Gå till innehåll

Lågt ljud då jag spelar in direkt till datorn


Tor nilsson

Recommended Posts

Hej,

 

Jag har lånat en bra mono-mic (tror det är nånslags "shotgun") och hade tänkt spela in lite blandade små-ljud till en film. Men när jag kopplar in micen i ljudkortets mic-ingång så blir det jag spelar in jättejättelågt, trots att jag har ljudkortets mikrofon-level på max. Det finns nån "ljudförstärkning" man kan sätta på också och då blir ljudet lagom högt men med olidligt mycket brus.

 

Jag har en kamera jag kan koppla micken till också men det vore skönt att bara kunna spela in ljud och inte bild. Ska man inte kunna få OK ljud då man spelar in direkt till datorn?

 

Edit: Kom på att det ljudkortet jag har nu är skitdåligt, kanske kan man koppla genom kamerans ljudinspelning till datorn och bara spela in ljud där?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ta med dig kameran ut istället och spela in ljudet på bandet (eller vad det nu är för media på kameran). Du har rätt i att ljudkortet och mikförstärkaren på datorn inte brukar låta så himla kul då de inte är anpassade till att få upp signalen så mycket. Antagligen har du i allafall snäppet bättre mikförstärkare på kameran. Och så slipper du ju släpa med dig datorn ut. Sen för du bara över ljudet från kameran till datorn efteråt, är det dv kör du ju firewire som vanligt fast bara överför ljudet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men det verkar inte som man kan välja i capture i premiere pro att bara fånga ljudet.

Nästan längst upp till höger i Capture Panel/Window har du möjlighet att välja Audio and Video, Audio eller Video. Välj bara Audio så fångas bara ljudet in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...