Gå till innehåll

Kraschar eller krånglar ditt program? Läs detta först för bättre support


Max_H

Recommended Posts

Det är MÅNGA frågor av typen "Jag har problem - det kraschar... HJÄLP". Det känns som att det är lika smart som att ringa Volvo-verkstaden och säga "Hjälp, den startar inte" - och glömma att säga att det är brorsans moppe man inte får igång...

 

Mao - när det kraschar, inte fungerar som tänkt eller bara allmänt bråkar, ta med följande:

 

1. Vilket program? Och med det menar jag inte "Premiere eller Avid"... Skriv "Jag kör Premiere Pro 1.51 eller Avid Xpress Pro 5.2.1. och mitt projekt är inställt i 1080i HDV"

 

2. Vilken dator? Samma igen - typ av processor, mängd ram-minne. grafikkort, vilket operativsystem, vilken typ av firewirekort (på moderkortet eller "extra-monterat"), ljudkort etc. Är det ett hembygge, försök ta reda på vilket moderkort också. Kör man något videokort skall det och drivrutinsversion givetvis uppges.

 

3. Vad kör man för typ av kamera/bandare? DV, HDV, DVD eller P2 eller liknande.

 

4. En utförlig beskrivning av problemet och vad man testat för att lösa det. Eventuella felmeddelanden ska helst tas med i sin fulla längd (om det inte är en mängd kryptiska siffror i långa rader).

 

Detta skulle underlätta för alla parter istället för att man måste ställa 10 följdfrågor innan lösningen kommer.

 

/Max

Länk till kommentar
Share on other sites

I princip håller jag med dig fullständigt. Men jag är rädd att många inte har den kunskap som krävs för att tillhandahålla den informationen. Exempel: hur många vet de har för grafikkort eller hur man tar reda på det?

 

Jag är rädd att många nybörjare är lite för lata för att ta på sig blåstället och köra huvudet i väggen innan man frågar någon som vet mer. Ibland tror jag att detta är Google-generationens akilleshäl: all information finns online, varför skulle jag då behöva ha den i mitt eget huvud?

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra Max! :)

 

Jag har börjat svarat på mindre och mindre frågor pga av just frågor som bara är "hjääääälp, det fungerar inte". Jag orkar inte inleda varje fråga med massor av motfrågor som man dessutom av någon anledning sällan får svar på, varpå frågeställaren sällan eller aldrig kommer i mål med sitt problem, oavsett vem eller vilka som redan svarat eller som sedan svarar i tråden. Man får ju inte ens motfrågan "- Hur gör jag för att kolla vilken programversion jag har då?" Och att få frågeställaren i mål med sitt problem är ju målet med stora delar av forumet sas... Så lite mer guidning och krav på frågeställningar är välkommet tycker jag som kanske framgått redan.

 

Pace:

Kanske är det läge att skicka ut ett meddelande från forumet till samtliga forummedlemmar med dessa tips i hur viktigt det faktiskt är att få med vital information för att faktiskt öht kunna få hjälp. Det är ju absolut inte för att djävlas utan för att faktiskt kunna hjälpa någon man behöver bra information om problemet, dvs program, programversion, mm, mm. :)

 

Något att ha på regelsidan kanske? Det behöver inte vara en egen regel utan bara finnas där så att det finns någonstans som är lätt att hänvisa till samt ett ställe att hämta den information som man behöver för att ställa en fråga så att man får effektiv hjälp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Fråga mig. Jag har som yrke att gissa vad det är för fel på folks datorer. Även om jag kanske inte hade frågat så utförligt som redan föreslagits är det i alla fall vettigt att berätta hur datorn/programmet krachar, vad man gör för att få det att krasha och om det kom något meddelande vid krashen.

 

Om det är jobbigt att ta reda på vad datorn innehåller kan man trycka på start-knappen och i kör-rutan skriva msinfo32 och trycka OK, så får man rätt mycket info. Skriver man eventvwr så kan man ofta leta fram felmedelandet igen.

 

Fast, får man inte support på dataprogram nuförtiden?

Länk till kommentar
Share on other sites

jo om man köper dom ;) men nä jag vill inte starta ytterligare en piratdiskussion...

 

Man kan också läsa manualen... ligger oftast snabbt tillgängligt på F1 eller i menyraden längst till höger...

 

Nä skämt åsido, jag satt ju själv i ett halvår och mailväxlade med ATI's support om mitt grafikkort som plötsligt saknade möjlighet att köra clone eller extended till min teve... Det enda svar jag fick var att "Ja det ska fungera, har du provat att installera om Catalyst?" och jag svarade "JA FÖR I H******E FÖR SISTA GÅNGEN, JAG HAR PROVAT DET!!!" man kan väl säga att jag blev lite frustrerad över bristen på variation av deras svar... Nu förra veckan gjorde jag ett dumt försök och bytte skärmport (grafikkortet har 2 DVI och 1 s-video) och då fungerade allt... så nu får jag stå och skämmas för att jag missade den detaljen, men samtidigt konfunderad över supporten att dom inte nämnde denna möjlighet istället för att låsa sig (och mig) på drivrutinen. Men mest skämdes jag...

 

jaja, det var en liten anektot det, och man lär sig av sina misstag, och jag får väl dra mitt strå till stacken och berätta hur jag löste problemet så inte fler klantskallar lider och sliter hår... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Jag brukar titta in på Pinnacles forum och där har får man som forummedlem skriva in dom uppgifter man har om sina prylar typ dator, grafikkort, brännare, etc. Sedan läggs detta alltid ut till vänster ihop med namnet så ser man direkt vilka fakta som gäller.

