Gå till innehåll

Canon xh-a1. Tipps? Recensioner?


William Johansson

Recommended Posts

HEj!

 

Vi kommer att få in pengar till ett dokumentärfilmsprojekt i Chile och är nu på jakt efter en kamera. Jag tror att det kommer bli en Canon xh-a1 men det är ju fortfarande lite att köpa grisen i säcken även om det ser förbannat bra ut på papperet.

 

Vi skulle behöva köpa den så snart som möjligt så att vi hinner köra in den innan vi åker till Chile.. men jag kan inte hitta någon annan infromation förrutom det som står på canons hemsida + omskrivningar av samma fakta som på hemsidan fast på andra sidor.

 

Någon som vet något eller har några tankar om Xh-a1:an?

Länk till kommentar
Share on other sites

Eftersom den inte har kommit ut på marknaden så svävar nog alla lite i det blå.

Om man tittar på deras lilla HDV HV10 så har den fått bra recensioner så jag antar att även storebror kommer att vara en väldigt bra kamera.

 

Är Biskops Arnö´s skola i Chile inblandad?

Länk till kommentar
Share on other sites

G1:an och A1:an är identiska förutom fler utgångar på G1:an. De har någon ny typ av autofokus som XLH1:an inte har.

 

Men det vore så bra att få läsa något av någon som faktiskt klämt på kameran.. på någon mässa eller vad som..

 

Tror ni att det är dumdristigt att köpa en xh-a1? Vad talar för och emot så att säga?

 

Är Biskops Arnö´s skola i Chile inblandad?

 

Inte nu men jag gick den för två år sedan =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi har en massa material från en PD-150 som vi ska använda till samma film.. jag tror att vi får ihop det i efterarbetet... därför kommer vi filma i 25frames/sekunden.. kan man göra det i både f och i.. i så fall måste det ju vara att rekomendera att göra det i f?

 

Visst kan man även filma i 50i och sedan konvertera in det i ett 25f projekt för att få en fin slomotion?

 

Jo visst man borde vänta och se så att kameran inte har några barnsjukdommar.. men iom att vi sticker till Chile 1:a december och jag skulle vilja hinna köra in allting ordentligt innan.. sen så är det ju förbannat svårt att vänta när det rycker i avfilmarfingret =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Pd-150 filmar ju med 25i?

 

Grejen är att det material vi ska film nu är i första hand väldigt filmiska bilder. Vackra åkningar, vybilder och en hel del mer "uppstyrda" scener. Om då vissa delar, framförallt intervjudelar är av något sämre kvalitet så tror inte jag att det ska göra något om man bara lyckas matcha känslan i bilderna i efterproduktionen.

Länk till kommentar
Share on other sites

25i och 50i är olika namn på samma sak, vad som är rätt tvisar de lärde.

 

25i syftar på antal frames med både jämna och ojämna fält medans 50i syftar på antal frames med antingen jämna eller ojämna fält.

 

Men skall du ändå bara filma vackra bilder så testa 25F. Det är i sådanna scener det läget gör sig rätt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ok.. då har jag missförstått hela grejen.. jag trodde att man kunde film 50i och sedan spela upp det i 25i för att på så sätt få en snygg slomotion. Det stämmer alltså inte?

 

Men är det svårt att få ihop ett projekt rent tekniskt i redigeringen som är filmat både i 50i och 25f.. måste man då redigera delen med 50i för sig och 25f för sig och sedan konvertera den ena till den andra? I Avid kan man ju ställa in 25p eller 25i.. ska man då ställa in 25p när man ska redigera 25f materialet?

 

Tack så mycket för de snabba svaren förresten.. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

50i går att konvertera till 50P däremot. Och därigenom spela upp det i halva hastigheten dvs 25P.

 

25P och 25F är egenrligen samma sak bara att 25F är deinterlacat från en 1080i ccd. Men det ser ut som 25P i övrigt. Så redigera som 25P.

 

Sen angående att 25F inte går att föra över. Det jag hört är att 24F inte går att föra över från sonys bandare då det är en helt annan form av HDV. 25F borde däremot teorietiskt kunna föras över då det inte skiljer sig lika mycket från 50i som 24F skiljer sig från 60i. Kan kolla upp det åt dig om du vill.

