Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: synkroniserad mynningseld?

Besatt medlem Java ex Machinas avatar
    Reg.datum
    nov 2005

Fråga synkroniserad mynningseld?

enligt imdb var vapnen i Scarface elektroniskt synkade med kameran, vilket ska ha gett effekten att mynningselden är mer synlig och konsistent.

jag såg det här precis och blev nyfiken. är det här något man kan ordna själv genom hembygge eller snackar vi dyr specialutrustning?

inte för att jag har planer på att filma något med mynningseld, men kan vara kul att veta.

Besatt medlem Lasse_lasers avatar
    Reg.datum
    sep 2004

Standard

Vad exakt gör den här synkningen i effektväg?

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

vad jag förstått så ska dessa synkade vapen eliminera risken att flamman kommer mellan bildupptagningarna (det är ju ganska kort tid det handlar om med dessa flammor). Dom ska alltså garantera att flamman är ute medan slutaren i kameran är öppen.

I extramaterialet till tredje vågen snackar dom om detta problem, men istället för att synca vapnet så lägger dom till flammor och sånt som kameran missar i efterarbetet... resultatet blev väl sisådär när åtminståne jag ser på filmen nu... det är lite b-känsla på dom flammorna och några nedslagsgnistor men man får väl ha överseende med en av sveriges första stora digitalt inspelade actionfilmer. (åtminståne livvakterna kom innan och jag kan därför inte säga att den var först)

och i dagens läge är det nog lättare att lägga in flammor som missades i efterarbetet än att jävlas med dessa syncningar på plats. men man ska vara försiktig med "b-känslan" som kan uppstå.
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Besatt medlem Lasse_lasers avatar
    Reg.datum
    sep 2004

Standard

Borde väl gå att göra flammorna rätt identiska med dom riktiga som spelas in.

Besatt medlem
    Reg.datum
    mar 2003

Standard

På video kan man väl använda en slutarhastighet på 1/25 sekund så är det ingen risk att man missar mynningsflamman.
    Martin Vilcans martin at librador.com
    Älskade mästerman - medeltidsfilm under förproduktion

Besatt medlem jmalmstens avatar
    Reg.datum
    dec 2004

Standard

Lasse_laser: jo, det är ju klart, men dom hade onekligen en annan känsla i Tredje vågen... men så var ju den filmen inspelad på video och inte film, så det är ju klart att känslan förändras lite. favoriteldfajten på video är dock den i slutet av Miami Vice... kunde nästan känna krutröken där...

vilcans: nja, visst man får med eldflamman, men så blir väl bilden väl suddig med så lång slutartid? Jag tycker själv inte om slutarhastigeter långsammare än 50...

Dessutom kändes det i 3 vågen som om att äktheten försvann lite när ALLA eldflammor var väl synliga... men jag må se filmen igen för att se om jag fortfarande (efter miami vice) tycker så...
    Hemsida >> http://www.jmalmsten.com/

--- Finnes jobb för filmmakarintresserad i Jämtland? Slå en signal, droppa ett mail. Jag gör det mesta som är lagligt...

Besatt medlem Java ex Machinas avatar
    Reg.datum
    nov 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av jmalmsten Visa inlägg
    Lasse_laser: jo, det är ju klart, men dom hade onekligen en annan känsla i Tredje vågen... men så var ju den filmen inspelad på video och inte film, så det är ju klart att känslan förändras lite. favoriteldfajten på video är dock den i slutet av Miami Vice... kunde nästan känna krutröken där...
    menar du serien Miami Vice eller filmen? har inte sett filmen och det var väldigt, väldigt många år sedan jag såg serien, men jag har svårt att tro att eldfajten klår slutstriderna i True Romance eller Scarface. Speciellt inte Scarface.

Besatt medlem
    Reg.datum
    aug 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Java ex Machina Visa inlägg
    menar du serien Miami Vice eller filmen? har inte sett filmen och det var väldigt, väldigt många år sedan jag såg serien, men jag har svårt att tro att eldfajten klår slutstriderna i True Romance eller Scarface. Speciellt inte Scarface.
    tror du missade att jmalmsten sa att det var hans favoriteldfajt på VIDEO då varken true romance eller scarface är det

Besatt medlem
    Reg.datum
    mar 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av jmalmsten Visa inlägg
    vilcans: nja, visst man får med eldflamman, men så blir väl bilden väl suddig med så lång slutartid? Jag tycker själv inte om slutarhastigeter långsammare än 50...
    Ja, det blir suddigare. Och även mer "videokänsla". På gott eller ont är upp till regissören att avgöra.
    Martin Vilcans martin at librador.com
    Älskade mästerman - medeltidsfilm under förproduktion