Kan kanske va nåt?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag brukar titta in på Pinnacles forum och där har får man som forummedlem skriva in dom uppgifter man har om sina prylar typ dator, grafikkort, brännare, etc. Sedan läggs detta alltid ut till vänster ihop med namnet så ser man direkt vilka fakta som gäller.

Kan kanske va nåt?

 

Bra idé! :)

 

Men försök skriva sådana förslag i Tips & förslag-forumet i fortsättningen. Jag vill ha alla förslag samlade för en bättre överblick, och för att inte missa något.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 år senare...
Det är MÅNGA frågor av typen "Jag har problem - det kraschar... HJÄLP". Det känns som att det är lika smart som att ringa Volvo-verkstaden och säga "Hjälp, den startar inte" - och glömma att säga att det är brorsans moppe man inte får igång...

 

Mao - när det kraschar, inte fungerar som tänkt eller bara allmänt bråkar, ta med följande:

 

1. Vilket program? Och med det menar jag inte "Premiere eller Avid"... Skriv "Jag kör Premiere Pro 1.51 eller Avid Xpress Pro 5.2.1. och mitt projekt är inställt i 1080i HDV"

 

2. Vilken dator? Samma igen - typ av processor, mängd ram-minne. grafikkort, vilket operativsystem, vilken typ av firewirekort (på moderkortet eller "extra-monterat"), ljudkort etc. Är det ett hembygge, försök ta reda på vilket moderkort också. Kör man något videokort skall det och drivrutinsversion givetvis uppges.

 

3. Vad kör man för typ av kamera/bandare? DV, HDV, DVD eller P2 eller liknande.

 

4. En utförlig beskrivning av problemet och vad man testat för att lösa det. Eventuella felmeddelanden ska helst tas med i sin fulla längd (om det inte är en mängd kryptiska siffror i långa rader).

 

Detta skulle underlätta för alla parter istället för att man måste ställa 10 följdfrågor innan lösningen kommer.

 

/Max

 

Jag håller med dig till viss del, men om jag har jobbat med samma maskin i flera år och enbart haft ett enda fel. Min fil kunde krascha någon gång då och då. Men en liten fix gjorde att att filen reparerades och jag kanske hade missat några steg i redigeringen. Det sista gäller ju för hur mycket och flitigt jag sparat mitt projekt. Men nu är det omöjligt att arbeta med programmet? Jag har installerat om programmet, men första gången så fick jag upp ett felmeddelande att programmet har utgått? Upphört att gälla (Expired). Hur är det? Pensioneras programmen efter ett långt och troget fungerande? Det var dyrt tyckte jag vid inköpet på den tid då det begav sig. Det sved i plånboken och inte skulle jag köpt programmet om jag visste att programmet skulle uppnå en viss pensionsålder. Supporten ok. det kan man förstå, men jag behöver ingen support om det fungerar som det alltid gjort förut. Inga fallskärmar man kan tigga till sig efter lång och trogen tjänst? Någon som vet? ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det är rätt Max. Moderkort (skriver inte allt om detta nu, men jag har spec. på detta Gigabyte-kort) 4Gb ram, 1Tb sata disk, ATI Radeon Saphir Video. För övr. Nätverkskort, usb, Ljud och 1394 FW på bordet. Här krävs TX 1394 för FW, min andra dator har NEC 1394. Detta utan betydelse för mig som jag ser det.

Jag har 2 st likvärdiga kameror, lite till åren komna, men för mig som alltid, fungerar dessa bra. Sony DSR 200AP DVCAM är benämningen på dessa och hade ett pris att nämna för skoj skull på 68.000:-sek + moms. Idag vill väl ingen ha dessa gamla trotjänarna, för det nämns hela tiden om "HD" stuket. Men åter till ämnet.

Nu när jag skriver om detta så arbetar hjärnan ändå på problematiken vid sidan om för en lösning. Så hur mycket jag än försöker att förklara så tror jag inte att det finns någon patentlösning via hårdvaran? Kan det vara så här enkelt?? Det loopade runt en idé i huvudet om att; kanske ljudfilen är korrupt? Även om inspelningen gjorts på samma gång? För det är när jag skall redigera ljud som det händer att allt går åt skogen. Är det kanske en variant? Skall testa detta och återkomma i ärendet. Jo, en sak till, temologin etc.. etc.. kan vara ett hinder för många, så inte fallet för mig. Jag söker oftast bollplank med en enkel fråga eller meningar, lite som "e93mw" syftar till. Med all respekt för ditt kunnande Max_H så ligger kanske inte felfrekvenser på hårdvaran alltid. Det finns duktiga människor som går bet på enkla saker ibland och det är kanske de som kommer med citerar "dumma frågor" slut citat. Det finns ju inga sådana enl. utsago. Men, men, en duktig spec. på hårdvaran är inte fy skam om man har datorproblem. Men som syns så har jag programfel, enligt mina teorier. Återkommer....

Länk till kommentar
Share on other sites

Inget pirat prg. The prg has Expired!!! Retired ! ! ! Gone with the wind. :) Jag kan ej heller jämföra Pinnacle & Premiere på samma dag. Programmen är bra var och en för sig, men jag tycker att Premiere är i en annan division. Rätta mig om jag har fel. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...