Gå till innehåll

Bästa filmskolan i Sverige....


Macho.Man

Recommended Posts

Jag är väldigt driven och ambitiös så behöver en skola som ställer lite krav på sina studenter.

 

Jeg går på Fridhem og hvis du er abitiøs er den her skole absolut værd at søge. Det kreative miljø der findes her er genialt til at lære sig filmhåndværket! Folk er vildt kompetente og dedikerede!

Ud over det er en fed filmskole, har skolen også flere andre kulturlinjer der gør det at være filmskaber endnu federe. F.eks. findes der en teater og musiklinje med sygt dygtige mennesker som altid er villige til at være med i ens film.

 

Jeg kan varmt anbefale Fridhem hvis man vil starte sin filmudbildning! Det er cool at være her og man lære meget om film og om sig selv.

 

Spørg endelig hvis I vil vide mere.

 

/Thomas Pape

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej (:

Jag har också funderingar om högskolor. Har ni några tips på bra skolor om man framför allt vill bli kameraman?

 

Alltså jag tipsar om Molkom för blivande kameramän/kvinnor.

Finns jättebra tekniskt utbud och om man väljer att gå här ett andra år får man en chans att ta steadicam ceritifikat, det ingår i kursen och kostar vanligtvis över 10,000 har jag hört.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag vet inte så mycket om Fridhem, har hört att den är bra och så, typ enligt vissa så ligger Molkom och Fridhem lite på samma nivå. Bland annat därför vissa utser dem till konkurrenter :P.

 

Första året av Molkom provar man på allt, t.ex regi, manus, foto, klipp osv. Andra året väljer man en inriktning antingen regi & manus eller foto & klipp.

Jag valde regi och är nöjd med mitt val men kan se att Molkoms tekniska utbud ger mycket kunnighet inom film. Vi använder t.ex både steadicam och RED kameran, något som används mer och mer inom film idag.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

Hej! Jag undrar också om någon som har gått eller går på KULTURAMA eller STOCKHOLMS FILMSKOLA skulle kunna berätta om hur det är att gå där? Är de värda 80 000 kronor per år? Och har de bra resurser, lokaler och utrustning? Hur är stämningen? Hoppas någon vill dela med sig av sin bild eller har hört av andra!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Finns det någon som har hört om Medieproduktion - Rörlig bild i Högskolan Dalarna?

 

Den är en 180 HP kandidat utbildning och riktar sig till film och tv.

Jag vill rikta mig till regi, men jag vet inte vad jag skulle välja, mellan Molkom och Dalarna.

 

Jag kommer från portugal och har varit 5 år i sverige, så jag vågar inte ansöka till Fridhems pga dialekten :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det någon som har hört om Medieproduktion - Rörlig bild i Högskolan Dalarna?

 

Den är en 180 HP kandidat utbildning och riktar sig till film och tv.

Jag vill rikta mig till regi, men jag vet inte vad jag skulle välja, mellan Molkom och Dalarna.

 

Jag kommer från portugal och har varit 5 år i sverige, så jag vågar inte ansöka till Fridhems pga dialekten :)

 

Jag kom in på båda de utbildningarna och valde Molkom.

Kände att jag nästan inte fått någon info om Dalarna och att jag visste att Molkom hade regi.

I Molkom har man under första året mentorer som går andra året.

Under mitt andra år hade jag ett mentorsbarn med en ganska kraftig dialekt :) så jag skulle säga att i Molkom är det iaf inga problem för lärarna t.ex, om man är lite oroad över sådant :).

Länk till kommentar
Share on other sites

Finns det någon som har hört om Medieproduktion - Rörlig bild i Högskolan Dalarna?

 

Den är en 180 HP kandidat utbildning och riktar sig till film och tv.

Jag vill rikta mig till regi, men jag vet inte vad jag skulle välja, mellan Molkom och Dalarna.

 

Jag kommer från portugal och har varit 5 år i sverige, så jag vågar inte ansöka till Fridhems pga dialekten :)

 

Jag pluggar just nu på Högskolan Dalarna, samma program som du pratar om och jag är mer än nöjd, trivs fruktansvärt bra. Tyvärr har jag ingen skola att jämföra med så det är svårt att avgöra hur bra den är, men det är grymt bra lärare, senaste utrustningen och roliga kursen. Jag tycker det finns all anledning att söka dit, fråga gärna om det är något du undrar...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag pluggar just nu på Högskolan Dalarna, samma program som du pratar om och jag är mer än nöjd, trivs fruktansvärt bra. Tyvärr har jag ingen skola att jämföra med så det är svårt att avgöra hur bra den är, men det är grymt bra lärare, senaste utrustningen och roliga kursen. Jag tycker det finns all anledning att söka dit, fråga gärna om det är något du undrar...

 

Har sökt till Högskolan Dalarna Rörlig Bild. Vad för teknik används? Kamera och redigeringsprogram?

 

Hur är det med boende? Om man har kommit in på skolan är man säkrad ett boende då eller måste man leta själv efter boende?

 

/Jesper

Länk till kommentar
Share on other sites

Har sökt till Högskolan Dalarna Rörlig Bild. Vad för teknik används? Kamera och redigeringsprogram?

 

Hur är det med boende? Om man har kommit in på skolan är man säkrad ett boende då eller måste man leta själv efter boende?

 

/Jesper

 

De ska precis byta utrustning till viss det, men de har ett gäng pansonic hpx500, har hyrt in red till några mindre inspelningar och har planer på att köpa en senare som det ser ut nu iallafall. Grym studio med ny digital utrustning. Vi kör final cut 3 terminer och AVID de tre resterande med en sinnessjukt bra lärare på köpet ;)

 

Boende är du tyvärr inte säkrat vad jag vet men sök på KOPPARSTADEN på google och ställ i bostadskö så får du lite poäng, det är bästa fastighetsbolaget, anser jag och många andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...