Länk till kommentar
Share on other sites

MovieSwede: Det där med att 25f skulle vara lättare att spela in på datorn vill jag också ha bekräftat. Teoretiskt sätt borde det ju vara samma sak som det är med DVX100:an. PAL skapar inga problem eftersom 50 är jämnt delbart med 25 medan NTSC kräver pulldown eller nåt sånt för att komma från 60i till 24p. Det skulle innebära att man kan spela in 25f från vilken PAL-bandare som helst och det är inte ett dugg olikt det sätt man spelar in 25p på?

Men å andra sidan, vad kostar den billigaste HDV-kameran som skulle kunna fungera som en bandare om man filmar med XH-A1? Canon HV10 är väl inte så mycket dyrare än alla andra ändå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men om man har ett projekt i 25i, ska man då börja med att konvertera det materialet till 25f eller vad är smidigast?

 

Sen så är ju det övriga materialet inte HDV så det kanske vore lika bra att spela in allting i SD på en gång?

 

Angående bandare: Kan man inte bara använda vilken dassig kamera som helst under redigeringen och sedan onlina det färdiga projektet med xh-a1:an? Och om man skulle filma i 25f SD kan man då få ut materialet med vilken bandare som helst?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske någon kan bekräfta detta, men jag har för mig att du tappar mer upplösning på att deinterlaca till 25p i datorn än om du filmar med Canons 25f så att kameran får sköta den biten.

 

Angående bandare. Jag har fortfarande inte fått rätsida på om 25f funkar precis likadant som 25p när man tar in det i datorn. På min DVX100 så tar man in 25p som ligger inbäddad i en interlaced signal, så egentligen tar man in det interlaced. På Canons kameror har jag för mig att det är tvärtom. Eftersom Canons 25f egentligen har skannats av bildsensorerna som interlaced så tar man in en interlaced signal inbäddad i en progressiv. Kan det var därför man behöver Canon HV10 som bandare? Jag kanske bara pratar smörja här så någon med mer kunskap får bekräfta.

 

Om inte annat så är ju en Firestore C eller nåt billigare än en liten HDV-kamera. Då slipper du band och capture överhuvudtaget.

Länk till kommentar
Share on other sites

På 24F så lagras enbart 24 progressiva bildrutor på 25mbit strömmen.

 

Till skillnad från NTSC DVX100 som lagrar 24 progressiva bildrutor i en 60i ström. Då kastar man ut 20% av bitraten på ingenting.

 

Därför har Canon ett helt eget HDV system för att inte kasta bort bitrate. Men som sagt om det är lika illa på 25F fronten vet jag inte.

 

 

Du kan ju använda din a1 som SD MiniDV kamera med. Så slipper du blanda. Eller så fortsätt filma med PD150 och spara pengar ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Är lite osäker på exakt hur 25F-formatet spelas in men jag är tvärsäker på att Canon XL-H1 inspelat 25F (HDV) inte går att spela upp i Sonys HDV bandare (M10/M15/M25). Huruvida Canons lill-kamera klarar uppspelning av 25F vet jag inte...

 

Kan hända SD-inspelat är bäst ändå.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Canons lill-kamera (HV10) klarar av att spela upp 25f. Det gör den förmodligen till den enda bandaren man kan använda till Canons nya system då som sagt. Jag skulle ju hellre ha valt en hårddisk som Firestore FS-C eller kanske Citidisk och slippa band och capture helt och hållet. Det du filmar sparas genom firewire som m2t-filer på hårddisken och tankas in på datorn via USB2, sen är de redo att konverteras eller redigeras. Här är Citidisk i alla fall: http://www.ekab.se/Category?categoryId=35880969&categoryName=CITIDISK;jsessionid=m1p8j1o3dg

Inte en enda av dem är lika dyr som en Canon HV10. Frågan är om just Citidisk klarar Canons 24/25f. Jag tror att Firestore FS-C (som iofs ligger i samma prisklass som en HV10) klarar det men jag vet inte hurvida Citidisk klarar det. Någon?

Länk till kommentar
Share on other sites

Mkt att fundera kring.. Vi fick tekniskt stöd tidigare när vi filmade med pd150 så den kameran är inte vår och vi har inte tillgång till den nu (även om vi säkert skulle kunna låna den igen.) Men jag skulle vilja kunna höja vackra naturbilder och åkningar ytterligare ett snäpp i filmen.

 

Hm.. nä hårdisklösningen är för omständig för det här projektet.

 

Men om jag skulle välja att filma i SD MiniDV kan jag då fortfarande filma i 25f? Är det någon idé? Och skulle det bli en kvalitetsförbättring i jämförelse med PD150bilderna eller är a1:ans bilder enbart bättre än exempelvis PD150s när det är HDV?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...