Gå till innehåll

Bästa filmskolan i Sverige....


Macho.Man

Recommended Posts

Det här är något jag också vill ha tips om. Vilken praktisk filmskola är bäst ansedd som förberedande till DI? I Stockholm känner jag bara till Kulturamas filmlinje och Stockholms Filmskola. Vilken är bäst av dessa? Finns det några andra alternativ? Finns det ngn skola i Uppsala?

Länk till kommentar
Share on other sites

Högskolan för fotografi och film i göteborg har filmregi också.

där har du mindre pengar till dina projekt och inte några andra yrkesroller

 

Institutet för högre tv utbildning går jag. bra om du kan personregi innan annars bra

 

fridehemsfolkhögskola har 2 årigt

 

Falun har de ett teknisk media utbildning

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Lycka till med att försöka komma in där efter gymnasiet. Det är inte omöjligt men.. nästan ^^

 

Genomsnittsåldern på intagna är 26 år, DI ser helst att du gått en annan högskoleutbildning som har med samhälle/media/humaniora att göra. Film- och livserfarenhet är förstås viktigast.

Länk till kommentar
Share on other sites

Av de andra yrkesförberedande utbildningar så tror jag att man har störst chans om man har gått på sthlm filmskola. först o främst visar det på genuint intresse för du måste betala, för det andra så är det strikt inriktat på praktisk film och sen så är en del lärare på sthlm filmskola även lärare på DI. men första gången och direkt efter gymnaistet är i stort sätt omöjligt att komma in på DI. Sist man kunde söka så var det 450 sökande till 4 platser...inte så lätt konkurrens direkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

självklart måste du ha klarat gymnasiet för att söka till alla eftergymnasiala utbildningar. betygpoängen från gymnasiet spelar ingen roll då du inte ens söker in med dessa utan med arbetsprover som du själv poängterade. någon som vet hur många som söker till sthlm filmskola varje termin?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Speero]va e det för typ av film man ska skicka in då? har inte gjort så många än. mest musikvideo, roliga och töntiga filmer. ska man börja fixa lite mera seriösa eller går det med plojj filmer, som är bra gjorda?[/citat]

 

Det bästa är väl att skicka in något man står för och där det syns att man lagt ner sin själ för att få det så bra som möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]inget filmprov till sthlm filmskola, ansökan, synopsis + 6-8 stillbilder på en person/situation/plats + personlig intervju. vet ej om det är svårt, har kommit in två ggr där. de tar in ca 20-25 pers per termin. ja vet inte hur många som söker...[/citat]

 

Så du har gått där eller?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]ja snackade med harald (huvudlärare på DI) för en tid sedan och han menade på att det absolut viktigaste är att göra mycket film. Då anser han att man har störst chans att komma in. av de andra yrkesförberedande utbildningar så tror jag att man har störst chans om man har gått på sthlm filmskola. först o främst visar det på genuint intresse för du måste betala, för det andra så är det strikt inriktat på praktisk film och sen så är en del lärare på sthlm filmskola även lärare på DI. men första gången och direkt efter gymnaistet är i stort sätt omöjligt att komma in på DI. Sist man kunde söka så var det 450 sökande till 4 platser...inte så lätt konkurrens direkt.[/citat]

 

Jag har för mig att det var 350 st som sökte, kvittar väl kanske. Hur som helst är det väldigt svårt att komma in efter Gymnasiet, som sagt, men Fares gjorde det och även Valentin - även om det var något år emellan. Jag sökte efter gymnasiet förra året och kom till de 24 sista men åkte efter det. Tror inte de gillade min film så mycket tyvärr, och när jag sa att jag fortfarande gick i gymnasiet när jag ansökte där så blev han väldigt förvånad (Harald alltså) som om det var helt kört för mig (som om inte intervjun gått dåligt nog :P). Så det är nog mycket en inställningsgrej för dem med, men han gav mig hyfsade chanser för nästa gång iaf, och det känns ju bra :).

 

I övrigt skulle jag föredra Kulturama framför Sthlm filmskola, men det är nog vad man gör det till. Tror personligen Kulturama är mer skapande på det sättet jag föredrar iaf. Men båda har nog kompetenta lärare.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Opus]

 

I övrigt skulle jag föredra Kulturama framför Sthlm filmskola, men det är nog vad man gör det till. Tror personligen Kulturama är mer skapande på det sättet jag föredrar iaf. [/citat]

 

 

Intressanta tankar. Men kan du inte utveckla det där med att kulturama skulle vara mer skapande? Jag är verkligen intresserad av att höra dina tankar om detta! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Opus][citat=krockis]ja snackade med harald (huvudlärare på DI) för en tid sedan och han menade på att det absolut viktigaste är att göra mycket film. Då anser han att man har störst chans att komma in. av de andra yrkesförberedande utbildningar så tror jag att man har störst chans om man har gått på sthlm filmskola. först o främst visar det på genuint intresse för du måste betala, för det andra så är det strikt inriktat på praktisk film och sen så är en del lärare på sthlm filmskola även lärare på DI. men första gången och direkt efter gymnaistet är i stort sätt omöjligt att komma in på DI. Sist man kunde söka så var det 450 sökande till 4 platser...inte så lätt konkurrens direkt.[/citat]

