltså.

 

Många säger att resultatet blir mycket bättre om något specialicerat plugin i AE får separera fälten till hela bildrutor och konvertera det till 25P. Jag skulle dock vilja se en jämförelse av samma klipp om någon har både AE med nåt av dessa plugins och ett redigeringsprogram som gör ett bra jobb på egen hand. Jag har hört att Vegas är bra på detta.

Det skulle vara informativt att se en jämförelse mellan t ex Vegas-slowmotion och Twixtor-slowmotion av samma klipp (50i > 50P > 25P).

Länk till kommentar
Share on other sites

G1:an har HD-SDI, Genlock och Timecode-utgångar. Annars är kamerorna exakt lika mig vetande. Arbetar man i studio, eventuellt med mycket greenscreen så kan det kanske vara värt de där extra tusenlapparna för att kunna pumpa ut okomprimerad HD till ett RAID-system eller dylikt. Annars ska man väl också kunna koppla på t ex en DVCProHD-bandare om man har en sån.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

http://www.camcorderinfo.com/content/Canon-XH-A1-Camcorder-Review.htm

 

"...For the video pro who longs for a device that will impress those in the know, the XH A1's image controls make it the Swiss army knife of prosumer camcorders: Small and cheap enough to send into the African bush, but capable enough for a high-end shoot. With this kind of versatility, the XH A1 is a gadget worthy of respect..."

 

Då var det bara att vänta och hoppas att de lyckas leverera den på utsatt tid, 29e november..

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja... han kanske vet något ställe. Själv lyckades jag inte hitta något i mitt googlande. På canons Chile sida fanns kameran inte ens med, vilket gör att jag tvivlar på att den finns att köpa där.

 

Hur som... Z1an känns annars som ett bra andra alternativ.. (men än så länge finns finns det hopp om en A1 ;) ...)

 

Kanske är det bara så att man hypar upp en kamera inför sig själv. Läser alla fantastiska kommentarer och drömmer om de otroliga bilder man ska åstakomma. (tar inte ens upp klyshan om att det är inte kameran som gör att film får bra foto... osv osv... ja.. eller nu gjorde jag visst det iaf.)

 

Jag vill iaf tacka alla tålmodiga som skrivit i den här tråden. Det har varit (/är) ett förbannat fint stöd.

(Känns som att jag har lite karma att ge igen här på forumet)

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha, kanske till och med mer illa att få tag på den i chile än i sverige då.

 

Jo det är ju riktigt. Är man duktig bakom spakarna så kan man få bra resultat med vilka spakar som helst. Det gäller bara att känna till kamerans svagheter och starka punkter. En Z1 är ju inte en dålig kamera.

 

Jag får önska dig lycka till i chile!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...