 

Jag har för mig att det var 350 st som sökte, kvittar väl kanske. Hur som helst är det väldigt svårt att komma in efter Gymnasiet, som sagt, men Fares gjorde det och även Valentin - även om det var något år emellan. Jag sökte efter gymnasiet förra året och kom till de 24 sista men åkte efter det. Tror inte de gillade min film så mycket tyvärr, och när jag sa att jag fortfarande gick i gymnasiet när jag ansökte där så blev han väldigt förvånad (Harald alltså) som om det var helt kört för mig (som om inte intervjun gått dåligt nog :P). Så det är nog mycket en inställningsgrej för dem med, men han gav mig hyfsade chanser för nästa gång iaf, och det känns ju bra :).

 

I övrigt skulle jag föredra Kulturama framför Sthlm filmskola, men det är nog vad man gör det till. Tror personligen Kulturama är mer skapande på det sättet jag föredrar iaf. Men båda har nog kompetenta lärare.[/citat]

 

Pratade personligen med Kjell Grede (tidigare rektor på DI) om det där för en månad sen och kan bara bekräfta. Mellan 25 och 30 är ålderna de "helst" vill ha, och kravet på redan någon utbildning finns där, mer eller mindre. Fares kom in lite på undantag då han verkade ha nått annat, sen hade han gjort typ 200 filmer eller nått som han visade upp så det fanns ju ett brinnande intresse där. Sen vill de vet vad man vill med livet, man ska ha en ganska bra idé om vad fan man vill göra med allt oxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

sen ska man vara ganska självgod också och tro sjukt mkt på sig själv, det verkar de gilla, även om Di inte BARA spottar ut lysande filmskapare enligt mitt tycke. det är så få som får chansen så det e väl klart att vi tycker att dessa är bra/mediokra etc.

 

Opus:Vilken film sökte du med? Jag tror att de är riktigt dömande mot den typ av film som du gör (alltså med amerikans berättarröst osv) de verkar ju vilja ha en skildring hur döden ter sig i alla former, gärna med lite änglar också.

 

Ps. även om jag tror att jag kommer in denna gång (2007)...:-) ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Men fan skitsnack. Jag tror inte ett dyft på att lärarna på DI "helst" vill ha folk i åldern 25-30 år. Däremot söker de efter vissa andra kriterier som i de flesta fall - men inte alla - hör samman med ålder: erfarenhet, mognad och säkerhet på att det verkligen är på DI man vill gå. Det är trots allt en av de dyraste utbildningar man kan gå, och ingenting man skämtar bort (I Danmark är Den Danske Filmskoles filmutbildningar näst dyrast efter stridspilot, jag vet inte hur det ligger till i Sverige, men gissar att det är något liknande).

 

Personligen tror jag att medelåldern på antagna är såpass hög också beroende på den status skolan har, och stämpeln som "omöjlig-att-komma-in-på-direkt-efter-gymnasiet-utan-högskoleutbildning". Förr i tiden var man tvungen att vara 25 år för att få lov att söka till DI (dåvarande Filmskolan), men då var det också mycket mer omständligt att göra film och visa att man kunde lära sig det. Idag kan vem som helst låna någons dv-kamera och göra en egen film. Det är verkligen ingen omöjlighet att komma in på DI eller likvärdiga skolor strax efter gymnasiet, utan utbildning.

 

Kör hårt, lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=krockis]sen ska man vara ganska självgod också och tro sjukt mkt på sig själv, det verkar de gilla, även om Di inte BARA spottar ut lysande filmskapare enligt mitt tycke. det är så få som får chansen så det e väl klart att vi tycker att dessa är bra/mediokra etc.

 

Opus:Vilken film sökte du med? Jag tror att de är riktigt dömande mot den typ av film som du gör (alltså med amerikans berättarröst osv) de verkar ju vilja ha en skildring hur döden ter sig i alla former, gärna med lite änglar också.

 

Ps. även om jag tror att jag kommer in denna gång (2007)...:-) ds.[/citat]

 

Glöm det där med självgodhet. De genomskådar dig, och de tycker inte om det.

Länk till kommentar
Share on other sites

haha, jo kul att Fares kom inte, men då ska kommas ihåg att han redan då hade gjort väldigt många kortfilmer, och som jag har för mig var han 20 när han blev antagen, vilket fortfarande betyder att det var 2 år emellan där.

 

Från vad jag läst på STHLMs filmskolas hemsida är 75 procent av alla antagna till DI först utbildade på STHLMs filmskola så verkar vara väldigt förberedande till DI. Ska söka dit nästa ansökning!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...